Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Az értékelés

A Téri komplex ábra másolási és emlékezeti teljesítményét az ábra jól beazonosítható elemeinek megléte és elhelyezkedése alapján számítjuk ki. A tanulmány végén megtalálható értékelőlap segítségével beazonosíthatók a pontozási rendszer bázisát képező egységek. Minden helyén lévő és jól felismerhető elem 2 pontot, a helyén lévő, de nem teljesen pontos elem 1 pontot, a jól megrajzolt, de nem a helyén lévő egység 1 pontot, és a nem helyén lévő, nem pontos, de még felismerhető elem 1/2 pontot ér. Így maximum 36 pont szerezhető a másolási és az emlékezeti feladatban egyaránt. Fontos meghatározni azt is, hogy a személy használt-e organizációs stratégiát az ábra megalkotásánál, és ha igen, az milyen jellegű volt? A Rey komplex ábránál kialakított analitikus, globális és szintetikus szerkesztési módokat nem lehet egy az egyben alkalmazni a Téri komplex ábránál. Jól el lehet azonban különíteni az analitikus és szintetikus megközelítési módokat. A szintetikuson belül a tengelyes (középső tengellyel kezd) vagy a perspektíva kiindulású (a külső téglalap után a belsőt és a perspektivikus átkötéseket rajzolja meg előbb) megoldások egyaránt megkülönböztethetők. A globálishoz leginkább hasonlító, de nem annak tekinthető stratégia az, ha a vizsgált személy a bal oldali ívvel egészíti ki a nagy téglalapot, mielőtt a tengelyt vagy a belső téglalapot és a perspektívát megjelenítené. Igen ritka, ha valaki a belső téglalapból indul ki, és abból építkezik kifelé. Egészséges felnőtteknél nem szokott előfordulni, hogy az ábra részeit fragmentáltan adja vissza a vizsgálati személy. Ez agysérült személyeknél megtörténhet, amit minden esetben fontos rögzíteni. Lényeges továbbá feljegyezni azt is, hogy a vizsgálati személy domináns vagy nem domináns, esetleg paretikus kézzel rajzolt-e sérülésének következtében? A másolási és emlékezeti teljesítmény mennyiségi értékelése alapján csak nagy vonalakban tudunk tájékozódni a vizsgált személy eredményét illetően. A kvalitatív analízis az, ami szerint differenciáltabban tudjuk elemezni az elvégzett teljesítményeket. Az alábbiakban összefoglaltunk néhány szempontot a Téri komplex ábra minőségi elemzéséhez. Természetesen ezen szempontokkal nem megragadható, szokatlan vagy nem besorolható jelenségekkel is találkozhat az értékelő. Értelmezési támpontokként kínáljuk az alábbi szempontokat.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave