Simai Mihály, Gál Péter (szerk.)

Új trendek és stratégiák a világgazdaságban

Vállalatok, államok, nemzetközi szervezetek


A transznacionális társaságok és a közérdek: a társadalmi kapcsolatok menedzsmentje

Az előzőekben a transznacionális társaságok és a kormányok viszonyának elemzése kapcsán már szó esett arról, hogy egyidejűleg több ország intézményes keretei között kell működniük. Ezek hátterében különböző kultúrák, társadalmak állnak. A társaságoknak nemcsak a törvények által közvetített elvárásokra kell reagálniuk, hanem a társadalmi elvárásokra, magatartásokra is tevékenységükkel kapcsolatban. A fejlődés korábbi szakaszaiban e kérdéskör sokkal kisebb szerepet játszott, mint ma, amikor az országok száma is nagyobb, s egyebek között a tömegkommunikáció révén a társaságok is nagyobb mértékben állnak reflektorfényben. Ez az anyaországban és a fogadó országokban egyes kérdésekben rendszerint eltérő magatartásokat követel. A bázisországban például azt kell bizonyítaniuk, hogy nem exportálják a munkahelyeket külföldi befektetéseik révén, s nemcsak a tulajdonosok, hanem az anyaországbeli fogyasztók érdekeit is szolgálják. Érzékenyebbé vált az anyaország közvéleménye a tekintetben is, hogy az ottani centrum transznacionális társaságok miként szolgálják a „globális közérdeket”. Figyelemre méltó, hogy a nagy társaságok éves jelentése milyen nagy figyelmet fordít az adott vállalati rendszer pozitív globális küldetésének megfogalmazására s a globális problémák megoldásához való hozzájárulására. A fogadó országokban, mindezeken túl, a közvélemény elvárásai mások, mint a helyi társaságokkal kapcsolatban, különösen a kevésbé fejlett országokban. A transznacionális társaságoknak több lényeges helyi magatartásra kell reagálniuk. A nacionalizmus, a nemzeti vállalatokkal folytatott verseny (amelyben a külföldi társaságok pozíciói általában jobbak), a helyi vállalkozókkal kialakult konfliktusok, a szakszervezetekhez való viszony, a munkakörülményekkel, munkafegyelemmel összefüggő összeütközések, a reklámtevékenységgel kapcsolatos „kulturális” ellenzék aktivitása, a környezetvédelemmel kapcsolatos előírások betartása a leggyakrabban említett konfliktusforrások a fogadó országok társadalmi közegével.

Új trendek és stratégiák a világgazdaságban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 560 6

A világ a XXI. század küszöbén sokdimenziós átmeneti szakaszba került. Az átmenetet meghatározó trendek a korábbinál sokkal bizonytalanabb talajra viszik a gazdaság és a politika minden résztvevőjét. A világgazdaság integrálódása és ennek hatásai az egyes államok, vállalatok helyzetére radikálisan különböznek a fejlődés korábbi időszakaira jellemzőktől. A hagyományos nemzeti gazdaság keretei felbomlóban vannak: nemzetközi vállalatok játszanak meghatározó szerepet a technika, a termelés, a tőkebefektetések és a kereskedelem terén: a verseny, a nemzetközi pénzpiacok kihívásai és az integrációs folyamatok növelik a nemzetközi szervezetekben kialakított multilaterális döntések jelentőségét. A könyv e rendkívül összetett és sokak számára zavarosnak tűnő rendszerben segít eligazodni. Megvilágítja a világgazdasági, a nemzetközi politikai viszonyok és a kereskedelempolitikák új összefüggéseit. A szakirodalomban egyedülálló módon elemzi a világgazdaság mikro- és makrofolyamatainak kölcsönhatásait. Áttekinthetőbbé teszi a nemzetközi üzletpolitika, a pénzügyi szektor, a technikai fejlődés, a világkereskedelem és az intézmények közötti kölcsönhatásokat, és magyarázatot ad a globalizációs folyamat leglényegesebb elméleti és gyakorlati összefüggéseire. Felvázolja a fejlődés olyan főbb gondjait és lehetőségeit, amelyek Magyarország számára is különösen fontosak.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simai-gal-uj-trendek-es-strategiak-a-vilaggazdasagban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave