Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Reakcióidő lassulása

Brian Butterworth az előbbi eljáráson kívül javasol egy másik, gyakorlatban alkalmazható eljárást is. Alternatív javaslata szerint a diszkalkuliások diagnózisára használt tesztben egy adott numerikus feladatban kapott reakcióidőt kellene vizsgálni. Erre az elgondolásra építkezve dolgozott ki egy Diszkalkulia-szűrő nevű tesztet (Butterworth, 2003). Ismét az az elképzelés jelentette a kiindulást, hogy az FD a mentális számegyenes deficitje. Azért fontos újra hangsúlyozni, hogy ez csak feltételezés, mert egyelőre nincsenek teljesen meggyőző bizonyítékaink a feltevés helyességére, bár több adat is utal erre, és a feltevés észszerűnek is tűnik. A számítógépes tesztben ötféle feladatot használnak (lásd 6. ábra): pontok számolása (annyi pont van-e a bal oldalon, mint amennyi a jobb oldali szám értéke), számok összehasonlítása (a bal vagy a jobb oldalon lévő szám értéke nagyobb-e – függetlenül az arab szám fizikai méretétől), összeadás és szorzás (helyes-e a felírt művelet eredménye), és egyszerű reakcióidő (a pont megjelenése után azonnal meg kell nyomni egy gombot). A legfontosabb mért érték minden feladatnál a hibázással korrigált reakcióidő. Az egyszerű reakcióidő-feladatot arra használják, hogy az általános gyorsaság ne befolyásolja a számok feldolgozásával kapcsolatos reakcióidőt. A numerikus feladatok két komponenst mérnek Butterworth szerint. Az egyik komponens a mentális számegyenes, amelyet a pontszámolás és az összehasonlítás mér, míg a másik komponens a teljesítménymutató, amely részben független a számegyenestől, inkább az oktatás mennyisége van rá hatással, és a szorzás és osztás feladata méri.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave