Schnell Zsuzsanna

Az elme nyelve

Társalgás és nyelvfejlődés


Függelék

 
A beszédfejlődés mérföldkövei
Életkor
Képesség
1 hét
A baba láthatóan figyel a hangokra. Még nem képes változatos vokalizációra, de már megpróbál a beszélőre tekinteni, ha emberi hangot hall.
1 hónap
Elsődlegesen sírásmintázatokkal kommunikál.
2 hónap
Vokalizáció kezdetei: első hangadások. Gőgicsélés (torokhang + magánhangzó: gőőő, gííí). Ekkor használ először hangokat, ám még kezdetleges képesség, e hangadásoknak még nincs jelentésük.
3 hónap
Megértését tekintve már fejlettebb a baba, már jobban figyel környezete hangjaira s ezeket képes megkülönböztetni. Szociális mosoly: a társas kommunikáció kezdetei.
4 hónap
Hangadások eltérő mintázataival jelzi a komfortérzetét vagy a diszkomfortot. A síráson túl már nevet is, ha tetszik neki valami. Kibővül a kommunikációs hangadások repertoárja.
5 hónap
Hangképző szerveit illető anatómiai fejlődése következtében egyre többféle hang képzésére képes, hangadásainak spektruma kiszélesedik.
6 hónap
Már nem csupán hangulatától függően gőgicsél, hanem eltérő hangmintázatokat hallat. A környezetében előforduló személyek függvényében eltérő hangadások jellemzik.
7 hónap
Gügyögése már összetettebb hangadásokat jelez; s bár még nem érti a nyelvet, a hozzá intézett megnyilatkozásoknak, tartalmaknak megfelelően válaszol a maga kezdetleges módján – válaszai egyre inkább kötődnek a hozzá intézett beszéd tartalmához.
8 hónap
Szereti ismételgetni a hallott hangokat, hangmintázatokat. Megjelenőben a kommunikáció reciprocitása, kölcsönössége a prototársalgásban.
9 hónap
Jelentéskapcsolás kezdetei: ha hangokat hall, keresi a forrásukat, a hozzá intézett nyelvi ingerekre vokalizációval válaszol.
Közös figyelmi helyzetbe elegyedik: anya és baba figyelme egyazon tárgyra összpontosul.
10 hónap
Gügyögése tovább fejlődik, összefűz eltérő szótagokat (dede, deje), vokalizációja nagyobb differenciáltságot mutat (komfortdiszkomfort, referencia egy adott tárgyra, társas interakció: tárgyat elkér [ennivaló láttán sajátos hangadásokkal jelzi, hogy kér belőle]), interakciót kezdeményez.
11 hónap
Figyelme kifinomultabb, nevére hallgat. Teljesít egy-egy kérést, instrukciót. Figyel a közös figyelmi helyzetben lévő tárgyra, szótagokat összefűz, és adott helyzetben adott jelentéssel használ (tovább variálódnak az összefűzött szótagok: dejedeje, adijó, ádájdi, tetté).
1 év
Első szavak, szókezdemények kimondása, még nem minden esetben felnőtt jelentéstartalommal. Gyakran tágabb vagy szűkebb értelemben használnak egy-egy szót, például tetté (tessék), deje (gyere), tita (cica).
13 hónap
Nevét hallva interakcióba elegyedik, hangadásaival társas helyzetnek megfelelően kommunikál; a hangmintázatokkal való kezdetleges, gyermeki kommunikációt reciprocitás jellemzi.
14 hónap
Egyre többféle vokalizációra képes, szótagfüzéreket használ, egy-egy szó, szókezdemény rendszeres használata jellemző, szívesen részt vesz játékos, dalos mondókázásokban, nyelvalapú társas interakciókban.
15 hónap
Szókincse gyarapszik, egyszerű szavakat tud, ért és mond (aktív szókincse 5-6 szó, a passzív ennek akár ötszöröse).
18 hónap
Érti és beszédében használja a hétköznapi életben előforduló, leggyakoribb szavakat (nevét, családtagok nevét, gyakori tárgyak nevét: pelus, labda, baba), gyakori cselekvéseket (alszunk, eszünk, fürdünk), egyszerű instrukciókat ért és végrehajt (add oda, tedd ide), társas szociális megnyilatkozásokat megfelelően használ (kérem, köszönöm, gyere, pápá, adj egy puszit). Szavakkal válaszol. Mentális fejlődése következtében szókincse látványos gyarapodásnak indul. Aktív szókincse (mit tud mondani) még követhető, passzív (mit ért) már többnyire nem, olyan gazdag.
2 év
Szókincsrobbanás: felismeri, hogy „mindennek van neve”; „mi ez?” kérdései szókincsének további, hatványozott gyarapodását szolgálják. Kétszavas megnyilatkozások kezdete, távirati stílus.
 
 
0–5 éves kor közötti nyelvi képességek
Kor
Nyelvi viselkedés
Születéstől öt hónapos korig
Gőgicsélés. Öröm, kellemetlenség vokalizálása. Nevetés, kacagás, sírás, nyöszörgés.
Hangot ad, ha hozzá beszélnek. Érti, hogy nem-nem. Gagyarászik: gege, gigi, gaga (torokhang + magánhangzó).
6–11 hónap
Jelentés nélküli szótagokat ismételget (mamama, bababa) (ajakhang + magánhangzó). Cselekvéssel, gesztusokkal kommunikál. A hallott hangokat ismételgeti, az első szavakat kimondja. Egyszerű kérdésekre nem verbális úton reagál.
12–17
hónap
2-3 szóval illet tárgyakat vagy személyeket. Egyszerű szavakat utánozni próbál. 4-6 szóból álló szókinccsel rendelkezik.
A legtöbb magánhangzót és az n, m, p, h mássalhangzókat helyesen ejti. Más hangokat is próbál kimondani, használni. Szókincse 50 szóból áll. Kiejtése még nem tökéletes.
18–23
hónap
Meg tudja nevezni az alapvető élelmiszereket. Állathangokat utánoz. Szavakat kombinál: még te. Kétszavas mondatok. Távirati stílus. Személyes névmásokat használ, például én, te.
Téri kifejezéseket ismer, pl. -ba, -be. Jelzőket használ: nagy, erős, boldog. 250–900 szavas szókincse van. Háromszavas mondatok.
2–3 év
Beszéde már folyamatos, de a végződések még néhol lemaradnak. Idegenek nem értik a még tökéletlen kiejtését, főleg a családtagok értik, akikkel mindennap kommunikál. Egyszerű kérdéseket megválaszol. Több névmást használ.
A személyes névmások tárgyesetét ismeri: engem, téged stb., kérdéseket formál, kéréseket intéz másokhoz. Főnevek többes számát használja, múlt időt használ. Elsősorban a szabályos alakokat képezi. A tárgyakat, élelmiszereket, állatokat csoportosítja. A színeket ismeri. Szinte az összes beszédhangot ismeri, de még nehezére esik kiejteni az l, r, s, sz, cs, i, v, z, h hangokat. Ezek 7–8 éves korig nem tökéletesek. Mássalhangzókat használ.
3–4 év
Idegen is megérti, amit mond. El tudja mondani a tárgyak funkcióját, használatát, például a villáét, autóét. Élvezi a mondókákat, dalokat, versikéket. Felfigyel az abszurd jelentésre (elefánt van a fejeden!). Érzelmeket, gondolatokat fogalmaz meg. Már használ egyszerűbb igeidőket. Válaszol egyszerűbb kérdésekre (éhes vagy?). Egészben megismétel mondatokat. Érti a bonyolultabb téri kifejezéseket, mint a mögött, mellett. Megért összetett kérdéseket. Érthetően beszél, de a hosszabb szavakat elrontja (dinoszaurusz, motorbicikli). 1500 szavas szókincse van.
4–5 év
Rendhagyó igeidők, főnévi alakok helyes használata (volt, kenyér → kenyerek, sarok → sarkok/sarkak). Elmondja, hogyan fessünk képet. Szavakat definiál. Felsorol egyazon kategóriába tartozó elemeket: állatokat, járműveket. Válaszol a miért? kérdésre. Receptív lexikona több mint 2000 szó. Érti az időeltolódást és az egymásutániságot (mi történt elsőként, aztán, másodjára, harmadjára). Három utasítást végrehajt egymás után.
5 év fölött
Érti a rímelést. Párbeszédbe elegyedik (pragmatikai kompetencia! → idiomatikus nyelvhasználat kezdete). 8 vagy többszavas mondatok. Összetett mondatokat használ. Tárgyakat jellemez. Fantázia segítségével történeteket talál ki. Dinamikus nyelvhasználat. A nyelvi és kommunikatív kompetencia is elsajátított.

Az elme nyelve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 487 6

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.

A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave