Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Tapasztalatok a NEPSY® magyar nyelvű változatával

A fejlődési zavarok természetének, ezen belül a kognitív profil átlagtól való eltéréseinek mélyebb megismerése, megbízható feltárása a klinikai és a kísérleti/kognitív fejlődés-neuropszichológiának régóta megvalósulatlan álma, bár egyre több sikerrel járó törekvése. Az árnyalt, jól és megbízhatóan mérő módszerek kialakításának egyik jelenség szintű akadálya, hogy a fejlődési zavarok vagy a súlyos iskolai alulteljesítés miatt gyakran tanulási zavarként jelölt kognitív fejlődési eltérések összetettek, és az atipikusan1 fejlődő megismerési funkciók átfedő zavaraival járnak együtt. A megismerési funkciók különböző területein az atipikus fejlődés együttes megjelenése nem ritka, régóta jól ismert jelenség. A verbális tanulási zavarok például gyakran jelennek meg együtt a figyelmi rendszer zavaraival (Dykman, Ackerman, 1991; Gilger, Pennington, DeFries, 1992; Stanford, Hynd, 1994). Ehhez társulhat még a mozgáskoordináció és a vizuomotoros funkciók zavara (Denckla, 1985; Korkman, Pesonen, 1994).

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave