Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


Az objektivista dilemma

Polányi objektivista dilemmának nevezi azt a feloldhatatlan konfliktust, amely a személytelen tudás objektivista követelménye és ama késztetés között feszül, hogy ennek ellenére elköteleződjünk az igazság mellett. (SZTII:101) Az előbbi az igazság objektivista előfeltétele, mely szerint akkor lehet egy állítás igaz − univerzális érvényű −, ha személytelen. Elköteleződés nélkül azonban nem beszélhetünk igazságról, csupán állítólagos tényekről, mint amilyet „A hó fehér” mondat is kifejez, amely önmagában nem jelent semmit, ha nem állítjuk elköteleződve: „Igaz, hogy »A hó fehér«”. Mivel az elköteleződés minden esetben személyes, ezért nem felel meg az objektivista igazságkritériumnak. Elkötelezettség nélkül szemlélve a – személyes − szenvedély, amely minden elköteleződés alapja, szubjektív hitté, minden meggyőződéssel tett állítás jelentés nélküli mondattá, míg minden igazként elfogadott tény feltételezéssé degradálódik, mert nem jön létre kapcsolat a szubjektív meggyőződés és a valóság között. Tehát semmi sem lesz igaz. (SZTII:100) (Gondoljunk a Laplace-démon jelentés nélküli tudására; lásd 1. és 6. fejezet.)

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave