Ambrus István, Farkas Ádám

A compliance alapkérdései

Az etikus vállalati működés elmélete és gyakorlata


Az integritás-tanácsadó, avagy compliance officer a közszférában

Az 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 5. §-a szerint az államigazgatási szervek hivatali szervezetének vezetőjének az integritási és korrupciós kockázatok kezelésében való támogatásra, az integritásirányítási rendszer és a belső kontrollrendszer egyes elemei működtetésének koordinálására integritás-tanácsadót kell kijelölnie. Az integritás-tanácsadónak a hivatali szervezet vezetőjének közvetlen irányítása alatt kell állnia (függetlenség). Az integritás-tanácsadó e feladati mellett egyéb feladatokat is elláthat, és ezen egyéb feladatkörében más által is utasítható lehet, de integritás-tanácsadói feladatainak ellátását ez nem veszélyeztetheti. Az integritás-tanácsadó kijelöléséhez és a kijelölés visszavonásához a felettes szerv vezetőjének és a rendészetért felelős miniszternek az előzetes, írásbeli egyetértése szükséges, továbbá a gazdasági szervezettel nem rendelkező államigazgatás szervnél az integritás-tanácsadó feladatait, az államigazgatási szervek közötti megállapodás alapján, az irányítását ellátó felettes államigazgatási szerv integritás-tanácsadója is elláthatja. Az 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 6. §-a szerint az integritás-tanácsadó feladata az államigazgatási szerv működésével kapcsolatos integritási és korrupciós kockázatok felmérésében, az azok kezelésére szolgáló intézkedési terv, valamint az annak végrehajtásáról szóló integritás jelentés elkészítésében történő közreműködés. Az integritás-tanácsadónak az intézkedési terv alapján javaslatot kell tennie az államigazgatási szerv hivatásetikai és antikorrupciós témájú képzéseinek megtartására, valamint közre kell működnie ezek végrehajtásában. Az integritás-tanácsadó tájékoztatást és tanácsot ad a hivatali szervezet vezetői és munkatársai részére a felmerült hivatásetikai kérdésekben, továbbá gondoskodik a belső kontrollrendszer vonatkozásában a kontrollkörnyezet kialakításának és az integrált kockázatkezelésnek a koordinációjáról, valamint elláthatja a szervezet működésével összefüggő integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések fogadásával és kivizsgálásával kapcsolatos feladatokat. Az integritás-tanácsadó elláthatja az adatvédelmi felelősi, esélyegyenlőségi referensi, valamint fegyelmi biztosi feladatokat is, belső ellenőr viszont nem lehet. Az 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 7. §-a határozza meg, hogy ki jelölhető integritás-tanácsadónak: felsőfokú végzettséggel, legalább hároméves közigazgatási szakmai gyakorlattal kell rendelkeznie. További követelmény, hogy a feladatra személyisége és képességei alapján alkalmas és erkölcsileg arra méltó személy legyen. Az integritás-tanácsadói feladatra való kijelölés feltétele az integritás-tanácsadó szakképzettség megszerzése is. Az integritás-tanácsadó feladatai, felelősségi köre, szervezetben betöltött helye és függetlensége, a kapcsolódó összeférhetetlenségi szabályok alapján joggal mondhatjuk, hogy az integritás-tanácsadó a közszféra compliance officere. Az integritás-tanácsadó szervezeten belül elfoglalt pozíciója azonban talán még nem olyan erős, mint a közférához hasonló compliance kitettséggel bíró pénzügyi szektorban vagy gyógyszeriparban, amelyek esetén a compliance officer – szerencsés esetben – már stabil és megkerülhetetlen szereplője a vállalati kultúrának. A magyar viszonyok között tehát már megtörtént a compliance-szabályok formális implementálása és a quasi compliance officeri pozícó intézményesítése, azonban a „soft” elemek, vagyis az új értékek, kulturális-szervezeti normák gyakorlatba történő átültetése hosszabb folyamat, amely felsővezetői elkötelezettséget, további erőfeszítéseket és időt igényel.1

A compliance alapkérdései

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.

Online megjelenés éve: 2020

Nyomtatott megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 295 934 4

Az etikus vállalati működés és az ehhez szorosan kapcsolódó compliance fogalma elsőre nehezen magyarázható és érthető a magyar (jogi) gondolkodás logikája mentén. Tükörfordításban a szó „megfelelést” jelent, pontosabban pedig a különböző jogszabályoknak (jogi normáknak), valamint belső, a vállalat által saját maga által – tulajdonosai, munkavállalói, szerződéses partnerei számára – felállított, részben szintén jogszabályokon, részben pedig erkölcsi-etikai alapokon nyugvó (pl. adott esetben etikai kódexekbe foglalt) normáknak való megfelelést jelenti. Újabban pedig már a – szabályoknak akár betű szerint –megfelelő („compliant”) működés önmagában nem is elegendő az etikusnak nevezhető működéshez, annál több kell, mégpedig az, hogy egy adott vállalat szervezetét, annak minden szintjét szellemiségében is áthassa az ún. compliance-kultúra.

Könyvünkben a hazai szakirodalomban úttörő feladatra vállalkozva bemutatjuk az etikus vállalati működés körében felmerülő jelentősebb kérdéseket, továbbá részletesen elemzünk olyan lényeges esetköröket, mint amilyen az internal investigation (belső vállalati visszaélés-vizsgálat), illetve a whistleblowing (közérdekű bejelentés). Az említett intézmények elméleti és gyakorlati kérdéseinek bemutatásán felül megvizsgálunk olyan aktuális problémákat, mint a bűnügyi compliance, az adatvédelem bizonyos vonatkozásai, a compliance szabványosítása, illetve megjelenése egyes speciális vállalati szférákban. Erre figyelemmel könyvünk ajánlható minden olyan elméleti és gyakorlati szakembernek, aki többet szeretne tudni a vállalati működés ezen dinamikusan fejlődő témaköréről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ambrus-farkas-a-compliance-alapkerdesei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave