Gloviczki Zoltán

Ovidius ars poeticája


Az „ellenzékiség” kérdése

Ovidius és a princeps viszonyának, a költő „ellenzékiségének” kérdése a kutatás manapság talán legtöbbet emlegetett kérdése. Barchiesi és Schmitzer korszakos monográfiái alighanem évtizedekre fel is dolgozták ezt a témát, jóllehet – ahogy Galinsky sommásan fogalmaz63 – „elképzelhető”, hogy a kortársak vajmi kevés Augustus-ellenességet találtak mondjuk a Metamorphosesben napjaink kutatóihoz képest. A nyilvánvaló utalásokon kívül természetesen számtalan rejtettebb célzás, politikai szín egyértelműen meggyőző elemzését is megkaphattuk az elmúlt időszakban. Hogy azonban ez mennyire nyomja rá bélyegét akár a legtöbbet kutatott Átváltozások, akár az életmű egészére, vitatható. Vitatható ugyanis az „ellenzékiség” puszta definiálása is. Véleményünk szerint a korra és a vezető politikára tett célzások kritikai éle mindahányszor az irónia keretein belül, annak is inkább egyszerűen a humor felőli oldalán maradnak, maradéktalanul belesimulva Ovidius egész világlátásába és világábrázolásába. A humoros játékosság és csipkelődés mértéke határozza meg e vélt ellenzékiséget is: a két skálát együtt szemlélve talán a Heroidesben legalacsonyabb szinten, a Metamorphosesben elegáns finomsággal, az Arsban a legprovokatívabb módon. A szerelmi tanköltemények szabadszájúsága minden tudatos nagypolitikai állásfoglalás nélkül is elegendő alapot szolgáltattak a kultúrpolitika elutasításához, nem véletlen tehát, hogy a késői elégiák egyértelművé teszik: az általunk felderíthető nézeteltérés oka kizárólag e művekben keresendő. Ugyancsak kutathatatlan téma, hogy akár egy esetleges politikai ellentétben, akár a száműzetésben – amennyiben annak kizárólag irodalmi oldalát tekintjük – mekkora szerepe lehetett magának Augustusnak. Bár a Tristia második könyvének apológiáját hozzá címezi a költő, éppen ugyanott jegyzi meg, hogy maga a princeps nemigen olvasgatta az ő műveit (2. 77–80.):


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 455 5

Nem kétséges, hogy Horatius és Vergilius után a leggazdagabb utóélete a magyar irodalomban, sőt a folklórban is Ovidiusnak van. Hatása később kezdődött, mint amazoké, de mindmáig tart. Ovidius költő volt, s az Augustus-kor költészetének szellemisége ellen lázadt, mert – így Gloviczki – hazugnak, művészileg hazugnak érezte az ősök szokásai, a régi egyszerűség magasztalását. Ezért lesz fontos kérdéssé költészetében az igazság, természet és művészet viszonya. Ovidius nem a kevés kiválasztotthoz akar szólni, költeményeinek megszólítottjai nem annyira az egyes, meghatározott személyek, mint általában a férfiak, nők, a plebs, sőt a vulgus. Ovidius tehát nem hanyatlást jelent, hanem új kezdést, szakítást az előző kor értékrendszerével és az azt hordozó költészettel, az azt képviselő istenalakokkal, elsősorban Apollóval, szakítást a renddel, az augustusi rendezettséggel, ahol minden egyértelmű, egy folytonosan változó világban… Gloviczki kimutatja Ovidius költészetének egységét, azt, hogy nem lehet a műveket külön-külön elemezni, nincs külön Ovidius, a szerelmes költő és Ovidius, az epikus költő vagy száműzött költő, hanem minden művében egy egységes és – kényszer szülte kitérők ellenére is – következetes költői magatartás nyilatkozik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-ovidius-ars-poeticaja//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave