Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


A személyes tudás két pólusa

Polányi megkülönbözteti egymástól a személyes és a szubjektív szenvedélyeket. A szubjektív szenvedélyeket, érzéseket elviseljük. Ezek passzívak, és nem vesznek részt azoknak az elköteleződéseknek a kialakításában, amelyek túlmutatnak a saját individualitásunkon. A személyes szenvedélyek és érzések azonban éppen ehhez járulnak hozzá azáltal, hogy túlmutatnak rajtunk, és – egyebek mellett − az igazság keresésére ösztönöznek. A személyes tehát meghaladja az objektív és a szubjektív hagyományos szembeállítását, ezért nem is helyezhető el ezen a skálán. (SZTII:95)

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave