Kríza Ildikó

A Mátyás-hagyomány évszázadai


Magyarországnak fényes csillaga

Mátyás király népszerűsége az évszázadok során sokféle formában fogalmazódott meg. Bizonyított, hogy életétől napjainkig minden kor megtalálta a maga elvárásai szerinti formát. A 15. és 16. századi dicsőítő énekek mellett elbeszélő formák éltek, és a betöltött szerepüket, jelentőségüket a későbbi visszaemlékezések alátámasztják. Amit 1483-ban Callimachus Experiens Mátyás uralkodásának fénykorában írt „mind a hazának, mind a nemzetnek fénylő dicsősége” láttán, az a király halálával összeomlott. „Úgy látszott, vele együtt odavész a pannóniai dicsőség.”1 Vitéz János és Janus Pannonius halála után a királyi udvar vezető értelmiség nélkül maradt, személyesen vállalta vagy kellett vállalnia a szervezési feladatokat, és a nehéz döntések terhe őrá hullt vissza.2 A nehéz helyzetet fokozta, hogy a békesség hiánya, a „hadról hadra vált” örökös háborúság, a szakadatlan gyász miatt állandósult az elégedetlenség. Bonfini írja: „A köznép meg a paraszti tömeg, amely a sok és súlyos hadakozás miatt kénytelen volt évente négyszeres adót leróni, és panaszkodott a terhek jogtalanul nehéz voltán, most sóhajtozik, és retteg a földjét mindenfelől fenyegető dúlás, pusztítás, gyújtogatás miatt. Ha a királyt az alvilágból visszaszólíthatnák, akár hatszoros fizetséget is vállalnának. Egyesek azt gondolják, hogy az isteni Mátyás szent maradványait ki kellene emelni a sírból, végighordozni az ország határain, vigyék szembe vallásos tisztelettel az ellenséggel, máskülönben azt elüldözni nem lehet.”3 A megrendítő élmények hatására a köznemesség körében az adakozó király, a segíteni kész, országot bővíteni tudó, eredményeket becsülő uralkodó idealizált képe szilárdul meg.

A Mátyás-hagyomány évszázadai

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 459 3

Mátyás király népszerű hősként él a szájhagyományban, mesékben, mondákban, közmondásokban. Több száz évvel ezelőtt is szívesen énekeltek róla, szerepeltették színpadon, meséltek soha meg nem történt kalandjairól. E különösen gazdag hagyomány változását mutatja be Kríza Ildikó saját kutatásai alapján. Az igazságos, okos, szegényeket megsegítő, tréfakedvelő, megleckéztetésre mindig kész uralkodó népszerű alakja változatos módon jelenik meg a magyar és a szomszéd népek népköltészetében. A középkori fényes magyar birodalom hirtelen összeomlásakor a dicsőséges Mátyás király személyét példaképül állították. Az írások megőrizték a szájhagyomány formai sajátosságait, az elbeszélőkultúra egyes elemeit. A Mátyás-mítosz később tovább erősödött. Ő lett a legjelentősebb folklórhős, a történeti személyek között legtöbbször róla énekeltek. A nevéhez kapcsolt tettek a kor elvárásaihoz kötődtek, mindig az adott kor erkölcsiségét, szemléletét mutatták, függetlenül a valóságos történésektől. Kríza Ildikó bebizonyítja, hogy a népköltészet felfedezésekor, a 19. században feljegyzett mondák, szólások előzményei a korábbi századok írott műveiben megtalálhatók, és a nemzeti király iránti érdeklődés a felvilágosodás korától kezdve állandósult. Az emberi tulajdonságok anekdotikus kifejezése, pellengérre állítása középkori gyökerű az irodalomban és a folklórban. A legnépszerűbb magyar történeti hőshöz, Mátyás királyhoz kapcsolt narratívumok nemcsak nálunk, hanem a Duna-táji népek mindegyikének költészetében fellelhetők.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kriza-a-matyas-hagyomany-evszazadai//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave