Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


vizsgálat: Mondatkiegészítés – ragok téri és nem téri jelentésben

Ezzel a vizsgálattal a téri kifejezések Williams-szindrómával kapcsolatban felmerült szelektív sérülésének hipotézisét szerettük volna tesztelni. Hogy a téri nyelvet a téri megismerés zavaró hatása nélkül elemezhessük, esetragok téri és nem téri jelentésű használatát vizsgáltuk egy olyan mondatkiegészítéses feladatban, amelyben nem valódi téri elrendezésekről kellett leírást adni. Német elöljárószók vizsgálata (Friederici, 1982) azt mutatta, hogy a Broca-afáziásoknak nagyobb nehézséget jelent a csak szintaktikai funkcióval bíró prepozíciók produkciója, míg a Wernicke-afáziásoknak ugyanazoknak a prepozíciós formáknak a téri jelentéses használata nehezebb. Olyan mondatokat válogattunk össze, ahol a jó megoldás inkább lexikális és pragmatikai, mint téri információra épült. Mivel a személyek a mondatzáró szuffixumig a teljes mondatot hallották, az igéből és nem alanyi főnévből nyert információra támaszkodhattak. Nézzük az alábbi a) és b) példákat.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave