8.3. táblázat. Stratégiai iskolák Mintzberg nyomán
Iskolák
Forrás
Alaptudomány
Szándékolt üzenet
Megvalósult üzenet
Iskolakategória
Szlogen
koncepcióalkotási
P. Selznick, korábban Newman és Andrews
nincs, építészet mint metafora
illeszkedni
gondolkozz (a stratégiakészítés egy eset-tanulmány)
előíró
„gondolkodj, mielőtt cselekszel”
tervezéses
Ansoft
kapcsolat a várostervezéssel, rendszerelmélet
formalizálni
program
előíró
„amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra”
pozicionáló
Purdue University mukacsoport (Schendel, Hatten) és Porter
közgazdaságtan és katonai történelem
analizálni
kiszámított (inkább, mint megállapodott vagy kreált)
előíró
„csak a tények számítanak”
vállalkozói
Schumpeter, Cole és más közgazdászok
nincs, de a korai írások a közgazdászok irányából jött
látomás alapon
inkább központosíts, mint reménykedj
leíró (némi előíró beütéssel)
„vigyetek a főnökhöz”
kognitív
Simon, March
pszichológia (kognitív)
küzdj meg, vagy hozd létre
aggódj (mert valószínű, hogy egyáltalán nem képes megvalósulni)
leíró
„hiszem, ha látom”
tanulási
Lindblom, Cyert, March, Weick, Quinn, Prahalad, Hamel
nincs, de a tanulási elméletekhez és a tanuláspszichológiához köthető, káoszelmélet a matematikában
tanulj
játssz inkább, mint kövess folyamatosan
leíró
„ha elsőre nem megy, akkor próbálkozz, próbálkozz”
hatalmi
Allison (mikro), Pfeffer, Salancik, Astley (makro)
politikatudomány
támogat
őrizd inkább, mint osztogasd
leíró
„igazodj az elsőhöz, ha te vagy az” „figyelj a saját érdekeidre”
kulturális
Rhenman és Normann
antropológia
szövetkezz
inkább állandósíts, mint folyamatosan változtass
leíró
„az alma nem esik messze a fájától”
környezeti
Hannan és Freeman, kontingencia-iskola tagja, mint Pugh
biológia
reagálj
inkább hátrálj meg, mint konfrontálódj
leíró
„minden attól függ”
konfigurációs
Chandler, McGill University munkacsoport, Mintzberg, Miller és Miles, Snow
történelem
integrálj, alakíts át
halmozd inkább, mint szeletelj
leíró és előíró
„mindent a maga idejében”
Forrás: Mintzberg (2005) nyomán