Ambrus István, Farkas Ádám

A compliance alapkérdései

Az etikus vállalati működés elmélete és gyakorlata


Előzmények: az Enron-botrány

Az FCPA mellett a (nagy)vállalati compliance történetének másik fontos – és jelentős nemzetközi hatással bíró – állomása a 2002. évi, szintén egyesült államokbeli Sarbanes-Oxley Act (a továbbiakban: SOX).1 A SOX megalkotásának legfontosabb előzménye a bevezetésben már érintett, ún. Enron-botrány, illetve a botrány által kiváltott társadalmi nyomás volt.2 Az Enron fő profilja energiakereskedelem volt, erőteljes terjeszkedéssel igen hamar jelentős amerikai vállalattá vált. Az Enron-csalás lényege – annak ellenére, hogy a csalással kapcsolatos folyamatok összetettek és sokrétűek voltak – röviden összefoglalható, mert az alapséma meglehetősen egyszerű volt. Az Enron leányvállalatokat alapított, majd ezekkel hamis vagy színlelt, gazdasági hasznot nem jelentő transzakciókat bonyolított, azonban az ügyletek alkalmasak voltak arra, hogy a vállalat pénzügyi beszámolóit kozmetikázzák általuk. Az egyre előnyösebb beszámolók hatására az Enron-részvények árfolyama meredeken emelkedett, a befektetők pedig úgy vásároltak, hogy nem voltak a vállalat valós gazdasági teljesítményével kapcsolatos információk birtokában. A botrány kitörésekor a részvényárfolyamok zuhanásba kezdtek és 2001. december 2-án az Enron csődöt jelentett.3 A botrány által kiváltott társadalmi méretű nyomás a politikát is lépéskényszerbe hozta. Nem állítható, hogy a SOX megalkotását kizárólag az Enron-ügy ihlette volna, de döntő befolyást gyakorolt a folyamatra, a fentebb bemutatott Worldcom és egyéb vállalati botrányokkal egyetemben. Ugyanakkor az FCPA mellett a SOX talán a másik olyan jelentős, extraterritoriális hatályú amerikai jogszabály, amellyel az amerikai tőzsdék valamelyikén jegyzett vállalatok (magyarországi leányvállalatainak) pénzügyi és compliance munkatársai is napi szinten találkoznak, ugyanis a SOX compliance jelentős adminisztrációs terhet és erőforrás-szükségletet ró a vállalatokra.

A compliance alapkérdései

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.

Online megjelenés éve: 2020

Nyomtatott megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 295 934 4

Az etikus vállalati működés és az ehhez szorosan kapcsolódó compliance fogalma elsőre nehezen magyarázható és érthető a magyar (jogi) gondolkodás logikája mentén. Tükörfordításban a szó „megfelelést” jelent, pontosabban pedig a különböző jogszabályoknak (jogi normáknak), valamint belső, a vállalat által saját maga által – tulajdonosai, munkavállalói, szerződéses partnerei számára – felállított, részben szintén jogszabályokon, részben pedig erkölcsi-etikai alapokon nyugvó (pl. adott esetben etikai kódexekbe foglalt) normáknak való megfelelést jelenti. Újabban pedig már a – szabályoknak akár betű szerint –megfelelő („compliant”) működés önmagában nem is elegendő az etikusnak nevezhető működéshez, annál több kell, mégpedig az, hogy egy adott vállalat szervezetét, annak minden szintjét szellemiségében is áthassa az ún. compliance-kultúra.

Könyvünkben a hazai szakirodalomban úttörő feladatra vállalkozva bemutatjuk az etikus vállalati működés körében felmerülő jelentősebb kérdéseket, továbbá részletesen elemzünk olyan lényeges esetköröket, mint amilyen az internal investigation (belső vállalati visszaélés-vizsgálat), illetve a whistleblowing (közérdekű bejelentés). Az említett intézmények elméleti és gyakorlati kérdéseinek bemutatásán felül megvizsgálunk olyan aktuális problémákat, mint a bűnügyi compliance, az adatvédelem bizonyos vonatkozásai, a compliance szabványosítása, illetve megjelenése egyes speciális vállalati szférákban. Erre figyelemmel könyvünk ajánlható minden olyan elméleti és gyakorlati szakembernek, aki többet szeretne tudni a vállalati működés ezen dinamikusan fejlődő témaköréről.

Hivatkozás: https://mersz.hu/ambrus-farkas-a-compliance-alapkerdesei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave