Gulyás Judit

„Mert ha irunk népdalt, mért ne népmesét?”

A népmese az 1840-es évek magyar irodalmában


Az ismert szövegek

A 19. század első felében lejegyzett, majd kéziratban maradt avagy publikált meséket elsősorban két tudományág, a folklorisztika és az irodalomtörténet vizsgálta. Ez a két diszciplína e szövegek lejegyzését követően jött létre és intézményesült (részben),1 azaz a 19. század második felében: ekkor határozta meg és határolta le kutatási tárgyát, végezte el – esetenként másfél évszázadra kiható módon – a szövegek, műfajok és életművek kanonizációját, domináns értelmezési stratégiákat és nagy elbeszéléseket hozva létre. Így tehát e mesei szövegeket mindkét diszciplína természetszerűleg a maga történetileg változó céljainak és szemléletének megfelelően tárgyalta. A szóban forgó szövegek alapvető (de nem kizárólagos) felosztása e szerint úgy történt meg, hogy a szerzői névvel ellátott, elsődlegesen írásbeli létmódú mesei szövegeket (ezek lennének az irodalmi mesék vagy műmesék) elsősorban az irodalomtörténet, az elsődlegesen szóbeliségben létező, szerzői névhez nem kötött mesei szövegeket (népmese) pedig a folklorisztika vizsgálta volna. A tudományági specializáció, a diszciplináris keretek megszilárdulása, a vizsgálandó szövegek tudományági felosztása azonban valóban csupán a 19. század végére következett be, s vált evidenciává az elmúlt száz év alatt, hiszen ezt megelőzően – hogy csak néhány kiemelkedő kutató tevékenységére utaljak – Toldy Ferenc, Erdélyi János, Gyulai Pál vagy éppen Katona Lajos munkásságában a népköltési és az irodalmi szövegek vizsgálata nem különült el.

„Mert ha irunk népdalt, mért ne népmesét?”

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 559 0

A kötet azt a kérdést vizsgálja, hogy a reformkori magyar kultúrában, a népköltészet és az irodalom egyre intenzívebb kölcsönhatásának időszakában milyen kísérleteket tettek az elit kultúra bizonyos képviselői arra nézvést, hogy egy addig elsősorban a szóbeliségben hagyományozódó narratív műfajt, a tündérmesét beillesszék a nemzeti irodalom műfaji rendszerébe. Az ún. népies költők egy részének az 1840-es évek közepén Petőfi által létrehozott (majd felszámolt), az irodalomtörténeti emlékezet számára érzékelhetővé tett „triumvirátusa", vagyis Petőfi Sándor, Tompa Mihály és Arany János 1845 és 1847 között, három év leforgása alatt jelentetett meg olyan elbeszélő költeményeket, amelyekhez a népmese vagy a népmonda szerzői műfajmegjelölést társították (János vitéz; Népregék, népmondák; Rózsa és Ibolya). A kötet e három mű keletkezéstörténetét és 19. századi fogadtatását próbálja meg dokumentálni. Ezen túlmenően a magyar mesekutatás történetét áttekintve a korai magyar mesekéziratok és mesekiadások kapcsán foglalkozik a népmese és az irodalmi mese viszonyáról kialakított képzetek problematikus voltával, a szóbeliség és az írásbeliség közötti médiumváltás következményeivel, valamint a textualizációs eljárások és a hitelesség kérdésének összefüggéseivel.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gulyas-mert-ha-irunk-nepdalt-miert-ne-nepmeset//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave