Kiefer Ferenc (szerk.)

Magyar nyelv


Irodalom

Bánréti Zoltán 1997. Sentence parsing in aphasia. Acta Linguistica Hungarica 44: 3–42.
Bánréti Zoltán (szerk.) 1999. Nyelvi struktúrák és az agy. Budapest, Corvina Kiadó.
Carlson GregoryN., – Michael K. Tanenhaus 1988. Thematic roles and language comprehension. Syntax and Semantics. Vol. 21, 263–288.
Carlson Gregory N. – – Michael K. Tanenhaus (szerk.) 1989. Linguistic structure in language processing. Dordrecht, Kluwer.
Changeux Jean-Paul, – Paul Ricoeur 2001. A természet és a szabályok. Budapest, Osiris Kiadó.
Chomsky Noam 2003. Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme. Budapest, Osiris Kiadó.
Clark Andy 1996. A megismerés építőkövei. Budapest, Osiris Kiadó.
Clark Herbert H., – Eve V. Clark 1977. Psychology and language: An introduction to psycholinguistics. New York, Harcourt.
Clark Herbert H., – S. E. Haviland 1977. Comprehension and the given-new contract. In: R. O. Freedle (szerk.) Discourse production and comprehension. Norwood, N. J., Ablex, 1–40.
Collins A., – M. Quilian 1968. How to make a language user? In: E. Tulving – – W. Donaldson (szerk.) Organization of memory. New York, Academic Press.
Dankovics Natália, – Pléh Csaba 2001. Hangrestaurációs jelenségek és alaktani feldolgozás a magyarban: Azt halljuk-e, amit várunk? In: Pléh – –Lukács 2001b, 55–81.
Dennett Daniel 1996. Micsoda elmék. Budapest, Kulturtrade.
Eysenck M., – M. Keane 1996. Kognitív pszichológia. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
Fillmore Charles 1968. The case for case. In: Emmon Bach – – Robert T. Harms (szerk.) Universals in linguistic theory. New York, Holt, Rinehart & Winston.
Fodor Jerry A. 1983. The modularity of mind. Cambridge, MA, MIT Press.
Fodor Jerry A. 1996. Fodor kalauza a mentális reprezentációhoz. Az intelligens nagynéni segédlete. In: Pléh Csaba (szerk.) Kognitív tudomány. Budapest, Osiris Kiadó.
Forster Kenneth I. 1979. Levels of processing and the structure of the language processor. In W. E. Cooper – – E. C. T. Walker (szerk.) Sentence processing: Psycholinguistic studies presented to Merrill Garrett. Cambridge, MA, MIT Press.
Forster Kenneth I., – I. Olbrei 1973. Semantic heuristics and syntactic analysis. Cognition 2: 319–347.
Gergely György 1991. Free word order and discourse interpretation. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Gergely György 1995. Az aktuális tagolás szerepe a mondatmegértésben. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 18: 43–61.
Gergely György, – Pléh Csaba 1994. Lexical processing in an agglutinative language and the organization of the lexicon. Folia Linguistica 28: 175–204.
Gergely György, – Pléh Csaba 1995. Alaktani kétértelműségek és a morfológiai feldolgozás a magyarban. Magyar Pszichológiai Szemle 51: 1–27.
Gósy Mária 2005. Pszicholingvisztika. Budapest, Osiris Kiadó.
Grice H. Paul 1998. Jelentés; A társalgás logikája. In: Pléh Csaba – – Síklaki István – – Terestyéni Tamás (szerk.) Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest, Osiris Kiadó, 188–195, 213–227.
Hankamer Jorge, – Ivan A. Sag 1976. Deep and surface anaphor. Linguistic Inquiry 7: 391–128.
Hunt E., – F. Agnoti 1991. The Whorfian hypothesis: A cognitive psychology perspective. Psychological Review 98: 377–389.
Juhász Levente, – Pléh Csaba 2001. Többmorfémás szavak megértése a magyarban. In: Pléh – –Lukács 2001b, 11–37.
Kintsch Walter 1974. The representation of meaning in memory. Hillsdale: Erlbaum.
Kovács Gyula 2003. A perceptuális kategorizáció alapjai. In: Pléh Csaba – – Kovács Gyula – – Gulyás Balázs (szerk.) : Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 202–216.
Lukács Ágnes 1999. Szabályok és kivételek. Szakdolgozat, ELTE Általános Pszichológiai Tanszék.
Lukács Ágnes 2001. Szabályok és kivételek: A kettős modell érvényessége a magyarban. In: Pléh – –Lukács 2001b, 119–152.
Lukács Ágnes, – Pléh Csaba 1999. Hungarian cross-modal priming and treament of nonsense words supports the dual-process hypothesis. Behavior and Brain Sciences 22: 1030–1031.
Lukács Ágnes, – Racsmány Mihály, – Pléh Csaba 2001. Vocabulary and morphological patterns in Hungarian children with Williams syndrome: A preliminary report. Acta Linguistica Hungarica 48: 243–269.
Lukatela George, – Carlo Carello, – M. Savic, – Z. Urtosevic, – Michael T. Turvey 1998. When nonwords activate semantics better than words. Cognition 68: 831–840.
Macwhinney Brian 1978. The acquisition of morphophonology. Monograph of the Society for Research in Child Develőpment, No. 174
Macwhinney Brian 1985. Hungarian language acquisition as an exemplification of general rules of language acqusition. In: Dan Slobin (szerk.) The crosslinguistic study of language acquisition. Hillsdale, Erlbaum.
MacWhinney Brian – – Elizabeth Bates (szerk.) 1989. The crosslinguistic study of sentence processing. Cambridge, Cambridge University Press.
MacWhinney Brian, – Osman-Sági Judit 1991. Inflectional marking in Hungarian aphasics. Brain and Language 41: 165–183
MacWhinney Brian, – Osman-Sági Judit, – Dan Slobin 1991. Sentence comprehension in aphasia in two clear case-marking languages. Brain and Language 41: 234–249.
Marslen-Wilson William D., – Lorraine K. Tyler 1980. The temporal structure of spoken language understanding. Cognition 8: 1–71.
Marslen-Wilson William D., – Lorraine K. Tyler, – Richard Waksler, – Lee Older 1994.
Morphology and meaning in the English mental lexicon. Psychological Review 101: 3–33.
Miller George A. 1962. Some psychological studies of grammar. American Psychologist 17: 748–762.
Magyarul: A nyelvtan pszichológiai vizsgálata. In: Szöveggyűjtemény apszicholingvisztika tanulmányozásához. Budapest, Tankönyvkiadó.
Miller George A., – Stephen Isard 1963. Some perceptual consequences of linguistic rules. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 2: 217–228.
Morton J. 1968. Interaction of information in word recognition. Psychological Review 76: 165–178.
Pléh Csaba 1980a. Szemantikai emlékezet, ismeret, hiedelem. In: Frank Tibor – – Hoppál Mihály (szerk.) Hiedelemrendszer és társadalmi tudat. 2. Budapest, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 105–113.
Pléh Csaba 1980b. Apszicholingvisztika horizontja. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Pléh Csaba 1994. A magyar elméleti nyelvpszichológia kezdetei. In: Kiss Jenő – – Szűts László (szerk.) Tanulmányok a magyar nyelvtudomány történetének témaköréből. Budapest, Akadémiai Kiadó, 524–530.
Pléh Csaba (szerk.) 1997. A megismeréskutatás egy új modellje: A párhuzamos feldolgozás. Budapest, Typotex.
Pléh Csaba 1998. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Budapest, Osiris Kiadó.
Pléh Csaba 2000a. Hogyan vegyük komolyan az idegtudományt a pszicholingvisztikában? Erdélyi Pszichológiai Szemle 1: 19–48.
Pléh Csaba 2000b. A magyar morfológia pszicholingvisztikai aspektusai. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan. 3. Morfológia. Budapest, Akadémiai Kiadó, 951–1020.
Pléh Csaba – – Győri Miklós (szerk.) 1998. A kognitív szemlélet a nyelv kutatásában. Budapest, Pólya.
Pléh Csaba, – Lukács Ágnes 2001a. A szabályok és a kettős disszociációs elv a nyelv agyi reprezentációjában. Magyar Tudomány 46: 1202–1206.
Pléh Csaba – – Lukács Ágnes (szerk.) 2001b. A magyar morfológia pszicholingvisztikája. Budapest, Osiris Kiadó.
Pléh Csaba – – Szépe György – – Telegdi Zsigmond (szerk.) 1995.Anyelv pszichológiája. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XVIII. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Pléh Csaba – – Síklaki István – – Terestyéni Tamás (szerk.) 1998. Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest, Osiris Kiadó.
Prószéky Gábor 2000. A magyar morfológia számítógépes kezelése. In: Kiefer Ferenc (szerk.) Strukturális magyar nyelvtan. 3. Morfológia. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1021–1063.
Pulvermüller F. 2001. Brain reflections of words and their meaning. Trends in Cognitive Sciences 5: 517–524.
Putnam Hilary 2000. Reprezentáció és valóság. Budapest, Osiris–Gondolat Kiadó.
Réger Zita 1985. The functions of imitation in child language Applied Psycholinguistics 7: 323–352.
Réger Zita 1986. A gyermeknyelvi utánzás kutatása a pszicholingvisztikában. Egy új szempont. Pszichológia 6: 93–134.
Réger Zita 1989. Utak a nyelvhez. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Sag Ivan A., – Jorge Hankamer 1984. Toward a theory of anaphoric processing. Linguistics and Philosophy 7: 325–345.
Slobin Dan 1966. Grammatical transformations and sentence comprehension in childhood and adulthood. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior 5: 219–227.
Smolensky Paul 1996. A konnekcionizmus helyes kezeléséről. In: Pléh Csaba (szerk.) Kognitív tudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 87–135.
Tanenhaus MichaelK., – Gregory N. Carlson, – John C. Trueswell 1989. The role of thematic structures in interpretation and parsing. Language and Cognitive Processes 4: 211–234.
Terestyéni Tamás 1981. Konvencionális jelentés – kommunikációs jelentés. Budapest, MRT Tömegkommunikációs Kutatóközpont.
Valian V. 1979. The wherefores and therefores of the Competence-Performance distinction. In: W. E. Cooper – – E. C. T. Walker (szerk.) Sentence processing. Hillsdale, Erlbaum.
Warren Richard M. 1970. Perceptual restoration of missing speech sounds. Science 167: 392–393.

Magyar nyelv

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

Nyomtatott megjelenés éve: 2006

ISBN: 978 963 058 324 4

A kötet fő célja, hogy összefoglaló tanulmányokban mutassa be a magyar nyelvre vonatkozó kutatások mai állását. A harmincnégy fejezet szerzői nemcsak új eredményeket közölnek, hanem bemutatják azokat az elméleti-módszertani újításokat is, amelyek a magyar nyelvtudományban - a nemzetközi nyelvtudománnyal teljes összhangban - az utóbbi évtizedekben végbementek.

A kötet négy részből áll. Az első tömb a nyelvi rendszer formai eszközökkel is megközelíthető legfontosabb területeit öleli fel - itt szerepel az alaktan, a hangtan, a mondattan, de itt kapott helyet a szövegtan, a szemantika és a pragmatika is. A második rész a nyelvtörténet korszakait, a magyar nyelvtudomány történetét tárgyalja. A harmadik fejezet a magyar nyelv neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai vonatkozásival foglalkozik. Az utolsó rész az alkalmazott nyelvészet és a nyelvtudomány néhány határterületéről szól. Foglalkozik a beszéd zavaraival, a siketek jelnyelvével, a szaknyelv kérdéseivel, valamint az idegennyelv-tanulás és idegennyelv-oktatás problémáival.

Az Akadémiai Kézikönyvek sorozat legújabb darabja a legkorszerűbb összefoglalója mindannak, amit a XXI. század első évtizedében az érettségiző és felvételiző diákoknak, valamint a felsőoktatásban részt vevő tanulóknak tudniuk kell a sikeres vizsgákhoz a magyar nyelv témakörében.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kiefer-magyar-nyelv//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave