Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


Konklúzió

Az általunk bemutatott három eljárás vizsgálati terepének metszetét a téri kifejezések képezték. A három módszer azonban az elemzés eltérő szintjein irányult kiinduló kérdésünk (szelektív téri nyelvi deficit jellemzi-e a Williams-szindrómások nyelvi profilját) megválaszolására. A korábbi vizsgálatok az általánosan megfigyelt súlyos téri megismerési deficit alapján feltételezték azt, hogy a megismerés és a nyelv interakciójának köszönhetően ez a sérülés kihat a nyelvre, és speciális deficithez vezet a téri viszonyokat leíró kifejezések területén. Vizsgálataink azonban cáfolják ezt az állítást. A TROG mint a nyelvtani szerkezetek megértésének vizsgálóeljárása tartalmazott téri kifejezéseket, amelyek valóban nehézséget jelentettek a WSz-csoport számára, de ez igaz volt több, téri viszonyokat nem érintő nyelvtani szerkezetre is. A Téri ragok és Névutók vizsgálat olyan kísérleti helyzetben vizsgálta a téri kifejezések használatát és megértését, ahol a jó teljesítmény a téri modell helyes megkonstruálásán, vagyis az egyébként sérült téri képességeken múlott. Ebben a feladatban a WSz-csoport általánosan gyengébben teljesített. A harmadik, tisztán nyelvi mondatkiegészítéses vizsgálatban pedig a WSz-csoport a kontrollcsoporttal azonos szinten teljesített.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave