Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


Csoportdinamikai jelenségek

  • tapasztalt-e a gyakornok agresszív megnyilvánulást,
  • kik között és miért robbant ki agresszív indulat,
  • milyen okai voltak az agresszív megnyilvánulásnak,
  • hogyan reagált a csoportvezető,
  • hogyan reagáltak a tagok,
  • mi volt az agresszió kimenetele,
  • tapasztalt-e bűnbakképződési folyamatot a gyakornok,
  • miért sűrűsödött a feszültség éppen azon a csoporttagon,
  • észrevette-e időben a folyamatot a csoportvezető,
  • észrevette-e a folyamatot a bűnbakszerepbe kerülő csoporttag,
  • mi hozhatta létre a folyamatot,
  • hogyan zárult a bűnbakképződési folyamat,
  • előfordult-e hosszabb hallgatás a csoporton,
  • milyen okok hozhatták létre a hallgatást,
  • ki és mivel állította le a folyamatot,
  • hogyan reagált a csoport elnémulására a vezető,
  • megjelentek-e rivalizációs folyamatok a csoportban,
  • mi hozhatta létre a versengési helyzetet,
  • kik között történt a rivalizáció,
  • hogyan reagált erre a csoport,
  • hogyan reagált erre a csoportvezető,
  • leállt-e a folyamat, és mi állította le,
  • átélt-e katartikus pillanatokat a csoport,
  • mi hozta létre ezt a magas hőfokú érzelmet,
  • mennyire tűrte a csoport az intimitás elmélyülését,
  • megérintett-e mindenkit az élmény,
  • a csoportvezető mennyire vett részt az élmény átélésében,
  • mitől csengett le a katarzis,
  • a katarzist követően milyen működési változások álltak be a csoportban,
  • előfordult-e dinamikai működési zavar a csoportban,
  • volt-e, aki a többieket elnyomva túlságosan sokat beszélt, és magára vonta a figyelmet,
  • kitört-e emiatt az „egók harca”,
  • megoldotta-e ezt a csoport, és hogyan,
  • volt-e, aki a többiekkel szemben gyakran opponált,
  • kitört-e emiatt „hatalmi dráma”,
  • megoldotta-e ezt a csoport és hogyan,
  • volt-e olyan, aki többszöri biztatásra sem volt hajlandó megnyilvánulni,
  • jelentkezett-e emiatt a csoportban „bizalomhiány”,
  • megoldotta-e ezt a csoport, és hogyan.
 

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave