Gloviczki Zoltán

Ovidius ars poeticája


A hellenisztikus irodalomtudomány problémája

Ha Ovidiusnak a költészetről, illetve magáról a költőről alkotott képét esztétikatörténeti összefüggésbe kívánjuk helyezni, mindnekelőtt el kell határolódnunk attól a céltól, akár csak lehetőségtől is, hogy költőnk életművében valamiféle iskolába sorolható, vagy ismert történeti-fejlődési pillanathoz kötődő elméleti állásfoglalást keressünk. Ovidius – bár a szépségről és a szép születéséről láthatóan kiforrott elképzelése van – nem az esztétikáról ír. Költő, s ha valakihez csatlakozik, vagy valakitől távolodik, nem teoretikusokra, hanem költőtársakra kell gondolnunk. Hozzá kell ehhez azt is tennünk, hogy amint maga a hellenizmus, úgy az Ovidius korában elvileg uralkodó hellenisztikus irodalomtudomány, kritika is szinte definiálhatatlanul sokszínű keveréke a nézeteknek. Ezt a helyzetet csak súlyosbítja forrásaink hiánya, melyeket a kérdéskör kutatói gyakran a feltételezett hatásuk alatt született római művekből próbálnak rekonstruálni, hogy aztán az „eredeti” művek nyomát ismét felfedezhessék az utódokéban. A napjainkban publikált újabb források (elsősorban Philodémos töredékei) ugyanakkor tovább színesítik a korszak probléma- és megoldásvilágát. Az 1. századi Rómában kiforró asianista és atticista rétorikai iskola jól példázza, hogy a még viszonylagosan adatolható esztétikai nézetek is egy időben egymásnak homlokegyenest ellentmondó ízlés- és gondolatvilágot tükröznek. Így tehát, ha találnánk is bármi párhuzamot a hellenisztikus esztétika letéteményeseként Rómában letelepülő görög teoretikusok, elsősorban Halikarnassosi Dionysios nézetei és Ovidius közt, ez sem a direkt kapcsolatot nem feltételezné, sem Ovidius helyét nem jelölné ki az esztétikatörténetben.264 De még a jól ismert művekben is csak általános párhuzamokat és legalább annyi ellentmondást találunk.265


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 455 5

Nem kétséges, hogy Horatius és Vergilius után a leggazdagabb utóélete a magyar irodalomban, sőt a folklórban is Ovidiusnak van. Hatása később kezdődött, mint amazoké, de mindmáig tart. Ovidius költő volt, s az Augustus-kor költészetének szellemisége ellen lázadt, mert – így Gloviczki – hazugnak, művészileg hazugnak érezte az ősök szokásai, a régi egyszerűség magasztalását. Ezért lesz fontos kérdéssé költészetében az igazság, természet és művészet viszonya. Ovidius nem a kevés kiválasztotthoz akar szólni, költeményeinek megszólítottjai nem annyira az egyes, meghatározott személyek, mint általában a férfiak, nők, a plebs, sőt a vulgus. Ovidius tehát nem hanyatlást jelent, hanem új kezdést, szakítást az előző kor értékrendszerével és az azt hordozó költészettel, az azt képviselő istenalakokkal, elsősorban Apollóval, szakítást a renddel, az augustusi rendezettséggel, ahol minden egyértelmű, egy folytonosan változó világban… Gloviczki kimutatja Ovidius költészetének egységét, azt, hogy nem lehet a műveket külön-külön elemezni, nincs külön Ovidius, a szerelmes költő és Ovidius, az epikus költő vagy száműzött költő, hanem minden művében egy egységes és – kényszer szülte kitérők ellenére is – következetes költői magatartás nyilatkozik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-ovidius-ars-poeticaja//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave