Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


A gyakornok reflexiói

  • hogyan készült fel a gyakornok a beszélgetésre,
  • megbeszélték-e előre a tereptanárral, hogy a gyakornok hogyan vesz részt a beszélgetésben,
  • összhangban voltak-e a tereptanár és a gyakornok elképzelései a részvételt illetően,
  • utólag hogyan látja a gyakornok, megfelelő volt-e a felkészültsége a beszélgetésre,
  • kérte-e a tereptanár a kliens beleegyezését a gyakornok részvételét illetően,
  • mit figyelt meg a gyakornok, zavarta-e a klienst a jelenléte,
  • a megállapodás szerint vonta-e be a tereptanár a gyakornokot a beszélgetésbe,
  • ha nem, miért nem,
  • volt-e a gyakornoknak önálló feladata a beszélgetés során,
  • került-e a gyakornok kérdező szerepbe,
  • hogyan érezte magát ebben a helyzetben,
  • milyen élmény volt a gyakornok számára a beszélgetés,
  • milyen érzéseket, benyomásokat keltett a beszélgetés a gyakornokban,
  • mi segített a gyakornoknak feldolgozni a beszélgetés, az eset kapcsán átélt élményeket,
  • milyen gondolatok, szakmai és etikai dilemmák fogalmazódtak meg a gyakornokban,
  • a gyakornok érzése szerint el tudná-e látni önállóan az esetet,
  • -mi a gyakornok véleménye saját munkájáról,
  • a tereptanárral való utólagos konzultáció elegendőnek bizonyult-e a gyakornok számára,
  • volt-e valami, amit a gyakornok másképp csinált volna, mint a tereptanár,
  • miért.

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave