Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


A családdal folytatott beszélgetés

  • hol folyik a beszélgetés,
  • a szociális munkások leülnek-e, vagy állva, járkálva folytatják a beszélgetést,
  • hogyan foglalnak helyet az egyes családtagok, és hová ültetik a szociális munkásokat,
  • a beszélgetés a gyerek, gyerekek előtt zajlik-e,
  • a gyerek, gyerekek aktívan részt vesznek-e a beszélgetésben,
  • megkínálják-e valamivel a szociális munkásokat, és azt elfogadják-e,
  • gördülékeny vagy inkább akadozó volt-e a beszélgetés,
  • a beszélgetés alatt keletkezett-e konfliktus vagy feszültség a családtagok között,
  • keletkezett-e konfliktus vagy feszültség a szociális munkások és a család között,
  • ki kezdi a beszélgetést, és milyen témát vet fel,
  • a szociális munkások kérdéseikor ki a domináns a válaszadásban,
  • ki a család legasszertívabb tagja,
  • gyakorol-e valaki a többi családtag felett ellenőrző funkciót,
  • gyakorol-e valaki a többiekkel kapcsolatban segítő funkciót,
  • van-e olyan családtag, aki a beszélgetés során nem vagy alig szól,
  • van-e olyan családtag, aki kifejezetten opponál a szociális munkásokkal szemben,
  • van-e valaki, aki a látogatás alatt elhagyja a beszélgetés színterét, és miért,
  • van-e valaki, aki a beszélgetés helyiségében különül el a térben a többiektől, és mit csinál,
  • van-e valaki, aki a beszélgetés alatt helyet cserél valakivel,
  • kinek milyen az általános testtartása a beszélgetés alatt,
  • milyen volt az egyes családtagok érzelmi állapota, és az hogyan változott a látogatás alatt,
  • van-e, aki úgy intézi, hogy külön beszélhessen a szociális munkásokkal, például kikíséréskor,
  • volt-e valami, ami megzavarta a beszélgetés menetét,
  • a beszélgetés alatt van-e telefonhívása a családtagoknak,
  • lebonyolítják-e a beszélgetést, vagy a későbbiekre halasztják,
  • a beszélgetés alatt kezdeményez-e valamelyik családtag telefonbeszélgetést,
  • jegyzeteltek-e a szociális munkások a családlátogatás alatt,
  • a jegyzeteléshez kérték-e a család hozzájárulását.
 

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave