6.2. táblázat. A marketingcélok és a mérhető marketing-célkitűzések
Kulcs-teljesítménymutató
Definíció
Vevőkkel kapcsolatos kulcs-teljesítménymutatók
Ügyfél-elégedettségi index
(Customer Satisfaction Index /CSAT/)
Olyan mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy a vevők milyen mértékben elégedettek a vállalattal, illetve annak termékeivel.
Ügyfélmegtartási arány
(Customer Retention Rate)
Százalékos formában megadott mérőszám, mely megmutatja a vállalat/termék összes vevőihez képest egy meghatározott időszak alatt folyamatosan megtartani sikerült vevők arányát.
Vevői élettartam értéke
(Customer Lifetime Value /CLV/)
Egy vevővel kialakított kapcsolatból a kapcsolat teljes időtartama alatt várható jövőbeli nettó profit összege.
Vevői lemorzsolódási ráta (Customer Churn Rate)
Egy meghatározott időszak alatt a vállalattól/terméktől elpártolt vevők a teljes vevői bázishoz viszonyított aránya.
Nettó ajánlói mérőszám
(Net Promoter Score /NPS/)
Metrikus skálán mért index, amely azt írja le, a vevők milyen arányban ajánlanák a vállalat termékeit más vevők számára. A kiszámítás során a céget/terméket/márkát ajánló fogyasztók százalékos arányából kivonják a nem ajánlók százalékos arányát. A mérőszám utal a vevők elégedettségére és lojalitására.
Vevői elkötelezettség
(Customer Engagement /CE/)
Olyan komplex mérőszám, amely a vevők egy vállalathoz, termékhez vagy márkához fűződő kapcsolatának szorosságát méri. A mérőszámot könnyebb online környezetben mérni. Többféle mérőszámmal vagy azok kombinációjával lehet számszerűsíteni. Online környezetben a vevői elkötelezettség összetevője lehet a honlapon történt vevői látogatás hossza, gyakorisága, a legutóbbi látogatás óta eltelt idő, a honlap bebarangolásának mértéke, az átkattintás aránya. Az elkötelezettség mértékét a vevő által kifejtett tevékenységek monitorzásával tovább árnyalhatjuk; például tartalom le- és feltöltés, vevői értékelések készítése, hírlevelekre történő feliratkozás vizsgálata stb.
Vevői profit
(Customer Profitability /CP/)
Az a profit, amelyet a vállalat egy meghatározott időszak alatt realizál egy vevő vagy vevői csoport kiszolgálásából, vagyis egy vevővel, illetve vevői csoporttal kialakított kapcsolatból származó bevételek és kiadások különbsége.
A termék piaci szereplését leíró kulcs-teljesítménymutatók
Termék értékesítésének növekedése
(Product Sales Growth)
A saját termék értékesítésében bekövetkezett változás mértéke egy meghatározott időszakon belül egy meghatározott piacon. Ahhoz, hogy a menedzsment árnyalt képet kapjon egy termék valós piaci teljesítményéről, a termék értékesítésének növekedéséből ki kell vonni a piac növekedési ütemét. Így pontosan lehet látni, hogy a termék értékesítése a piaci növekedés üteméhez képest hogyan alakult.
Piaci részesedés
(Market Share)
Egy termék adott piacon történő értékesítésének ugyanazon piacon megvalósult összes értékesítéshez viszonyított aránya egy meghatározott időszak alatt.
Relatív piaci részesedés (Relative Market Share)
Egy termék adott piacon mérhető piaci részesedésének a legerősebb versenytárs piaci részesedéséhez viszonyított százalékos aránya.
Márkaérték vagy márka eszmei értéke
(Brand Equity)
Az a többlet, amelyet hajlandóak a vevők egy hasonló igényeket kielégítő, de nem márkázott termékhez képest fizetni. Ez az érték magába foglalja a fogyasztók márkával, árakkal, piaci részesedéssel és a márka jövedelmezőségével kapcsolatos észleléseit, szubjektív gondolatait, érzelmeit és kiváltott cselekvéseit (Kotler–Keller, 2006, 371).
Online üzleti környezetben értelmezhető kulcs-teljesítménymutatók
Konverziós ráta (Conversion Rate)
Egy honlap vagy webshop azon látogatóinak összes látogatóhoz viszonyított aránya, akik bizonyos konverziós tevékenységet folytattak egy meghatározott időszak alatt. Ilyen konverziós tevékenység lehet például vásárlás, hírlevélre történő feliratkozás, személyes adatok megadása stb.
Keresőmotor rangsor (Search Engine Rankings )
Azon a listán elfoglalt rangsor, amelyet egy vállalat, termék vagy márkanév keresése után a keresőmotor az interneten kiad. Leggyakrabban a Google keresőmotorján elfoglalt helyet mérik.
Átkattintási arány (Click-through Rate /CTR/)
Azon látogatók száma, akik egy meghatározott hirdetésre rákattintanak elosztva az összes olyan látogató számával, akik azt az oldalt, e-mailt vagy reklámot látják, ahol a link el van helyezve.
Lepattanási arány
(Bounce Rate)
Azon látogatók összes látogatóhoz viszonyított aránya, akik az érkezési oldalt (landing page) bezárják anélkül, hogy egy másik aloldalra átléptek volna. Számos tényező befolyásolhatja a lepattanási arányt, például a rossz dizájn, betöltési nehézségek vagy nehéz áttekinthetőség.
Forrás: Saját szerkesztés Kotler–Keller (2006) és Marr (2012) alapján