Jászberényi Melinda (szerk.)

A kulturális turizmus sokszínűsége


Világörökségi helyszínek

Az I. világháború után merült fel először annak a gondolata, hogy létrehozzanak a világon egy olyan mozgalmat, amely megvédi a kulturális és természeti javakat. Ezen gondolat azonban az ötvenes években vált igazán fontossá, amikor az egyiptomiak egy víztározót akartak létesíteni Asszuánnál – ezzel az egyiptomi-núbiai kultúra műemlékeit és régészeti emlékeit sodorták veszélybe. Ennek hatására, 1959-ben az UNESCO kezdeményezésére nemzetközi kampány indult, melynek keretében 50 állam részvételével megmentették a kulturális örökségeket, amellyel bebizonyosodott, hogy nemzetközi összefogással megőrizhetővé válhatnak a világ azon kulturális javai, amelyek az egész világ és az emberiség számára kiemelkedő értéket jelentenek. Ezután az UNESCO és az ICOMOS (Műemlékek és Történeti Együttesek Nemzetközi Tanácsa) kidolgozta a kulturális örökségek védelmére vonatkozó egyezményt, melyet 1965-ben, a „World Heritage Trust” címmel rendezett washingtoni konferencián terjesztettek ki a természeti örökségekre is. Ekkor született meg a world heritage, azaz a világörökség fogalma. 1968-ban az IUCN (Nemzetközi Természetvédelmi Unió) meg is fogalmazta javaslatait a természeti értékek védelmére. Az UNESCO Világörökségi Egyezményét tehát – mely 1972. november 16-án jött létre – a világ kulturális és természeti értékeinek megóvása érdekében hozták létre, így biztosítva az államok felett álló jogi eszközöket az államok szuverén beavatkozását felülírva, a globális felelősségvállalást lehetővé téve. 1978-ban, az Egyezmény ratifikálását követően felvették a Világörökségi Listára az első helyszíneket. 2010 júniusáig 187 állam csatlakozott az egyezményhez, mely a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb szervezetévé vált.

A kulturális turizmus sokszínűsége

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 522 4

A kötet hiánypótló, szellemisége, szakmai mondanivalója teljes mértékben megfelel a legkorszerűbb turizmológiai, kultúra- és menedzsmenttudományi elvárásoknak. Szerzőgárdája – a témához illeszkedően sokszínű – egyrészt a kutatói, oktatói oldalt, másrészt a kultúra és a média területét reprezentálja. Az egyes fejezeteket olyan szakemberek neve fémjelzi, akik hitelesen, a turizmus modern, transzdiszciplináris fogalomrendszerében gondolkodva adják közre a turizmus és a kultúra szimbiózisának egy-egy szegmensét. A feldolgozott témák izgalmasak, a turizmuskutatás és a turizmusipar fő áramlatához tartoznak, a szövegezés stílusa a tudományosság és a közérthetőség kritériumának egyaránt megfelel.

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jaszberenyi-a-kulturalis-turizmus-sokszinusege//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave