Héder Mihály, Paksi Dániel

A személyes tudásról

Polányi Mihály filozófiája: a hallgatólagos tudás, az emergencia és a bizalmi program


A tiszta, következetes objektivitás megalapozatlansága

Polányi azzal a kéréssel kezdi a gondolatmenetét, hogy az olvasó tegye félre minden előzetes elképzelését és meggyőződését, és próbálja meg elképzelni, hogy mit is jelentene, ha könyörtelen következetességgel állítanánk szembe az objektívet a szubjektívvel, tehát mindennel, ami sajátosan emberi. Mit is jelentene ez az ideálisan objektív nézőpont és az ebből kiindulva feltárt objektív tudás? Miképpen kellene ebből a nézőpontból a világegyetemre és benne az emberre tekintenünk? (SZTI:19)1 Amennyiben tökéletesen objektívek kívánunk lenni, a legkisebb mértékű részrehajlást sem engedhetjük meg, így aztán ki kell zárni minden sajátosan emberi – ez esetben: szubjektív − nézőpontot. A világ minden apró részletét egyenlő mértékben, vagyis a tömeget mint objektív kritériumot alapul véve, minden részletet a tömege alapján őt megillető ideig kellene megfigyelnünk. Ez esetben az ember és alkotásainak áttekintésére fordított idő a pillanatnál is kevesebb lenne, hiszen a Naprendszer, amelynek Földünk csupán az egyik bolygója, mindössze a Tejút egyik apró szeglete, miként a Tejút is egyetlen galaxis csupán az univerzum további százmilliárdnyi galaxisa között. (SZTI:19)

A személyes tudásról

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 583 5

Polányi Mihály Személyes tudás című könyve a huszadik század egyik legfontosabb tudományfilozófiai munkája. A hallgatólagos tudás elképzelése, miszerint „többet tudunk, mint amit el tudunk mondani” széles körben elterjedt. Polányi szerint az emberi tudás se nem objektív, se nem szubjektív, hanem személyes. Ugyanakkor azt, hogy ez mit is jelent pontosan, komoly félreértések és félreértelmezések kísérik.

Polányi gondolatait kizárólag Polányi filozófiai nézőpontja alapján lehet megérteni, amely szakít a filozófiát és a tudományokat ma uraló kritikai, materialista és neodarwini attitűddel. Polányi álláspontja szerint a tudásnak bizalmi alapjai vannak, amelynek a gyökereit az ember evolúciós eredetében (emergencia) találhatjuk meg.

A Személyes Tudásról című könyv a Személyes tudás részletes, szövegközeli elemzését nyújtja, amelyből kirajzolódik, hogy mi is valójában Polányi filozófiája és a személyes tudás elképzelése.

Hivatkozás: https://mersz.hu/heder-paksi-a-szemelyes-tudasrol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave