Beavatkozás-csoport
Beavatkozás
Rövid leírás
Alkalmazható szakpolitikai eszközök, akciók
Felelős és további érintettek
A megvalósítást érintő konkrét javaslat
Várható hatás
5.1. Az oktatástechnológiai ipar innovációs kapacitásának fejlesztése
5.1.1. Oktatás-technológiai vállalkozás-fejlesztés
Olyan vállalkozások támogatása, amelyek az oktatási szereplőkkel és a fenntartóval együttműködve a technológiai megoldásokkal támogatott pedagógiai megújulást segítő terméket hoznak létre vagy szolgáltatást működtetnek
5.1.1.1. Inkubációs és gyorsító intézmény létrehozása az induló EdTech vállalkozások számára
EMMI, DPMK és az EdTech területen elinduló vállalkozások
Célszerű megfontolni az együttműködést olyan felsőoktatási intézményekkel, amelyeknek van inkubációs tevékenységük
Több sikeres EdTech termék és szolgáltatás, több gyorsan fejlődő startup. Az együttműködések révén több kompetens oktatási intézmény.
5.1.1.2. Működőképesség igazolását (Proof of concept, PoC) támogató alap létrehozása és működtetése
Inkubációs intézmény(ek)
A PoC alap működtetése lehetővé teszi, hogy a vállalkozási ötletek műszaki, technológiai megfelelőségét ellenőrizni lehessen és tovább lehessen fejleszteni
Több üzleti perspektívát kínáló EdTech termék és szolgáltatás terve, több startup-esélyes cég
5.1.1.3. A fenntartó és az intézmények oktatástechnológiai termékeket és szolgáltatásokat érintő vásárlóképességének erősítése
EMMI és a fenntartók, illetve az intézmények vezetői
Olyan címkézett költségvetési elem biztosítása, amelyet oktatástechnológiai vásárlásokra, szolgáltatások előfizetésére fordíthat az intézmény. Tisztázni kell mindennek a közbeszerzéshez való viszonyát.
Mielőtt nemzetközi piacra vinnék a terméket, a védettebb itthoni környezetben kerülhet sor a termék/szolgáltatás bevezetésére és olyan üzletfejlesztésre, amelynek a hazai „piac” kiszolgálása mellett az is funkciója, hogy a nemzetközi versenyképesség feltételei megteremtődjenek
5.1.1.4. Vállalkozói versenyek, díjak alapítása
DPMK
Országos hírverés. A médiavisszhang mind a befektetők, mind a potenciális vállalkozók érdeklődését felkeltheti.
A téma általános ismertsége, motiváló erejének erősödése
5.1.1.5. Klaszteresedés segítése az EdTech területen
DPMK
Az eltérő érettségi szinten lévő vállalkozások együttműködésének ösztönzése
A horizontális tudásmegosztás erősödése
5.1.1.6. A már működő EdTech vállalkozások innovációs célú és üzletfejlesztési támogatása
DPMK
Célszerű felállítani egy kategória-rendszert és pályázati alapon támogatni azokat a cégeket, amelyek a legnagyobb üzleti potenciállal rendelkeznek
Erősödő EdTech-szektor
5.1.2. Oktatás-technológiai export
Az oktatástechnológiai exporttevékenységnek fontos szerepe van a nemzeti oktatástechnológiai innovációs tevékenység stimulálásában. A magyarországi piac felvevőképessége az ország méretei, piaci korlátozásai miatt alacsony, ezért javasoljuk kiaknázni az exportban rejlő lehetőségeket.
5.1.2.1. Az oktatástechnológiai export feltételeinek javítása
Emberi Erőforrások Minisztériuma, Innovációs és Technológiai Minisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztérium, DPMK
Kommunikációs és lobbitevékenység a nemzetközi piac szereplői felé. Részvétel oktatástechnológiai expókon, ezeken való részvétel támogatása. Fókuszterületek, illetve regionális sajátosságok alapján ösztönzők, adókedvezmények biztosítása vállalatok számára. Szakmai tanácsadás az exporttevékenység támogatására.
A nemzetközi piac megnyitása stimulálja a hazai oktatástechnológiai innovációs folyamatokat
5.1.2.2. Az oktatástechnológiai piacra kilépő vállalatok támogatása
Emberi Erőforrások Minisztériuma, Innovációs és Technológiai Minisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztérium, DPMK
Oktatástechnológiai expókon való részvétel támogatása. Kommunikációs tevékenység az export lehetőségei kapcsán. Szakmai fórumok az export lehetőségeiről. Magyarországi expók szervezése.
A növekvő oktatástechnológiai exporttevékenység kapcsán a hazai innovációs folyamatok is fejlődnek, illetve a beáramló nemzetközi tudás dinamizálja a hazai piacot
5.1.2.3. Nemzetközi oktatástechnológiai vállalatok ösztönzése magyarországi értékesítésre
Emberi Erőforrások Minisztériuma, Innovációs és Technológiai Minisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztérium, DPMK
Fókuszterületek és regionális sajátosságokra reflektáló kedvezményrendszer kialakítása. Kommunikáció és lobbitevékenység az érintett vállalatok felé. Pilotprogramok támogatása a nagyvállalatok bevonzására.
A nemzetközi oktatástechnológiai megoldások nagyobb arányban épülnek be a hazai gyakorlatba
5.1.2.4. Oktatástechnológiai újítások minőségbiztosítási és ajánlási rendszerének kialakítása
DPMK
Irányelvek és minőségbiztosítási rendszer kialakítása az oktatástechnológiát átvevő vállalatok vagy köznevelési intézmények számára, amely alapján megítélhető egy adott újítás lehetséges hatása. Kiemelt és ajánlott oktatástechnológiai megoldások rendszere hatásvizsgálat alapján megerősített lehetőségekre vonatkozóan. Ez összeköthető a kísérleti laborokra, a trendelemzésre és a hatásmérésre vonatkozó javaslatokkal.
Segíti eligazodni a szereplőket ebben a gazdag világban, hogy valóban a saját igényeiknek megfelelő, az eredményességet támogató megoldásokat vegyenek át. A minőségbiztosítási rendszer reklámlehetőséget is biztosít az oktatástechnológia számára, illetve kommunikációs lehetőségként is szolgál a társadalom és a szakma felé.
5.1.2.5. Oktatástechnológiai befektetést támogató javaslatok a piaci szereplők számára (védelem a gyors avulással szemben)
DPMK
Az oktatástechnológiai megoldások alkalmazása, bevezetése során figyelembe veendő szempontokra vonatkozó cheklist összeállítása (pl. épüljön be a szerződésbe a frissítések biztosítása egy adott szoftver kapcsán)
A szereplők tudatosabbak az oktatástechnológiai újítások átvétele kapcsán, ami növeli az újítások fenntarthatóságát
5.1.3. Partnerségi kapcsolatok oktatás-technológiai nagyvállalatokkal
A globális oktatástechnológiai ökoszisztéma meghatározó szereplői a multinacionális telekommunikációs vállalatok, amelyek szerepvállalása akár üzleti, akár társadalmi felelősségvállalási szempontból is jelentős az oktatástechnológiai újítások területén. Kevésbé befolyásolható a viselkedésük, de a rendelkezésükre álló erőforrások és a nemzetközi tudáshoz való hozzáférésük miatt fontos szegmensét alkotják az oktatástechnológiai iparnak.
5.1.3.1. Partneri kapcsolatok kialakítása és támogatása globális telekommunikációs nagyvállalatokkal
Kormány, érintett minisztériumok, DPMK
A javasolt beavatkozási területekhez kötődő tevékenységekhez kapcsolódóan tárgyalások folytatása nagyvállalatokkal a megvalósítás lehetőségeiről
Rövid és hosszú távú együttműködések kialakítása nagyvállalatokkal
5.1.3.2. Vonzó környezet teremtése a globális telekommunikációs nagyvállalatok számára, hogy társadalmi felelősségvállalási, kutatás-fejlesztési vagy marketing-tevékenységüket a köznevelési intézmények bevonásával végezzék
Érintett minisztériumok, DPMK
Fókuszterületek és regionális sajátosságokra reflektáló kedvezményrendszer kialakítása. Kommunikáció és lobbitevékenység az érintett vállalatok felé. Pilotprogramok támogatása a nagyvállalatok bevonzására.
A nemzetközi oktatástechnológiai megoldások nagyobb arányban épülnek be a hazai gyakorlatba
5.1.4. Az oktatás-technológiai ipar és az oktatási rendszer intézményei közötti kommunikáció
Olyan intézményi környezet megteremtésére és fenntartására van szükség, amely támogatja az oktatástechnológiai ipar és az oktatási rendszer szereplői közötti tartalmas kommunikációt, ezen belül különösen az iskolák és a pedagógusok bevonását a vállalati szférán belül zajló innovációs folyamatokba
5.1.4.1. Tartalmas kommunikáció támogatása az oktatástechnológiai ipar és az oktatási rendszer intézményei között
Területi iparkamarák, tankerületek, POK-ok
Szakmai bemutatók szervezése valamilyen technológiai megoldás megismertetésére. Szakmai bemutatók szervezése valamilyen technológiai megoldás pedagógiai alkalmazására vonatkozóan.
Oktatás- és technológiai ipari kapcsolatok kialakulása, együttműködések ösztönzése, közös problémaértelmezés megteremtése
5.1.4.2. Meglévő kommunikációs csatornák összekapcsolása, az informatikai és a pedagógiai tudás közötti párbeszéd támogatása
Területi iparkamarák, tankerületek, POK-ok
Meglévő konferenciák, szakmai rendezvényeken az ipari és köznevelési kapcsolódások ösztönzése, ilyen jellegű workshopok, bemutatók támogatása, illetve hirdetése az érintett szereplők számára. Közös problémamegoldó műhelyek, meet-upok szervezése (adott pedagógiai probléma informatikai megoldási lehetőségeinek körüljárása vagy informatikai lehetőség pedagógiai hasznosíthatóságának megbeszélése informatikusok és gyakorló pedagógusok részvételével)
Kreatív projektötletek születése, a technológiai és a pedagógiai terület párbeszéde javul
5.1.4.3. A piaci és a közszféra innovációs folyamatainak sajátosságát ötvöző segédanyag kialakítása
DPMK
Szakmai kiadvány, amely gyakorlati szempontból írja le a piaci és a közszférára jellemző innovációs folyamatok sajátosságait, menedzselésük lehetőségeit
A szereplők tudatosabban tudják menedzselni az oktatástechnológiai innovációkat érintő folyamatokat
5.2. Az oktatástechnológiai innovációs folyamatok tudáshátterének fejlesztése
5.2.1. Oktatás-technológiai trendelemzések és piaci előrejelzések
Az oktatástechnológia területén zajló evolúciós folyamatok különleges gyorsasága, az új technológiai megoldások folyamatos keletkezése és ezek iskolai alkalmazásának gyorsan változó formái rendkívüli igényt támasztanak ezen a területen a releváns tudás állandó és bővülő újratermelésére
5.2.1.1. Trendelemző és piaci előrejelző rendszer kiépítése
DPMK vagy Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Obszervatórium létrehozása, amely tudományos igényességgel vizsgálja az oktatástechnológiai trendeket, piaci előrejelzéseket készít. Ezeket közérthető formában kommunikálja, és inspirálja a területet érintő kutatásokat, illetve szakmai és kereskedelmi kapcsolatokat.
A szereplők tudatosan kapcsolódnak a jelentős trendekhez, ami biztosítja a nemzetközi pályázatokon való eredményes szereplést, illetve a versenyképességet
5.2.1.2. Más országok gyakorlatainak nyomon követése, vizsgálata
DPMK vagy Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Az obszervatórium tevékenységének kiegészítése más országok gyakorlatának specifikus vizsgálatával
Kiemelt, eredményesnek bizonyuló megoldások nyomon követése során szerzett tudás beépítése a hazai folyamatokba; ennek eredményeként tudatosabb és eredményesebb innovációs folyamatok jöhetnek létre
5.2.2. Nemzeti oktatás-technológiai kutatási-fejlesztési program
Annak érdekében, hogy az oktatástechnológiai innovációs folyamatok menedzseléséhez szükséges tudás rendelkezésre álljon és folyamatosan megújuljon, olyan nemzeti oktatástechnológiai kutatási-fejlesztési programra van szükség, amely biztosítja egyfelől, hogy az oktatás területén rendelkezésre álló kutatási-fejlesztési erőforrások érdemleges hányadát kifejezetten az oktatástechnológiai kutatási-fejlesztési célokra lehessen felhasználni, másfelől, hogy ez hatékony módon történjen
5.2.2.1. Nemzeti Oktatástechnológiai K+F Program
Érintett minisztériumok, NKFIH
Olyan speciális kutatási-fejlesztési tevékenységek, amelyek kifejezetten oktatástechnológiai újítások létrehozását és alkalmazását támogató új tudást teremtenek
A pályázati támogatás ösztönzi a helyi szintű együttműködéseket és újító gyakorlatot, aminek hatására több szereplő kezd el kísérletezni saját megoldásokkal, vagy próbál beépíteni bizonyítékokon alapuló döntések alapján más megoldásokat
5.2.2.2. A Nemzeti Oktatástechnológiai K+F Programban a felhasználók bevonásának ösztönzése, technológiai vállalatok és egyetemek partnerségének erősítése
Érintett minisztériumok, NKFIH
A K+F program sajátosságainak specifikálása, hogy új projektek jöjjenek létre ipari szereplők, illetve felsőoktatási és köznevelési intézmények együttműködésében, partnerségében
Növekvő kapcsolat az ipar, a felsőoktatás és a köznevelési rendszer szereplői között, így növekszik az általuk generált projektek száma, a köztük lévő együttműködések, hálózatok száma
5.2.2.3. Hatáselemzési projektek generálása
Érintett minisztériumok, NKFIH
A K+F program sajátosságainak specifikálása, hogy (pl. trendelemzéshez kapcsolódóan) tudományosan megalapozott hatásvizsgálatok szülessenek például a kiemelt speciális területek kapcsán
Javaslatrendszeren belüli szinergia támogatása rendszerszinten
5.2.3. Kísérleti oktatás-technológiai laboratóriumok
Az oktatástechnológiai innovációs folyamatok természete igényli olyan kísérleti oktatástechnológiai laboratóriumok létrehozását, amelyek nemcsak a mindennapos iskolai gyakorlatban széles körben még nem alkalmazható megoldások kísérleti kipróbálását teszik lehetővé, hanem támogatják ezek megismertetését a gyakorlati szakemberekkel, és elősegítik az úttörő oktatástechnológiai megoldásokról folytatott szakmai és társadalmi párbeszédet is
5.2.3.1. Kísérleti oktatástechnológiai laborok létrehozása, kísérleti és pilotprogramok indítása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Laborok rendszerének kialakítása, trendelemzés alapján kísérleti témák meghatározása bizonyos időszakonként és kísérleti programok elindítása tudományos igényű hatásvizsgálattal és nyomon követéssel
Innovációs projektek és fejlesztések számának növekedése
5.2.3.2. Szakmai és társadalmi párbeszédre irányuló rendezvények szervezése a kísérleti eredményekhez kapcsolódóan
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, köznevelési intézmények
Helyi rendezvények szervezésének támogatása (pl. az óvoda–iskola átmenet kapcsán az általános iskola bemutatja digitális kísérleti újításait a szülőknek). Központi rendezvények szervezése a kísérleti eredmények megismertetésére szakmai közegben (már működő konferenciák keretében vagy rendszeres saját rendezvényen).
A szakmai és társadalmi szereplők érzékenyebbek lesznek az oktatástechnológiai újítások iránt, csökken a terület iránti bizalmatlanság és a bizonytalanság
5.2.3.3. Regionális laborok felállítása az adott terület sajátos problémáihoz és lehetőségeihez igazodó kísérletek megvalósítására
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, köznevelési intézmények, tankerületek, POK-ok
A központi kísérleti laborok mellett olyan kezdeményezések megvalósítása, amelyek valamilyen adott régió sajátos problémáira fókuszáló, kísérleti megoldásokat vezetnek be (pl. hátrányos helyzetűek támogatása)
Innovációs projektek és fejlesztések számának növekedése
5.2.3.4. A jövő iskoláját és osztálytermét szimuláló programok beindítása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Dedikált iskolák vagy osztályok indítása, ahol a legeredményesebbnek tartott, legmodernebb oktatástechnológiai eszközökkel felszerelve végeznek pedagógiai tevékenységet az érintettek, akik rendelkeznek a megvalósításhoz szükséges képességekkel. Különböző kezdeményezések indítása, pl. egy adott nyitott tananyag kipróbálása vagy egy tanév szimulálása az oktatástechnológiai újítások komplex, rendszerben való vizsgálatára.
Olyan, nemzetközileg is hírértékű projektek megvalósítása, amelyek marketingkommunikációs eszközként felhívják a figyelmet az oktatástechnológiai innovációk szerepére, illetve lehetővé teszik, hogy a különböző újításokat komplex környezetben, több jelenség interakciójában vizsgálják
5.2.3.5. Nagyvállalati partnerségek ösztönzése a laborok kísérleti tevékenységében
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, érintett minisztériumok, iparkamara
Nagyvállalatok által fejlesztett megoldások beemelése a központi és regionális laborok kísérleti folyamataiba, termékeik/megoldásaik számára pilotlehetőség biztosítása. Ez lehetővé teszi, hogy a vállalat valós ügyfélhelyzetben próbálja ki fejlesztését, a fejlesztés szempontjából pedig biztosított lesz az érintettek bevonása a fejlesztési folyamatba. Ennek támogatása regionális szinten a helyi problémákra fókuszálva, az érintett vállalatokkal párbeszédet folytatva, illetve központi vagy nemzeti szinten a fókuszterületekre összpontosítva.
Intenzívebb bevonódás a vállalatok részéről az oktatástechnológiai innovációs folyamatokba
5.2.4. Tudásépítés és szakmai-társadalmi párbeszéd
A technológiai evolúciós folyamatok gyorsasága értelemszerűen együtt jár a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság növekedésével és az ezek csökkentése iránti igény erősödésével. A tudásháttér fejlesztése nem csupán tudományos kutatást, kísérleti kipróbálásokat, hatáselemezéseket, monitorozásokat és hasonlókat jelent, hanem egyúttal keretet ad annak a szakmai és társadalmi dialógusnak is, amely hozzájárul a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság csökkentéséhez, a kockázatok mérsékléséhez és a technológiai evolúciós folyamatok feletti társadalmi ellenőrzés fenntartásához.
5.2.4.1. Kommunikációs platformok létrehozása, már meglévő platformok kiemelése és hirdetése, illetve összekötése a szakmai és a társadalmi dialógus kialakításához, fenntartásához és formálásához
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Meglévő platformok áttekintése (pl. Digitális Pedagógus Konferencia, DOKK) és az általuk kínált lehetőségek hirdetése az érintettek számára. Szakmai javaslatok megfogalmazása a meglévő platformok továbbfejlesztésére a DigiNOIR stratégiai javaslat alapján. A platformok áttekintése nyomán felismert hiányterületeken új, rendszeres platformok létesítése (pl. konferencia, workshop, folyóirat stb.).
Az oktatástechnológiai innovációk terjedésének katalizálása. Az érintett szakmai és társadalmi szereplők informálása nyomán a bizonytalanság és a bizalmatlanság csökkenése.
5.3. Az oktatás-technológiai innovációk szervezeti és humán feltételeinek támogatása
5.3.1. Oktatás-technológiai innovációs ösztönző rendszerek
Az innovációs folyamatok olyan ösztönző eszközök alkalmazását igénylik, amelyek képesek stimulálni az új technológiai megoldások alkalmazására épülő oktatási innovációkat, beleérve új oktatástechnológiai megoldások létrehozását, ezek használatbavételét és terjedését. Olyan ösztönzőkre van szükség, amelyek képesek evolúciós folyamatokat generálni az oktatástechnológiai innovációs ökoszisztémában, illetve az ilyen ökoszisztémák sokaságában.
5.3.1.1. Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Alap létrehozása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Olyan elkülönült alap létrehozása, amely kifejezetten a helyi szintű, az új technológiai megoldások alkalmazására irányuló oktatási innovációkat támogatja
A támogatási lehetőség dinamizálja technológiai megoldások bevonását a munkahelyi szituációkban felmerülő pedagógiai problémák megoldásába
5.3.1.2. Horizontális tudásmegosztó hálózatok létrehozása, támogatása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, tankerületek, POK-ok
Rendszeres rendezvények szervezése, amelyek lényege a különböző érintettek bevonásával kialakuló párbeszéd a pedagógiai problémák és a technológiai megoldások kapcsán. Célzottan regionális hálózatok kialakítása (pl. adott régióban hasonló problémákkal küzdő intézmények vezetőinek hálózata).
Szinergiák kiaknázása a tudásmegosztásban és a jó gyakorlatok terjesztésében. A szakmai partnerek szakmai tőkéjének növekedése az együttműködések keretében.
5.3.1.3. Oktatástechnológiai innovációs díj létrehozása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Pályázati vagy jelölésen alapuló rendszerben működő díj szabályrendszerének kidolgozása, amely kifejezetten azokat a pedagógusokat díjazza, akik valamilyen oktatástechnológiai innováció létrehozásában vagy alkalmazásában jeleskednek
Oktatástechnológiai újítások ösztönzése. A beérkezett pályázatok alapján az oktatástechnológiai innovációs helyzetkép feltérképezésének lehetősége. Az oktatástechnológiai megoldások kommunikációja, disszeminációja nyomán a tudásmegosztás erősítése, a terjesztés támogatása.
5.3.1.3. Oktatástechnológiai jó gyakorlatok gyűjteményének létrehozása, meglévő gyűjtemények továbbfejlesztése és hirdetése, a jó gyakorlatok megosztásának támogatása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, Tempus
Meglévő oktatástechnológiai jó gyakorlatok, gyűjtemények feltárása (pl. Tempus Digitális Módszertár). Ezek promotálása az érintett szakmai körben. További jó gyakorlatok gyűjtése és disszeminálása (korábbi javaslatokhoz kapcsolódóan gyűjtött megoldások disszeminálása).
Az oktatástechnológiai jó gyakorlatok terjedése felgyorsul
5.3.1.4. A kísérletezésnek kedvező, rugalmas regulációs megoldások kezdeményezése
Érintett minisztériumok, DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Jogszabályi lehetőségek áttekintése és módosítási javaslatok megfogalmazása a szabályozási környezet rugalmassá tétele érdekében. Például olyan rendszer kidolgozása, amelyben az érintett iskolák kísérletező státuszt kapnak egy új oktatástechnológiai megoldás kipróbálására. Ennek keretében bizonyos korlátokkal eltérhetnek az adott törvényi szabályozástól, de cserébe a program olyan monitorozási és jelentéstételi kötelezettségeket ír elő, amelyek támogatják az újításhoz kapcsolódó tudásszerzést.
A rugalmas lehetőségeknek köszönhetően nő a kísérletező kedv az oktatási intézmények körében, ami hozzájárul új oktatástechnológiai innovációk kialakításához, bevezetéséhez.
5.3.2. Oktatás-technológiai standardok
Az ösztönzők mellett az új oktatástechnológiai megoldások eredményes alkalmazásának és az ezekre épülő gyakorlat minősége folyamatos javításának egyik legfontosabb eszközét alkotják azok a standardok, amelyek orientálni képesek a technológia alkalmazására épülő gyakorlatot
5.3.2.1. Az oktatástechnológia alkalmazási képességére vonatkozó standard adaptálása vagy kialakítása
DPMK
A területre irányuló, meglévő standardok áttekintése (pl. DigCompEdu) és javaslat készítése felhasználási lehetőségeikről. Meglévő keretrendszer átvétele vagy új keretrendszer fejlesztése.
A standardok orientálják a szereplők munkáját, fejlesztő visszajelzést adnak az előrehaladásukról, ami támogatja a digitális átállás folyamatait
5.3.2.2. Az oktatástechnológia alkalmazási képességére vonatkozó standardok beépítése az intézményi önértékelési és tanfelügyeleti folyamatokba
DPMK, Oktatási Hivatal, érintett minisztériumok
A pedagógiai önértékelési rendszer továbbfejlesztése, az önértékelési kézikönyvek kiegészítése az oktatástechnológia alkalmazási képességére vonatkozó standardok elemeivel
A köznevelési intézményekben stratégiai cél lesz a digitális transzformáció megvalósítása
5.3.3. Egyéni és szervezeti szintű képességek
Az egyének és a szervezetek csak akkor tudnak megfelelő módon reagálni az ösztönzőkre, és csak akkor tudnak megfelelni a releváns standardoknak, ha rendelkeznek az ehhez szükséges képességekkel, illetve képesek és motiváltak ezek folyamatos fejlesztésére
5.3.3.1. Munkahelyi tanulás és önfejlesztés támogatása az oktatástechnológiai megoldások fejlesztése, alkalmazása területén
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ, POK-ok
Ajánlás készítése (infografika vagy videó formájában) a munkahelyi tanulás lehetőségeiről az oktatástechnológiai megoldások fejlesztése, alkalmazása területén
A szakmai szereplők tudatosabban kezelik a munkahelyi tanulás lehetőségeit, aminek köszönhetően növekszik az oktatástechnológiai megoldások sikeres alkalmazása
5.3.3.2. Speciális, az oktatástechnológiai megoldások alkalmazására, fejlesztésére irányuló pedagógus-továbbképzési programok létrehozása és működtetése
DPMK
Pedagógusképzési program fejlesztése, akkreditálása, promotálása, megvalósítása és nyomon követése, amely kifejezetten az oktatástechnológiai megoldások alkalmazására, fejlesztésére irányul (nem konkrétan eszközfelhasználás-központú)
A szakmai szereplők hatékonyabban tudják megvalósítani az oktatástechnológiai innovációk fejlesztését, átvételét
5.3.3.3. Speciális, az oktatástechnológiai újítások bevezetését támogató intézményfejlesztésre irányuló vezetőképző program létrehozása és működtetése
DPMK
Olyan vezetőképző program fejlesztése, akkreditálása, promotálása, megvalósítása és nyomon követése, amely az oktatástechnológiai innovációk implementálásának intézményfejlesztési aspektusaira fókuszál
Az intézményvezetők felkészültebbek lesznek az oktatástechnológiai megoldások bevezetése és fenntartása területén
5.3.3.4. Szervezetfejlesztési folyamatok támogatása
POK-ok
A köznevelési intézmények digitális átállással összefüggő szervezetfejlesztési igényeinek felmérése és támogatása a DigiNOIR stratégiával összhangban
A digitális átállás tudatosabb menedzselése intézményi és regionális szinten
5.3.3.5. Az oktatástechnológiai megoldásokhoz kapcsolódó szakemberek képzése és biztosítása minden köznevelési intézmény számára (pl. tanulástervező, digitális pedagógiai asszisztens)
DPMK, felsőoktatási intézmények
Olyan képzési programok fejlesztése, akkreditálása, promotálása, megvalósítása és nyomon követése, amelyek az oktatástechnológiai megoldások szakszerű alkalmazásához kapcsolódnak (pl. tanulástervező, digitális pedagógiai asszisztens). Olyan jogszabály-módosítási javaslat előkészítése, amely kötelezővé teszi az intézmények számára ilyen jellegű szakemberek foglalkoztatását.
A pedagógusok kapacitásai felszabadulnak, szakmai és technikai támogatást kapnak az oktatástechnológiai újítások fejlesztésében, alkalmazásában, aminek köszönhetően nő a hajlandóság, csökken a bizonytalanság és a bizalmatlanság a terület iránt
5.4. Az oktatás-technológiai innovációs folyamatokat támogató intézmények fejlesztése
5.4.1. Nemzeti Oktatás-technológiai Központ
Az oktatástechnológiai innovációs folyamatok kibontakozásának támogatására szükséges egy olyan, nemzeti szintű kiemelt ágens, amely képes ezek folyamatos stimulálására és orientálására, amely betölti a változáságens szerepét, különböző fejlesztési beavatkozásokat koordinál, és bizonyos területeken közvetlenül is megvalósít ilyen tevékenységeket
5.4.1.1. Nemzeti Oktatástechnológiai Központ létrehozása vagy meglévő szereplő feladatainak bővítése
Érintett minisztériumok
A DigiNOIR stratégiai javaslatainak megvalósításáért felelős, a megvalósítást monitorozó szervezet létrehozása vagy meglévő szervezet feladatainak bővítése
A DigiNOIR stratégia implementációjának biztosítása
5.4.2. Oktatás-technológiai innovációs klaszterek, hálózatok és ökoszisztémák
Az oktatástechnológiai innovációs folyamatokat támogató közvetítő intézmények sorában a legjelentősebb szerepet az olyan intézményesült kapcsolatrendszerek töltik be, amelyek lehetővé teszik az érintett szereplők találkozását, egymással való kommunikációjukat és a köztük zajló horizontális tudásmegosztást
5.4.2.1. Oktatástechnológiai innovációs klaszterek, hálózatok vagy ökoszisztémák létrehozásának támogatása, ösztönzése
DPMK vagy Oktatástechnológiai Innovációs Központ, érintett minisztériumok, területi iparkamarák, tankerületek, POK-ok
Regionális problémákra fókuszáló, vállalati, felsőoktatási, köznevelési és civil partnereket tömörítő klaszterek, hálózatok vagy ökoszisztémák létrehozásának ösztönzése. Igény- és érintettelemzés, célzott kommunikációs tevékenység a hálózatosodás elősegítése érdekében.
Az együttműködések hatására növekszik a szakmai területek átjárhatósága és a technológiai és pedagógiai területek közötti kommunikáció, ami elősegíti az oktatástechnológiai innovációk keletkezését és terjedését
5.4.3. Közvetítő intézmények
Az implementáció szempontjából kiemelt jelentőségű a létező felügyeleti, iskolaértékelési és pedagógiai támogató intézmények működésének továbbfejlesztése oly módon, hogy ezek be tudják tölteni a technológiai innovációs folyamatok inspirálójának, katalizálójának és a keletkező innovációk minősége garantálójának a szerepét
5.4.3.1. Létező felügyeleti, iskolaértékelési és támogató intézmények feladatkörének bővítése az oktatástechnológiai innovációk fejlesztésének, adaptálásának és terjesztésének támogatására vonatkozó feladatokkal
DPMK vagy Oktatástechnológiai Innovációs Központ, érintett minisztériumok, Oktatási Hivatal, POK-ok
Önértékelési és tanfelügyeleti rendszer folyamatainak bővítése az oktatástechnológiai innovációk fejlesztésére, adaptálására és terjesztésére vonatkozó elemekkel, ennek fejlesztésére irányuló támogatás biztosítása az intézmények számára
Tudatos és fókuszált szakmai támogatás az oktatástechnológiai innovációk fejlesztésére, adaptálására, terjesztésére, ami elősegíti a terület fejlődését
5.4.3.2. Az oktatástechnológiai innovációk fejlesztésére, adaptálására, terjesztésére vonatkozó innovációmenedzsment-irányelveket tartalmazó kézikönyv létrehozása
DPMK
Kézikönyv készítése az oktatástechnológiai innovációk fejlesztésére, adaptálására, terjesztésére vonatkozó innovációmenedzsment-irányelvekről és ennek terjesztése a köznevelési intézmények körében
Tudatosabb innovációmenedzsment-folyamatok a köznevelési rendszerben
5.5. Speciális technológiai területeken zajló innovációs folyamatok kiemelt támogatása
5.5.1. Kiemelt technológiai fejlesztési területek meghatározása
Ezek megjelölése azért is szükséges, mert ez orientálhatja a korábbiakban említett beavatkozási területeken zajló folyamatokat, például a vállalkozásfejlesztés kiemelt célcsoportjainak meghatározását, a tudásépítésre fordított erőforrások koncentrálását, az oktatástechnológiai innovációs alap támogatási prioritásait, a nemzeti oktatástechnológiai központ feladatainak meghatározását vagy az oktatástechnológiai innovációs klaszterek és ökoszisztémák támogatását.
5.5.1.1. Kiemelt technológiai területekre fókuszált támogatás a korábbi beavatkozási javaslatokhoz kapcsolódóan
DPMK
A korábbi javaslatokhoz kapcsolódóan (K+F Program, Innovációs Alap stb.) speciális fókuszterületek megnevezése (például trendelemzés alapján)
Kijelölt prioritásokkal biztosítható a versenyképesség az oktatástechnológiai innovációk terén
5.5.2. Hazai és nemzetközi speciális pilotprogramok
A kiemelt technológiai fejlesztési területeken speciális pilotprogramok indítására vagy nemzetközi szinten futó, hasonló programokba történő bekapcsolódásra van szükség. Tekintettel arra, hogy ezeken az élvonalbeli területeken a nemzetközi térben a hazait messze meghaladó tudás és tapasztalat áll rendelkezésre, a nemzetközi együttműködéseket érdemes előnyben részesíteni; ezen belül különösen azok érdemelnek figyelmet, amelyekhez a hazai szereplők is csatlakozhatnak, főként az Európai Unió támogatásával futó kutatási és innovációs programok keretében.
5.5.2.1. Meghatározott prioritásokhoz kapcsolódó hazai pilotprogramok indítása (pl. laborok keretében, K+F Alap speciális támogatási keretében)
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Meghatározott prioritásokhoz pilotprogramok indítása a kísérleti laborok keretében vagy a K+F Program vagy az Innovációs Alap speciális támogatási rendszerében
Kijelölt prioritásokkal biztosítható a versenyképesség az oktatástechnológiai innovációk terén
5.5.2.2. A meghatározott prioritásokhoz kapcsolódó nemzetközi projektek monitorozása, hazai intézmények kapcsolódásának támogatása vagy nemzeti szintű részvétel támogatása
DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Nemzetközi projektek felkutatása, intézmények csatlakozásának támogatása vagy nemzeti szintű részvétel melletti lobbitevékenység
Kijelölt prioritásokkal biztosítható a versenyképesség az oktatástechnológiai innovációk terén
5.6. Horizontális területek
5.6.1. Általános közpolitikai feltételek
Az oktatástechnológiai innovációs rendszer a tágabb társadalmi és gazdasági rendszer része. Az itt zajló folyamatokat is alapvetően meghatározza az a közpolitikai környezet, amely ezt a rendszert és alrendszereit alakítja. Ezért van szükség arra, hogy a közpolitikai környezet szereplőinek látóterében megjelenjen az oktatástechnológiai innovációs rendszer, a különböző területeket érintő szakpolitikai lépések tervezése és implementálása során pedig számoljanak azoknak e rendszerre gyakorolt hatásával.
5.6.1.1. Az oktatástechnológiai innovációk jogszabályi környezetének elemzése és javaslatok megfogalmazása a rugalmasság növelése érdekében
Érintett minisztériumok, DPMK vagy Nemzeti Oktatástechnológiai Innovációs Központ
Jogszabályi lehetőségek áttekintése és módosítási javaslatok megfogalmazása a szabályozási környezet rugalmassá tétele érdekében
A rugalmas lehetőségeknek köszönhetően nő a kísérletező kedv az oktatási intézmények körében, ami hozzájárul az új oktatástechnológiai innovációk kialakításához, bevezetéséhez
5.6.2. Infrastrukturális feltételek
Az oktatástechnológiai innovációs rendszerben zajló folyamatokat értelemszerűen meghatározza a technológiai infrastruktúra állapota és ennek fejlődése
5.6.2.1. Oktatástechnológiai megoldásokhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztési lehetőségek beemelése már meglévő köznevelési infrastruktúra-fejlesztési programokba
DPMK, érintett minisztériumok
Meglévő infrastrukturális fejlesztési programok bővítése oktatástechnológiai fókusszal
A digitális transzformációhoz szükséges infrastrukturális feltételek rendelkezésre állnak
5.6.2.2. IKT-eszközökhöz és széles sávú internethez való hozzáférés biztosítása minden köznevelési intézmény, minden pedagógus és gyermek számára
DPMK, érintett minisztériumok, tankerületek
Olyan infrastruktúra-fejlesztési program indítása, amely minden intézményben biztosítja a megfelelő internet-hozzáférést és eszközellátottságot
A digitális transzformációhoz szükséges infrastrukturális feltételek rendelkezésre állnak
5.6.2.3. Kifejezetten az oktatástechnológiai eszközök használatához kötődő tréningek, továbbképzések szervezése
DPMK, érintett minisztériumok, tankerületek, POK-ok
Olyan rövid tréningek kidolgozása, amelyek kifejezetten egy adott oktatástechnológiai megoldás alkalmazására irányulnak, kiegészítve segédanyagokkal (könyv, útmutató, videó), illetve kihasználva a MOOC-ok lehetőségeit is
A digitális transzformációhoz szükséges humán feltételek rendelkezésre állnak
5.6.2.4. Az oktatástechnológiai eszközök megfelelő és biztonságos üzemeltetését támogató technikai személyzet felkészítése, illetve biztosítása minden intézmény számára
DPMK, érintett minisztériumok, egyetemek
Technikai személyzetnek szóló képzések kidolgozása, bevezetése. Jogszabályi környezet módosítása a technikai személyzet alkalmazási feltételeinek megteremtésére.
A digitális transzformációhoz szükséges humán feltételek rendelkezésre állnak
5.6.3. A kurrikulummal összefüggő feltételek
Az oktatástechnológiai innovációs rendszert alkotó ágensek és intézmények között meghatározó szerepet játszanak azok, akik/amelyek a kurrikulum komplex, sokszereplős és sokszintű világában találhatók. A szándékolt tanulási eredmények meghatározása, az ezek elérését támogató tanulási környezeteket alkotó módszerek és eszközök, valamint a tanulási eredmények értékelése ne fékezzék, hanem támogassák az oktatás eredményességét szolgáló oktatástechnológiai innovációs folyamatokat.
5.6.3.1. Bárhol és bárki számára elérhető oktatási tartalmak fejlesztésének támogatása, ösztönzése
DPMK, tankönyvkiadás, Oktatási Hivatal, POK-ok
Oktatási tartalmak fejlesztésének ösztönzése, támogatása (K+F Program, Innovációs Alap), hozzáférés biztosítása
A digitális transzformációhoz szükséges tartalmi feltételek rendelkezésre állnak
5.6.3.2. A tartalmi szabályozási rendszer áttekintése és módosítási javaslatok megfogalmazása arra vonatkozóan, hogy ez kedvezzen az innovációk keletkezésének és terjedésének
DPMK, érintett minisztériumok
Jogszabályi környezet áttekintése és javaslatok megfogalmazása a rugalmasság biztosítása érdekében
A digitális transzformációhoz szükséges tartalmi feltételek rendelkezésre állnak