Gloviczki Zoltán

Ovidius ars poeticája


Aranykor – ezüstkor

Egyelőre a második kérdést is nyitva hagyva, térjünk tehát a harmadikra: fontos lehet-e számunkra, hogy éppen ma választ kapjunk Ovidius költészetének e problémáira? Térjünk vissza a kiinduló Ovidius-toposzok közül a két utolsóra. Napjaink Ovidius-kutatásának két uralkodó szempontját, kérdéskörét tárják elénk. Ovidius ellenzékiségének gondolata a carmen et error szókapcsolatban és a relegatio puszta tényében gyökerezik. Napjaink filológusai a költői életmű már csaknem minden elemében felfedezték a politikai ellenállás vagy kritika jeleit. Munkásságuk monumentális összefoglalása Alessandro Barchiesi monográfiája: Il poeta e il principe.12 Az elmúlt századok viharos korszakain érlelt jelrendszereink birtokában nem nehéz és legtöbbször kétségtelenül szellemes megoldásokhoz vezet ez az elemzési szempont. De Ovidius műveiből kiindulva: a szerelmi költemények vitathatatlan szemtelensége vajon valóban koherens politikai ellenzékiséget sugall? A száműzetés elégiáiban – már csak pro forma is – az elkeseredésen túl hol keressük ugyanezt? Természetesen – említettük –: elemeit a szándék birtokában könnyen megtalálhatjuk, s ugyanígy a Metamorphosesben is. De vajon szükség volt-e a kielemezhető ellenzéki gondolatok, utalásrendszerek kedvéért megalkotni a világ teremtésétől a Iulius-ház dicső uralkodásáig folyó eposzt? Vagy ha nem ezek kedvéért született, akkor abszolutizálhatjuk-e ezt az egyébként fontos elemekre rámutató szempontunkat? S a Fasti esetében még nagyobb a kontraszt…


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 455 5

Nem kétséges, hogy Horatius és Vergilius után a leggazdagabb utóélete a magyar irodalomban, sőt a folklórban is Ovidiusnak van. Hatása később kezdődött, mint amazoké, de mindmáig tart. Ovidius költő volt, s az Augustus-kor költészetének szellemisége ellen lázadt, mert – így Gloviczki – hazugnak, művészileg hazugnak érezte az ősök szokásai, a régi egyszerűség magasztalását. Ezért lesz fontos kérdéssé költészetében az igazság, természet és művészet viszonya. Ovidius nem a kevés kiválasztotthoz akar szólni, költeményeinek megszólítottjai nem annyira az egyes, meghatározott személyek, mint általában a férfiak, nők, a plebs, sőt a vulgus. Ovidius tehát nem hanyatlást jelent, hanem új kezdést, szakítást az előző kor értékrendszerével és az azt hordozó költészettel, az azt képviselő istenalakokkal, elsősorban Apollóval, szakítást a renddel, az augustusi rendezettséggel, ahol minden egyértelmű, egy folytonosan változó világban… Gloviczki kimutatja Ovidius költészetének egységét, azt, hogy nem lehet a műveket külön-külön elemezni, nincs külön Ovidius, a szerelmes költő és Ovidius, az epikus költő vagy száműzött költő, hanem minden művében egy egységes és – kényszer szülte kitérők ellenére is – következetes költői magatartás nyilatkozik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-ovidius-ars-poeticaja//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave