Gerőcs László, Vancsó Ödön (szerk.)

Matematika


Matematikai statisztika

Ez a fejezet sokban kapcsolódik az előzőhöz, amit a középiskolai tantervek és az érettségi követelmények is mutatnak, hiszen egy témakörnek tekintik a valószínűség-számítást és a statisztikát. A. Engel neves német múlt századi valószínűség-elméleti szakember fogalmazott egyszer a következőképpen, ami elég tömören, aforisztikusan fejezi ki a lényeget: „A valószínűség-számításban megadott valószínűségekből különböző módszerekkel újabb valószínűségeket számolunk ki. A statisztika feladata ezeknek az adott valószínűségeknek a meghatározása.” Érdemes egy kiegészítést tenni – ezzel kiterjesztve az Engel-idézet tartalmát – s ezt is a matematikai statisztika feladataként tekinteni. Mára a mindennapi élet, a média, a marketing és társaik a statisztikának ezt a kiegészítő és kisebb matematikai igényű ágát, a leíró statisztikát fejlesztették nagy ütemben. Ehhez a számítógépek térhódítása és hatalmas adatbázisok létrejötte is hozzájárult, illetve lehetővé tette, hogy ilyenekkel is tudjunk dolgozni. A következőkben éppen ezzel a témával fogunk kezdeni, s csak a második részben lesz szó az idézetben említett szigorúbb értelemben vett matematikai statisztikáról, melynek valóban egy fő feladata ismeretlen valószínűségek, illetve paraméterek becslése, illetve a becslés jóságának a „mérése”.

Matematika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2016

Nyomtatott megjelenés éve: 2010

ISBN: 978 963 059 767 8

Az Akadémiai kézikönyvek sorozat Matematika kötete a XXI. század kihívásainak megfelelően a hagyományos alapismeretek mellett a kor néhány újabb matematikai területét is tárgyalja, és ezek alapvető fogalmaival igyekszik megismertetni az érdeklődőket. Ennek megfelelően a kötetben a hagyományosan tanultak (a felsőoktatási intézmények BSc fokozatáig bezárólag): a legfontosabb fogalmak, tételek, eljárások és módszerek kapják a nagyobb hangsúlyt, de ezek mellett olyan (már inkább az MSc fokozatba tartozó) ismeretek is szerepelnek, amelyek nagyobb rálátást, mélyebb betekintést kínálnak az olvasónak. Fontos szempont volt az is, hogy bekerüljenek a kötetbe középiskolai szinten is azok a témakörök, melyek az új típusú érettségi követelményrendszerben is megjelentek (például a statisztika vagy a gráfelmélet). Mindezek mellett - bár érintőlegesen - a matematikai kutatások néhány újabb területe (kódoláselmélet, fraktálelmélet stb.) is teret kap.

Néhány felsőoktatási intézményben alapvetően fontos témakör az ábrázoló geometria, amit a forgalomban levő matematikai kézikönyvek általában nem vagy csak nagyon érintőlegesen tárgyalnak, ezért kötetünkben részletesebben szerepel, ami elsősorban a műszaki jellegű felsőoktatási intézményekben tanulóknak kíván segítséget nyújtani.

Az egyes fejezeteken belül részletesen kidolgozott mintapéldák vannak a tárgyalt elméleti anyag alkalmazására, melyek áttanulmányozása nagyban hozzájárulhat az elméleti problémák mélyebb megértéséhez. A könyv a szokásosnál bővebben fejti ki az egyes témák matematikai tartalmát, és a sok példával az alkalmazásokat támogatja, ami a mai matematikaoktatás egyik fontos, korábban kissé elhanyagolt területe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gerocs-vancso-matematika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave