Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Fejlődési zavarok diagnózisa számítógépes reakcióidő-méréssel

Négy mérési eljárást tekintünk át, amelyeket a fejlődési diszkalkulia (FD) és a Williams-szindróma (WSz) számolási problémáin keresztül mutatunk be. Az FD diagnózisában ma leginkább (1) hagyományos papír-ceruza teszteket használnak, ami nem feltétlenül tudja kiszűrni a jól kompenzálókat és az oktatási problémából adódó teljesítményzavarokat. Tanulmányunkban a hagyományos papír-ceruza tesztek diagnosztikai alternatíváját, a reakcióidővizsgálatokat mutatjuk be. A rendelkezésre álló adatok szerint (2) a jól ismert hatások (pl. távolsághatás szám-összehasonlítás esetében) hiánya nem bizonyul jó megoldásnak. Ezzel szemben ígéretes megoldásnak tűnik (3) a reakcióidő lassulásának mérése, néhány technikai korrekcióval kiegészítve, illetve az újonnan javasolt (4) szelektív terhelés módszere. A négy módszer bemutatásán keresztül ismertetjük saját kutatásaink eredményeit, amely szerint a WSz esetében valóban sérül a parietális lebenybe lokalizálható mentális számegyenes, ám az FD esetében a korábbi feltevésekkel ellentétben ez a sérülés nem mutatható ki.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave