1. táblázat. Az ICT transzformációs hatásai (Agarwal, Lucas, 2005) alapján saját szerkesztés
ICT szervezeti hatás
Leírás
Példa
Egyéni tevékenységek
A dolgozók automatizált eszközöket figyelnek, fehérgallérosok billentyűznek.
A vezetők saját kézzel írják leveleiket, saját maguk kezelik e-mailjüket, és tartják karban a naptárjukat.
Vevőkiszolgálás
A vevőkkel közvetlen kapcsolat, testreszabott szolgáltatások biztosítása, a vevő részvétele a terméktervezésben és -konfigurálásban (prosumer effektus)
Az utasok maguk konfigurálják repülőjegyüket portálokon keresztül, a chek-in folyamatot maguk végzik a kioszkok segítségével. A pénzügyi szolgáltatók testreszabott termékeket ajánlanak a vevői transzakciók adatainak elemzése alapján.
Kommunikáció
Aszinkrón (e-mail) és szinkrón (instant messages) kommunikáció, bárhol, bármikor, mobil eszközökkel való elérhetőség
A mai napig a leggyakrabban használt internetes alkalmazás az e-mail. Magyarországon a 16–20 éves generáció instant messeging rendszereket használ, illetve hatékony, sajátos nyelvezetű SMSüzeneteket mobil telefonján.
Munkafolyamatok
A workflow rendszerek automatikusan irányítják és követik a dokumentumokat. A bar kód és rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) automatikusan megtalálja és azonosítja a termékeket.
Több futárcég használ RFID technológiát a csomagok azonosítására és követésére. Az éttermekben a pincérek PDA-eszközökkel veszik fel a rendelést, feltöltik a szervergépre, és a számla ennek alapján jó minőségben, szinte azonnal elkészül.
Oktatás és kutatás
Az iskolák online tanulási eszközöket használnak a tantermi munka támogatására és a tananyag elérésére. Megjelennek a virtuális iskolák, kutatási eredmények azonnal publikálhatók, kutatók virtuálisan tudnak együttműködni kommunikációs technológiák használatával.
A hallgatók egyre inkább online anyagokból tanulnak, sok ezek közül ingyenesen hozzáférhető, például wikik vagy más online adatbázisok. Rengeteg online oktatási anyag érhető el – a szerzői jogok komoly kihívást jelentenek. Egyetemi kutatók, szakemberek skype-ot, e-mail-t és videokonferenciát használnak, és ezzel még eredményesebb kutatómunkát tudnak végezni.
Ellátási láncok menedzsmentje
Az ellátási láncokban a partnerek információt oszthatnak meg, közös közel real time értékesítési stratégiát készítenek ennek alapján.
A termékinformációkat az értékesítési ponton rögzíteni tudják, és ehhez azonnal az ellátási lánc minden szereplője hozzá tud férni. A Wal-Mart, a TESCO és a Metro áruházak híresek az ilyen típusú innovációs megoldásaikról.
Szervezeti struktúrák
Az ICT lehetővé teszi a virtuális projektmunkát, a szakértők adott feladatra való összehozását globális viszonylatokban is. A munkafázisok könnyen szétoszthatók és ellenőrizhetők.
A tanácsadó vállalatok előszeretettel használnak nomád számítástechnikai megoldásokat (laptop, wireless, mobil) azért, hogy alkalmazottaik bárhol „letelepedve” munkaképesek legyenek, elérhetőek, és részt tudjanak venni a projektekben.
Új iparágak kialakulása és régi iparágak átalakulása
Az e-business a változás kulcsmozgatója: eltüntet közvetítő elemeket az értékláncban, vagy újabbakat hoz be, átalakítja az alkupozíciókat, illetve megváltoztatja a verseny elemeit.
A keresőportálok (Google), aukciós oldalak (e-Bay) és szuper kiskereskedők (Amazon) új üzleti modelleket hoztak létre. Az online játékok, a virtuális világok új vevői élményt és szolgáltatóipart alakítanak ki. A fájlmegosztó hálózatok forradalmasították a zene- és filmipart olyan domináns modelleket létrehozva, mint az iTunes, amely gyakorlatilag kiiktatta a zeneipar kiskereskedőit.