Az elme nyelve
Társalgás és nyelvfejlődés
Függelék
Életkor | Képesség |
1 hét | A baba láthatóan figyel a hangokra. Még nem képes változatos vokalizációra, de már megpróbál a beszélőre tekinteni, ha emberi hangot hall. |
1 hónap |
Elsődlegesen sírásmintázatokkal kommunikál. |
2 hónap |
Vokalizáció kezdetei: első hangadások. Gőgicsélés (torokhang + magánhangzó: gőőő, gííí). Ekkor használ először hangokat, ám még kezdetleges képesség, e hangadásoknak még nincs jelentésük. |
3 hónap |
Megértését tekintve már fejlettebb a baba, már jobban figyel környezete hangjaira s ezeket képes megkülönböztetni. Szociális mosoly: a társas kommunikáció kezdetei. |
4 hónap |
Hangadások eltérő mintázataival jelzi a komfortérzetét vagy a diszkomfortot. A síráson túl már nevet is, ha tetszik neki valami. Kibővül a kommunikációs hangadások repertoárja. |
5 hónap |
Hangképző szerveit illető anatómiai fejlődése következtében egyre többféle hang képzésére képes, hangadásainak spektruma kiszélesedik. |
6 hónap |
Már nem csupán hangulatától függően gőgicsél, hanem eltérő hangmintázatokat hallat. A környezetében előforduló személyek függvényében eltérő hangadások jellemzik. |
7 hónap |
Gügyögése már összetettebb hangadásokat jelez; s bár még nem érti a nyelvet, a hozzá intézett megnyilatkozásoknak, tartalmaknak megfelelően válaszol a maga kezdetleges módján – válaszai egyre inkább kötődnek a hozzá intézett beszéd tartalmához. |
8 hónap |
Szereti ismételgetni a hallott hangokat, hangmintázatokat. Megjelenőben a kommunikáció reciprocitása, kölcsönössége a prototársalgásban. |
9 hónap |
Jelentéskapcsolás kezdetei: ha hangokat hall, keresi a forrásukat, a hozzá intézett nyelvi ingerekre vokalizációval válaszol. Közös figyelmi helyzetbe elegyedik: anya és baba figyelme egyazon tárgyra összpontosul. |
10 hónap |
Gügyögése tovább fejlődik, összefűz eltérő szótagokat (dede, deje), vokalizációja nagyobb differenciáltságot mutat (komfortdiszkomfort, referencia egy adott tárgyra, társas interakció: tárgyat elkér [ennivaló láttán sajátos hangadásokkal jelzi, hogy kér belőle]), interakciót kezdeményez. |
11 hónap |
Figyelme kifinomultabb, nevére hallgat. Teljesít egy-egy kérést, instrukciót. Figyel a közös figyelmi helyzetben lévő tárgyra, szótagokat összefűz, és adott helyzetben adott jelentéssel használ (tovább variálódnak az összefűzött szótagok: dejedeje, adijó, ádájdi, tetté). |
1 év | Első szavak, szókezdemények kimondása, még nem minden esetben felnőtt jelentéstartalommal. Gyakran tágabb vagy szűkebb értelemben használnak egy-egy szót, például tetté (tessék), deje (gyere), tita (cica). |
13 hónap |
Nevét hallva interakcióba elegyedik, hangadásaival társas helyzetnek megfelelően kommunikál; a hangmintázatokkal való kezdetleges, gyermeki kommunikációt reciprocitás jellemzi. |
14 hónap |
Egyre többféle vokalizációra képes, szótagfüzéreket használ, egy-egy szó, szókezdemény rendszeres használata jellemző, szívesen részt vesz játékos, dalos mondókázásokban, nyelvalapú társas interakciókban. |
15 hónap |
Szókincse gyarapszik, egyszerű szavakat tud, ért és mond (aktív szókincse 5-6 szó, a passzív ennek akár ötszöröse). |
18 hónap |
Érti és beszédében használja a hétköznapi életben előforduló, leggyakoribb szavakat (nevét, családtagok nevét, gyakori tárgyak nevét: pelus, labda, baba), gyakori cselekvéseket (alszunk, eszünk, fürdünk), egyszerű instrukciókat ért és végrehajt (add oda, tedd ide), társas szociális megnyilatkozásokat megfelelően használ (kérem, köszönöm, gyere, pápá, adj egy puszit). Szavakkal válaszol. Mentális fejlődése következtében szókincse látványos gyarapodásnak indul. Aktív szókincse (mit tud mondani) még követhető, passzív (mit ért) már többnyire nem, olyan gazdag. |
2 év | Szókincsrobbanás: felismeri, hogy „mindennek van neve”; „mi ez?” kérdései szókincsének további, hatványozott gyarapodását szolgálják. Kétszavas megnyilatkozások kezdete, távirati stílus. |
Kor | Nyelvi viselkedés |
Születéstől öt hónapos korig | Gőgicsélés. Öröm, kellemetlenség vokalizálása. Nevetés, kacagás, sírás, nyöszörgés. Hangot ad, ha hozzá beszélnek. Érti, hogy nem-nem. Gagyarászik: gege, gigi, gaga (torokhang + magánhangzó). |
6–11 hónap | Jelentés nélküli szótagokat ismételget (mamama, bababa) (ajakhang + magánhangzó). Cselekvéssel, gesztusokkal kommunikál. A hallott hangokat ismételgeti, az első szavakat kimondja. Egyszerű kérdésekre nem verbális úton reagál. |
12–17 hónap | 2-3 szóval illet tárgyakat vagy személyeket. Egyszerű szavakat utánozni próbál. 4-6 szóból álló szókinccsel rendelkezik. A legtöbb magánhangzót és az n, m, p, h mássalhangzókat helyesen ejti. Más hangokat is próbál kimondani, használni. Szókincse 50 szóból áll. Kiejtése még nem tökéletes. |
18–23 hónap | Meg tudja nevezni az alapvető élelmiszereket. Állathangokat utánoz. Szavakat kombinál: még te. Kétszavas mondatok. Távirati stílus. Személyes névmásokat használ, például én, te. Téri kifejezéseket ismer, pl. -ba, -be. Jelzőket használ: nagy, erős, boldog. 250–900 szavas szókincse van. Háromszavas mondatok. |
2–3 év |
Beszéde már folyamatos, de a végződések még néhol lemaradnak. Idegenek nem értik a még tökéletlen kiejtését, főleg a családtagok értik, akikkel mindennap kommunikál. Egyszerű kérdéseket megválaszol. Több névmást használ. A személyes névmások tárgyesetét ismeri: engem, téged stb., kérdéseket formál, kéréseket intéz másokhoz. Főnevek többes számát használja, múlt időt használ. Elsősorban a szabályos alakokat képezi. A tárgyakat, élelmiszereket, állatokat csoportosítja. A színeket ismeri. Szinte az összes beszédhangot ismeri, de még nehezére esik kiejteni az l, r, s, sz, cs, i, v, z, h hangokat. Ezek 7–8 éves korig nem tökéletesek. Mássalhangzókat használ. |
3–4 év |
Idegen is megérti, amit mond. El tudja mondani a tárgyak funkcióját, használatát, például a villáét, autóét. Élvezi a mondókákat, dalokat, versikéket. Felfigyel az abszurd jelentésre (elefánt van a fejeden!). Érzelmeket, gondolatokat fogalmaz meg. Már használ egyszerűbb igeidőket. Válaszol egyszerűbb kérdésekre (éhes vagy?). Egészben megismétel mondatokat. Érti a bonyolultabb téri kifejezéseket, mint a mögött, mellett. Megért összetett kérdéseket. Érthetően beszél, de a hosszabb szavakat elrontja (dinoszaurusz, motorbicikli). 1500 szavas szókincse van. |
4–5 év |
Rendhagyó igeidők, főnévi alakok helyes használata (volt, kenyér → kenyerek, sarok → sarkok/sarkak). Elmondja, hogyan fessünk képet. Szavakat definiál. Felsorol egyazon kategóriába tartozó elemeket: állatokat, járműveket. Válaszol a miért? kérdésre. Receptív lexikona több mint 2000 szó. Érti az időeltolódást és az egymásutániságot (mi történt elsőként, aztán, másodjára, harmadjára). Három utasítást végrehajt egymás után. |
5 év fölött | Érti a rímelést. Párbeszédbe elegyedik (pragmatikai kompetencia! → idiomatikus nyelvhasználat kezdete). 8 vagy többszavas mondatok. Összetett mondatokat használ. Tárgyakat jellemez. Fantázia segítségével történeteket talál ki. Dinamikus nyelvhasználat. A nyelvi és kommunikatív kompetencia is elsajátított. |
Tartalomjegyzék
- AZ ELME NYELVE TÁRSALGÁS ÉS NYELVFEJLŐDÉS
- Impresszum
- Előszó
- 1. Az anyanyelvre hangolódás kezdetei
- 2. Születés után…
- KÉZZEL-LÁBBAL: A BESZÉD ELŐTTI KOR KOMMUNIKÁCIÓJA
- EGYETEMES VAGY KULTÚRAFÜGGŐ-E AZ EMBERI NYELV?
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- A nyelvek egymásra hatása – interferencia
- A globalizált világ és a nyelvi sokszínűség: lingua franca régen és ma
- A nyelvek közti gátlás érvényesülése
- A nyelvek közti interferencia kétirányúsága és relatív természete
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- AZ ÉREM MÁSIK OLDALA: A KÖRNYEZET FORMÁLÓ EREJE
- HÍD
- 3. Verbális kor
- ELŐSZAVAK ÉS JÁTÉK A HANGSZÍNNEL
- A VARÁZSSZAVAK KORSZAKA: HOLOFRÁZISOK
- A következtetési igény a társalgásban
- A gyermeki gondolkodás mágikus világa
- Vissza a nyelvhez: mire vonatkoznak a szavak?
- Jelentéskapcsolás és a gondolkodás kategóriái
- A gyermeki nyelvtan mint teljes értékű rendszer – a gondolkodás-lélektan hitvallása
- A nyelvi építkezés autentikus gyermeknyelvi példái
- A következtetési igény a társalgásban
- EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEK A NYELVELSAJÁTÍTÁSBAN
- BABÁK ÉS TÁVIRATOK – A KÉTÉVESEK ÜZENETEI
- HÍD
- 4. Komplex nyelvhasználat – a nyelvtan kibontakozása
- 5. Intuitív nyelvhasználat: a társalgás szokásés szabályrendszerének elsajátítása
- Függelék
- Összefoglaló
- Teszt az olvasónak
- Irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 487 6
A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének. A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero