Gönczöl Katalin, Kerezsi Klára, Korinek László, Lévay Miklós (szerk.)

Kriminológia - szakkriminológia


Szociális tanuláselmélet39

A szociális tanuláselmélet olyan kognitív viselkedéselmélet, amelyet gyakran alkalmaznak a családon belüli erőszakos magatartások magyarázatára is. Az elmélet a hagyományos tanuláselméleti változók mellett (a viselkedések jutalom vagy büntetés révén történő megerősítése, módosítása, illetve kioltása) a társas környezet és a megfigyelése révén történő tanulás szerepét hangsúlyozza. A szociális tanuláselmélet szerint a legtöbb humán magatartást modell megfigyelése alapján sajátítjuk el. A családi erőszakra vonatkoztatva ez azt jelenti, hogy a gyerekkori megfigyelések, mintázatok „tanítják meg”, miként „kell” felnőttként viselkednünk. Aki gyerekkorában tanúja szülei egymással szembeni agressziójának, annak ez a tapasztalat felnőttként modellül szolgál általában az agresszív viselkedéshez, és speciálisan a partner bántalmazásához. Ugyanígy, akit gyerekkorában vernek a szülei – tehát nem tanúja, hanem elszenvedője az erőszaknak – az is „tanul”, és elsajátítva ezt a konfliktuskezelő módszert, felnőttként maga is nagy valószínűséggel alkalmazza majd és válik bántalmazóvá. Az erőszak tehát a szocializáció folyamatában hagyományozódik a generációk között, a gyerekkori tanulási tapasztalatok biztosítják újratermelését, intergenerációs „öröklődését”.

Kriminológia - szakkriminológia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Wolters Kluwer Kft.

Online megjelenés éve: 2016

ISBN: 978 963 295 627 5

Tankönyvünk alapvető célja a felsőoktatási hallgatók számára a kriminológia egésze, illetve egyes területei ismeretanyagának szakszerű, ugyanakkor közérthető és az olvasó számára is élvezetes bemutatása. Szerzőink az ismeretközlés és az ismeretek értelmezésének szándékával írták a kötet három nagy egységét és számtalan fejezetét. Ha az egyes témakörök ezt lehetővé teszik, akkor a szerzők - problémafelvetésként - egy-egy jogesettel vagy "hétköznapi történettel" vezetik be a tananyagrészt, és ezek után bontják ki az adott fejezetet. Amennyiben az egyes témakörök indokolják, az olvasó nemcsak utalást talál az adott tárgykör nemzetközi dokumentumaira [pl. ENSZ, Európa Tanács, Európai Unió, valamint más nemzetközi szervezetek (pl. OECD) egyezményei, ajánlásai, egyéb iránymutatásai], hanem azok kriminológiai szempontból lényeges tételeit a tankönyv minden része ismerteti is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gonczol-kerezsi-korinek-levay-kriminologia-szakkriminologia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave