Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


A kérdés módszertani-gyakorlati jelentősége

A nyelv-tudatelmélet fejlődési kapcsolatnak ugyanakkor nem elhanyagolható fejlődési szempontú klinikai relevanciája is van. Noha kifejezetten a tudatelméleti működések nem jelennek meg diagnosztikus kritériumként a mai nagy diagnosztikus rendszerekben (BNO-IO, DSMIV), azonban a nagyrészt a tudatelméletre épülő komplex társas viselkedések, intencionális kommunikáció sérülése igen, s szintúgy a nyelv elsajátítási zavara. Ilyen fejlődési zavarok elsősorban az autizmus és az autizmusspektrum-zavarok (pervazív fejlődési zavarok), a specifikus nyelvfejlődési zavar és különféle változatai. Itt számos esetben a differenciáldiagnózis igen nehéz feladat, a tünetek és a fejlődésmintázat részbeni hasonlósága miatt. Így nyelv és tudatelmélet viszonyának mélyebb megértése előreviheti olyan fejlődési zavarok differenciáldiagnózisát is, ahol a két képesség valamelyikének vagy mindegyikének a zavart fejlődését tapasztalhatjuk.

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave