Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


A Téri komplex ábra bemutatása

A Téri komplex ábrát (1. ábra) Verseghi Anna 1991-ben fejlesztette ki. Azóta a magyar klinikai gyakorlatban egyre inkább elterjedt a használata a neuropszichológiai vizsgálat részeként. Ahogyan a Rey komplex ábrával kapcsolatban már utaltunk rá, a klinikumban a Téri komplex ábra használata sem csak önmagában egyedül történik. A különböző vizsgálati protokollokban a téri vizuális percepció és a vizuomotoros integratív funkciók érettségének és/vagy deficitjének igen fontos diagnosztikai eszköze. A Téri komplex ábrában elért eredményeket más tesztekben, próbákban mutatott teljesítményekkel együtt értelmezzük. Az értelmezési keret egyik dimenzióját a „nagy átlag”, a másik dimenzióját pedig mindig a beteg saját általános kognitív nívója, kora és iskolázottsága, szakmája, évek óta fennálló életformája adja. Széles körű gyakorlati tapasztalatra tettünk szert a teszt használatával kapcsolatban agysérült személyek vizsgálata során. Az elmúlt két évben pedig egészséges felnőttekkel és gyermekekkel végeztünk vizsgálatokat. A jelen közlemény elsősorban az egészséges személyekkel szerzett tapasztalatainkat összegzi. Célunk, hogy bemutassuk az egészséges személyek által nyújtott jellegzetes teljesítményeket, viszonyítási keretet adva ezzel a teszt használóinak. Az összehasonlítás kedvéért azonban megjelenítünk a klinikai munka során összegyűjtött anyagunkból két, az epilepsziás populációból kiválasztott megoldást. Azért az epilepsziával élő betegcsoportra esett a választásunk, mert műtét előtti kivizsgálás részeként (1999 óta) került sor a vizsgálatukra, ami azt jelenti, hogy viszonylag jól behatárolt volt a működészavaruk a lokalizáció szempontjából, valamint felnőtt és gyermek adatok egyaránt rendelkezésünkre állnak. Több mint félezer különböző lokalizációjú vaszkuláris és traumás agysérült személy tesztjével kapcsolatban vannak tapasztalataink. Ezenkívül elkészítettük a Rey komplex ábra és a Téri komplex ábra összehasonlító vizsgálatát is egészséges, illetve jobb és bal oldali agysérült személyekre vonatkozóan (Gerván, 2004; Gerván, Verseghi, 2005). Ezen vizsgálatok bemutatása azonban meghaladja a jelen közlemény lehetőségeit, de a távlatokat tekintve további közlésre szeretnénk bocsátani feldolgozott adatainkat.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave