Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


Szociális adaptáció

  • megérkezéskor hogyan válik el a gyermek az őt kísérő felnőttől,
  • segíti-e és hogyan a leválást a kísérő,
  • a gyermek bejön-e a kísérő nélkül a vizsgálóhelyiségbe,
  • kíváncsi-e,
  • a megfigyelés alatt végig a helyiségben marad-e, vagy időnként kimegy a kísérőhöz,
  • van-e nála átmeneti tárgy,
  • hajlandó-e azt a megfigyelés alatt letenni, vagy mindvégig a kezében tartja,
  • kezdeményez-e kapcsolatfelvételt,
  • tegezi vagy magázza-e a felnőtteket,
  • könnyen vagy nehezebben teremt-e kontaktust,
  • tart-e szemkontaktust,
  • mennyi ideig tart kontaktust,
  • válaszol-e kérdésekre,
  • lehet-e vele beszélgetni,
  • kezdeményez-e beszélgetést,
  • feltesz-e kérdéseket a segítőnek,
  • feltesz-e kérdéseket a segítőről,
  • szívesen beszélget-e,
  • válaszai nagyon rövidek-e,
  • van-e, amire nem válaszol,
  • előfordul-e inadekvát válasz,
  • előfordul-e, hogy másra tereli a témát,
  • kérést teljesít-e,
  • kölcsönösséget igénylő tevékenységben mennyire működik együtt,
  • általában milyen a szabályokhoz való viszonya,
  • mer-e, tud-e ellentmondani a segítőnek,
  • kéri-e felnőtt segítségét bármiben,
  • a megfigyelés alatt szembesül-e valamilyen problémahelyzettel,
  • hogyan oldja meg,
  • viselkedésében tapasztalható-e bármilyen zavar,
  • tapasztalható-e valamilyen viselkedésbeli furcsaság,
  • van-e valamilyen furcsa szokása,
  • szocializációs szintje megfelel-e életkorának,
  • a megfigyelés alatt a gyermek mivel töltötte a legtöbb időt,
  • a gyermek általános hangulata a megfigyelés alatt,
  • figyelmes,
  • barátságos,
  • ráhagyó,
  • unott,
  • kelletlen,
  • feszült,
  • ellenséges,
  • a megfigyelés alatt elvesztette-e a türelmét,
  • megijedt-e bármitől,
  • megkérdezte-e a segítőt, hogy meddig kell még itt maradni,
  • hogyan reagál a foglalkozás befejezésére,
  • kialakult-e bizalmi kapcsolat a gyermek és a segítő között,
  • a megfigyelés alatt milyen a gyermek általános aktivitásszintje,
  • amikor újra találkozik a kísérővel, hogyan reagál.
 

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave