Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


Az esettanulmány

Szintén kiemelkedően lényeges feladat az esettanulmány elkészítése, melyhez akár genogram, ecomap is kapcsolódhat. Az esettanulmányt kizárólag a gyakorlat keretében szerzett tapasztalatok, információk alapján kell és szabad megírni. Ehhez szükséges az esetdossziét áttanulmányozni. A dolgozatba bele kell építeni azokat a tapasztalatokat is, amelyeket a hallgató a szociális munkás által végzett egyéni esetkezelés folyamatába bekapcsolódva a klienssel való személyes találkozás során szerzett. Nem javasolt, sőt kifejezetten szakmai hibának tartjuk, ha a gyakornok a segítőfolyamaton kívül szervez találkozót a klienssel, és csupán saját dolgozatának elkészítése érdekében készít „külön” interjút vele. Ezt nem, illetve nemcsak azért tartjuk helytelennek, mert ez a segítséget kérő személy helyzetének kihasználása lenne, hanem mert a klienssel már rövidebb-hosszabb ideje együttműködő, kiváló szaktudással, sok tapasztalat birtokában lévő szakember is „csak” a rendelkezésére álló információk alapján dolgozik. Ha a hallgató azért szeretne külön beszélgetni a klienssel, mert úgy érzi, hogy az esettanulmánya teljessé tételéhez még hiányoznak adatok, és ezeket szeretné a klienstől megtudakolni, akkor egyrészt érdemes az ezzel kapcsolatos gondolatait, dilemmáit megfogalmazni és beleszőni munkájába; másrészt pedig ezek az észrevételei a tereptanárával folytatott megbeszélések egyik újabb témáját jelenthetik. Ennek során kiderülhet, hogy valóban szükségesek-e, szorosan hozzátartoznának-e a segítőfolyamathoz a hallgató által hiányzónak ítélt információk; és ha nem, miért nem, ha pedig igen, akkor mi lehet a szakmai oka annak, hogy a szociális munkás eddig nem derített fényt ezekre.

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave