
© 2023 Akadémiai Kiadó

Magyar Tudomány 184(2023)9, 1140–1150
DOI: 10.1556/2065.184.2023.9.7

AZ OROSZ DEZINFORMÁCIÓRA ADOTT EURÓPAI VÁLASZ  
AZ UKRAJNAI HÁBORÚ KONTEXTUSÁBAN

THE EUROPEAN RESPONSE TO RUSSIAN DISINFORMATION  
IN THE CONTEXT OF THE WAR IN UKRAINE

Bayer Judit
PhD, habil., Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest

bayer.judit@uni-bge.hu 

ÖSSZEFOGLALÁS

Oroszország geopolitikai hatalmi törekvéseinek, ezen belül az Ukrajna ellen indított háborújá-
nak egyik fontos eszköze a külföldi országokba irányuló dezinformáció és propaganda. A sok-
színű jelenségre az Európai Unió és az egyes – Unión belüli vagy kívüli – államok komplex vála-
szokat adtak. Ez az írás ezek közül csak az RT tévécsatorna uniós betiltására fókuszál. Bemutatja 
az RT tévécsatornára vonatkozó médiaelemzéseket, a vele kapcsolatos jogi lépések egy részét, 
és elemzi az Unió tiltó rendeletének hátterét és logikáját. Rámutat, hogy míg a nemzetközi mé-
diajogi szakirodalomban a szólásszabadság szempontjából vizsgálják a kérdést, az Európai Unió 
politikai fegyverként kezelte a tévécsatornát. A cikk úgy érvel, hogy a demokráciáknak határo-
zottan fel kell lépniük berendezkedésük védelmében, és hogy ennek érdekében, a nemzetközi 
rend megbomlása idején rendhagyó lépésekre is szükség lehet.

ABSTRACT

Disinformation and propaganda directed at foreign countries is an important tool in Russia's 
geopolitical power ambitions including its war against Ukraine. The European Union and indi-
vidual nation states, both inside and outside the Union, have developed complex responses to 
this multifaceted phenomenon. This article focuses on just one of them: the EU embargo on the 
RT television channel. It will review media analyses of RT some of the legal actions taken against 
it, and analyse the background and rationale behind the EU’s blocking regulation. It points out 
that, while international media law literature has examined the issue from the perspective of 
freedom of expression, the European Union has treated the channel as a political weapon. The 
article argues that democracies need to take decisive actions to defend their structures and 
that this may require unconventional measures in times of disruption to the international order.

Kulcsszavak: dezinformáció, Russia Today (RT), propaganda, sajtószabadság, orosz–ukrán 
háború

Keywords: disinformation, Russia Today (RT), propaganda, freedom of the press, Russia-Ukraine 
war



	 Az orosz dezinformációra adott európai válasz az ukrajnai háború kontextusában� 1141

Magyar Tudomány 184(2023)9

BEVEZETÉS

Az ellenfél félrevezetése, a propaganda a történelem folyamán korábban is a nemzet-
közi kapcsolatok fontos eszközét jelentette. A mai eszközeink azonban összehason-
líthatatlanul hatékonyabbak. A technológia lehetővé teszi az automatikus tartalom-
rangsorolást, és a kifinomult fogyasztói preferenciák ismeretében olyan hatékony 
eszközök tökéletesítik a manipulációt, mint a mikrotargetálás, illetve, mint a kép- és 
videóhamisítási eszközök, amelyek ma már széles körben állnak rendelkezésre. 

Az elmúlt évtizedben szembesültünk azzal, hogy a dezinformáció mélyre-
ható változásokat képes eredményezni a társadalomban, a politikában, de kisebb 
mértékben a gazdaságban vagy az egészségügyben is. A jelenkor dezinformáció-
ja több annál, mint amit a régi hírhamisítás vagy központi propaganda volt képes 
nyújtani. A mindennapi életet mind sűrűbben szövi át a médiatechnológia. Az 
ezáltal nyújtott technológiai lehetőségek kaput nyitnak a tömegek szervezett, 
stratégiai manipulációja előtt. Márpedig a nyugati társadalmak a közvélemény 
támogatásán alapulnak, ezért az állampolgárok manipulációja és megosztása 
súlyos válságok előidézésére lehet képes. 

A dezinformáció, a manipuláció és a propaganda olyan kommunikációs fogások, 
amelyeket a jog eszközével nem igazán lehet megragadni, legalábbis anélkül nem, 
hogy a szólás- és sajtószabadság jelentősen ne sérülne. Ezért az Európai Unió új 
jogszabályai és társszabályozási megoldása (a digitális piacokról szóló rendelet, a 
digitális szolgáltatásokról szóló rendelet, a megerősített dezinformációs kódex1) 
inkább azt az információs környezetet igyekszenek megrendszabályozni, amely 
a dezinformáció virágzását lehetővé tette, nem pedig közvetlenül a tartalomra 
irányulnak. 

Az EU az említett puha jogalkotás eszközét váratlanul és radikálisan meg
haladva, a háború kitörését követően egy héttel rendelettel betiltotta az egyik 
legnépszerűbb orosz állami televízió, a korábban Russia Todayként ismert RT 
sugárzását a területén.

AZ RT MÚLTJA ÉS SAJÁTOSSÁGAI

Az RT az EU egyes országaiban és az USA-ban önálló műsorszolgáltatóként je-
gyeztette be magát, valamint az interneten is sugárzott, orosz, angol, spanyol, 
francia, német és arab nyelven. A YouTube televíziócsatornái közül a legmaga-

1 Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/1925 rendelete (2022. szeptember 14.) a digi-
tális ágazatban a versenyalapú és tisztességes piacokról és az (EU) 2019/1937 és (EU) 2020/1828 
irányelvek módosításáról (Digitális piacokról szóló törvény); az Európai Parlament és a Tanács 
(EU) 2022/2065 rendelete (2022. október 19.) a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 
2000/31/EK irányelv módosításáról (digitális szolgáltatásokról szóló rendelet); Strengthened Code 
of Practice on Disinformation (csak angolul URL1).



1142	 Tematikus összeállítás • Az ukrajnai háború és várható következményei 

Magyar Tudomány 184(2023)9

sabb nézettséggel rendelkezett, 2020-ban tízmilliárd nézővel és több mint 16 mil-
lió előfizetővel (Elswah–Howard, 2020), habár a nézettségére irányuló komplex 
vizsgálatok árnyalják a képet (Crilley et al., 2022).

A Russia Today 2005-ös indulásakor úgy tűnt, hogy célja az orosz kultúra 
képviselete a világban és az orosz nézőpont – mai szemmel nézve apolitikus – 
bemutatása. Elemzők egyetértenek abban, hogy az RT irányvonala 2008-ban, a 
grúz háború következményeként változott meg (Sakwa, 2012; Yablokov, 2015; 
Elswah–Howard, 2020). Ekkor nevezték át Russia Today-ről RT-re, és körülbelül 
ettől kezdve a csatorna témája már nem Oroszország eseményeire és kultúrájára 
irányul, hanem a nyugat trónfosztásására. 

Tudományos érdeklődést az RT csak 2015 körül ébresztett, amikor vizsgálni 
kezdték a csatorna mögött álló politikai célokat (Yablokov, 2015). Mona Elswah 
és Philip N. Howard három célkitűzést szűrtek le terepmunkájuk során: először, 
annak hangsúlyozását, hogy a nyugati országokat legalább annyi probléma sújt-
ja, mint Oroszországot. Másodszor, a nyugati médiaintézmények lejáratását és 
delegitimálását összeesküvés-elméletek segítségével. Harmadszor, ellentmondás 
és polarizáció keltését, akár oly módon is, hogy a nyugati közönség egy része 
kritizálja a csatornát, amely azt sugallta Oroszország vezetésének, hogy az RT 
egy fontos tényező, ezzel jó érvet szolgáltatott a finanszírozás emelésére (Els-
wah–Howard, 2020). Az oxfordi internetkutató-intézet (OII) tudósai szerint az 
RT a globális politikai dezinformáció-színtér legfontosabb szervezete. Stratégiai 
fontosságát jól mutatja, hogy míg a kezdeti éves büdzséjét 30 millió dollárban 
szabta meg a Kreml, 2015-ben ezt (két évre) 400 millió USA dollárra emelték. Az 
RT nem közöl reklámokat, ellenben költ a saját reklámozására, valamint terjesz-
tésére hotelekben, műholdon és kábelen keresztül (ICA, 2017).

Más elemzők úgy fogalmaztak, hogy az RT célja az, hogy az USA pozitív 
nemzetközi hírnevét rombolja, és az amerikai kormányt a globális közösség el-
lenfeleként pozicionálja. E narratíva alátámasztásaként az RT valós, múltbéli 
összeesküvéseket hozott fel példának, valamint rámutatott az amerikai katonai 
beavatkozások eseteire a globális konfliktusokban, és összességében jelentős 
nemzetközi fenyegetésként ábrázolta az USA politikáját. Ezáltal igazolva láttat-
ták az orosz kormány politikáját, és Oroszországot mint az USA-val szembeni 
globális ellenállás vezetőjét állították be (2015-ben járunk) (Yablokov, 2015). 

A Reuters elemzése szerint a tartalmat nem annyira a dezinformáció jellemezte, 
hanem a tények szelektív megjelenítése, a vélemények tényekként történő bemu-
tatása és az orosz kormánypolitika retorikájának alkalmazása (Smirnova, 2016). 
Így például tematizálta az európai migránsválságot, mégpedig célzatosan egy 
központi üzenet megfogalmazása érdekében: a hivatalban lévő európai kormá
nyok alkalmatlanságának demonstrálása céljából. Propagandisztikus eszközei a 
narratívák ismétlése, a vélemények egyoldalúsága és az érzelmekre ható stílus 
voltak. Ugyanakkor, az RT európai leányai viszonylag tárgyilagos nyelvezetet 



	 Az orosz dezinformációra adott európai válasz az ukrajnai háború kontextusában� 1143

Magyar Tudomány 184(2023)9

használtak: csak 17%-ban alkalmaztak érzelmileg színezett kifejezéseket, szem-
ben az orosz 1-es csatorna 80%-ával. Ezt az orosz elemző az eltérő szabályozá-
si környezettel, és eltérő közönségelvárásokkal magyarázza. A nyugat-európai 
közönséget jobban meg lehetett szólítani a látszólag tárgyilagos és szenvtelen 
stílussal (Saari, 2014). 

Sinikukka Saari rámutat, hogy a modern orosz diplomáciát, a szovjet időszak-
kal ellentétben, nem terheli ideológia, ez megkönnyítette a csatorna számára 
is, hogy elérje a nyugati közönséget, és a nyugati országokban a belföldi köz-
véleményt befolyásoló jelenséggé váljon (Saari, 2014). 

Összességében, számos megbízható kutatás támasztja alá, hogy az állam által 
támogatott televíziócsatorna orosz politikai propagandát közvetített (Yablokov, 
2015; Baggott Carter–Carter, 2021). A határokon szabadon átterjedő globális mé
diarendszer bármely ország számára lehetővé teszi ezt a kulturális befolyásszer-
zést, amely különösen a demokráciákat teszi sebezhetővé: azok nyíltsága, tole
ranciája és a közvélemény jelentős hatása miatt. A RT-t az orosz állam tehát 
állami, honvédelmi eszközként használta arra, hogy más államok politikájába 
beleavatkozzon (Elswah–Howard, 2020). 

AZ RT JOGI MEGÍTÉLÉSE

Az RT számos alkalommal szegte meg a nyugati országok médiajogát, ame-
lyekben közzétételre került (Elswah–Howard, 2020). Az Egyesült Királyság 
médiahatósága, az OFCOM (Office of Communications) megállapította, hogy a 
salisburyi novicsokmérgezést követően a vizsgált tíz műsorból hét megsértette 
a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét, ezért pénzbírságra büntette a 
csatornát (OFCOM, 2019). Litvánia és Lettország 2015 óta többször felfüggesz-
tette az „RTR Planeta” orosz nyelvű televíziós csatorna sugárzását. Döntéseit a 
belföldi médiahatóság az AVMS-irányelv (Audiovisual Media Services Direc-
tive) 3. cikk (4) bekezdés a) pont i. alpontjára és a 6. cikkére alapította, amelyek 
lehetővé teszik a televíziós műsorok felfüggesztését, ha azok bizonyos kritériu
mok alapján gyűlöletkeltésre uszítanak (Baade, 2022). Az Európai Bizottság 
megerősítette, hogy Litvánia és Lettország helyesen ítélte meg, hogy a külön-
böző államok megszállására és „megsemmisítésére” felhívó televíziós műsorok 
háborús propagandának minősülnek, ami indokolta az adások felfüggesztését.2 
Egy másik ügyben az Európai Unió Bírósága ismerte el,3 hogy a nemzetiség 
alapján történő gyűlöletkeltés elleni fellépés jogszerű volt. A kérdéses tarta-

2 Commission Decision C(2017) 814 final. 17.2.2017. (URL2), valamint: Commission Decision 
C(2021) 3162 final, 7.5.2021. (URL3).

3 C‑622/17, Baltic Media Alliance Ltd. v. Lietuvos radijo ir televizijos komisija (URL4).



1144	 Tematikus összeállítás • Az ukrajnai háború és várható következményei 

Magyar Tudomány 184(2023)9

lom a balti országok nacionalista és neonáci belpolitikájáról szólt (Ó Fathaigh, 
2019). A német médiahatóság pedig a műholdas engedély hiánya miatt tiltot-
ta be az adást 2022. február 2-án (MABB, 2022).4 Oroszország az angol és a 
német döntést azzal viszonozta, hogy betiltotta Oroszországban a BBC, illetve 
a Deutsche Welle adását (Roth–Waterson, 2018; Krieger, 2022). Megjegyzendő 
az is, hogy az RT nem állította le a közzétételt Németországban a német média-
hatóság tilalma, sőt büntetése ellenére sem (Baumgärtner et al., 2022).

AZ EURÓPAI UNIÓ RENDELETÉNEK HÁTTERE ÉS LOGIKÁJA

Ilyen előzmények után történt, hogy az Európai Unió Bizottsága Oroszország 
Ukrajna elleni agresszióját követően napokon belül úgy döntött, az RT csator-
nát „kettős felhasználású” termékké nyilvánítja. A kettős felhasználású termékek 
jogi alapját eredetileg az EU egy 2009-es rendelete teremtette meg, amely enge-
délyhez kötötte többek között azok kivitelét.5 Eszerint „kettős felhasználású ter-
mékek” azok a termékek, ideértve a szoftvert és a technológiát is, amelyek polgári 
és katonai célokra egyaránt felhasználhatók, többek között olyan termékek is, 
amelyek felhasználhatók nem robbantási célokra, valamint nukleáris fegyverek 
vagy más nukleáris robbanószerkezetek előállításához történő, bármilyen formá-
jú hozzájárulás céljára.6 A listán az atomreaktor és hasonlók között a számítógép 
és a titkosításhoz használt aszimmetrikus algoritmus is ilyen termékként szerepel. 

A rendeletre épülve az Európai Tanács 2014-ben – a krími háború idején – 
alkotott egy speciális másik rendeletet, amely tiltotta az ott felsorolt, kettős fel-
használású termékek Oroszországba irányuló tranzakcióit.7 Az eredeti változat-
ban az olaj- és gázkitermeléshez szükséges technikai eszközök, valamint egyes 
bankok értékpapírjai szerepelnek. Az évek során számos melléklettel bővítették 
a rendeletet, mígnem Ukrajna 2022-es megtámadását követően a XV. számú 
mellékletet fűzték hozzá, amely az RT öt európai leányvállalatát tartalmazta, 
valamint a Szputnyik (Sputnik) csatornát.8 Ezután magát a XV. mellékletet is 

4 A megtámadott döntést a bíróság március 17-én jóváhagyta.
5 428/2009/EK rendelet a kettős felhasználású termékek kivitelére, transzferjére, brókertevé-

kenységére és tranzitjára vonatkozó közösségi ellenőrzési rendszer kialakításáról, 1. cikk. 
6 428/2009/EK rendelet a kettős felhasználású termékek kivitelére, transzferjére, brókertevé-

kenységére és tranzitjára vonatkozó közösségi ellenőrzési rendszer kialakításáról, 2. cikk (1). 
7 A Tanács 833/2014/EU rendelete (2014. július 31.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 

intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről.
8 A Tanács (EU) 2022/350 rendelete (2022. március 1.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 

intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról. A 
háború kitörésének idején, február 23-án, 25-én és 28-án valamint március 1-jén kétszer is módo-
sították a rendeletet (URL5).



	 Az orosz dezinformációra adott európai válasz az ukrajnai háború kontextusában� 1145

Magyar Tudomány 184(2023)9

bővítették oroszországi televíziócsatornákkal.9 Így a felsorolt csatornák köz-
vetítése bármely technikai eszközzel tilossá vált az Európai Unión belül. 

A korlátozott felhatalmazás elve értelmében az Unió csak olyan területeken al-
kothat jogot, amelyekre kifejezett felhatalmazása szól. Az RT betiltásával kapcso-
latosan gyakori kritika, hogy az EU nem rendelkezik hatáskörrel a média területén. 
A rendelet jogalapja azonban az EU működéséről szóló szerződés 5. rész IV. címé-
nek 215. cikke (Korlátozó intézkedések). Eszerint, ha a közös kül- és biztonságpoli-
tika keretén belül az EU elfogad valamely határozatot harmadik országgal fennálló 
kapcsolatok megszakítására vagy korlátozására, akkor a Tanács minősített több-
séggel elfogadja a szükséges intézkedéseket. Ezt az EU külügyi és biztonságpoli-
tikai főképviselője és a Bizottság által előterjesztett együttes javaslat alapján teszi, 
a Parlament pedig nem vesz részt az eljárásban, mindössze utólagos tájékoztatást 
kap.10 A közös kül- és biztonságpolitika területén az Európai Tanácsé és a Tanácsé 
a szerep.11 A Tanács, előzetes tanácsi határozat esetén nem csupán államokkal, ha-
nem egyes természetes és jogi személyekkel, csoportokkal vagy nem állami, illetve 
államisággal nem rendelkező entitásokkal szemben is megállapíthat korlátozó in-
tézkedéseket – ez történt jelen esetben. Az előzetes technikai felhatalmazást pedig 
egy 2014-es évi tanácsi határozat nyújtotta az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről.12

A módosító rendeletet – nem jellemző módon – részletes indokolással látták el, 
amely társadalmi-politikai kontextusba helyezi a tilalmat. Az indokolás utal arra a 
2021-es tanácsi határozatra, amely hangsúlyozta, hogy tovább kell erősíteni az Unió 
és a tagállamok rezilienciáját, valamint a hibrid fenyegetésekkel, többek között a 
dezinformációval szembeni fellépésre való képességüket. Többek között biztosítani 
kell a hibrid fenyegetések területén – ezen belül többek között a külföldi beavat-
kozással és a befolyásoló műveletekkel szemben – alkalmazható lehetséges válasz-
intézkedéseket. Megállapítja, hogy Oroszország célja az Unió és tagállamai destabi-
lizációja, és hogy ennek érdekében a média manipulálására és a tények elferdítésére 
irányuló szisztematikus nemzetközi kampányt folytat. Felsorolja ennek eszközeit 
és tematikus területeit, valamint célpontjait (például civil társadalom). Kijelenti, 
hogy ezt a propagandatevékenységet orosz vezetés alatt álló médiaorgánumokon 

9 A Tanács (EU) 2022/879 rendelete (2022. június 3.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról. 
A Tanács (EU) 2022/2474 rendelete (2022. december 16.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról. 
A Tanács (EU) 2022/394 rendelete (2022. március 9.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról.

10 EUMSZ 5. rész, IV. cím 215. cikk.
11 EUSZ. V. cím 2. szakasz: A közös biztonság- és védelempolitikára vonatkozó rendelkezések.
12 A Tanács 2014/512/KKBP határozata (2014. július 31.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló 

orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről. 



1146	 Tematikus összeállítás • Az ukrajnai háború és várható következményei 

Magyar Tudomány 184(2023)9

keresztül folytatják, amelyek kulcsfontosságúak az Ukrajnával szembeni agresszió 
előmozdításában is. Ezáltal a médiumok jelentős és közvetlen fenyegetést jelentenek 
az Unió közrendjére és biztonságára nézve, ezért sürgősen szükséges, hogy felfüg-
gesszék ezeknek a tevékenységeit. Hangsúlyozza, hogy ez a korlátozás nem érinti 
aránytalanul az EU Alapjogi Kartájában elismert alapvető jogokat, így nem akadá
lyozza meg, hogy az RT munkatársai egyéb tevékenységet folytassanak az Unióban, 
például kutatást és interjúkészítést. (Megjegyzendő, hogy a Deutsche Welle betiltá-
sakor Moszkva a stúdió megszüntetéséről döntött, a munkatársaknak pedig vissza-
vonta az akkreditációját (Bahgat, 2022). Ez a döntés az uniós rendelkezés másnap-
ján történt, ugyanakkor már decemberben, amikor a német médiahatóság tárgyalni 
kezdte az ügyet, célzott erre a következményre az RT főszerkesztője és az orosz 
igazságügyminiszter (Deutsche Welle, 2022; Goncharenko, 2022).

A BETILTÁST KÖVETŐ UTÓÉLET

A betiltást az RT France megtámadta a luxemburgi bíróságon, azzal érvelve, 
hogy a Tanácsnak nincs hatásköre ilyen tilalom elrendelésére, és az sérti az EU 
Alapjogi Kartáját, konkrétan a védelemhez való és a kontradiktórius eljáráshoz 
való jogot (41. és 48. cikk), a vállalkozás szabadságát (16. cikk) és a véleménynyil-
vánítás szabadságát (11. cikk). Az Európai Bíróság elnöke 2022. március 30-án 
elutasította az RT France ideiglenes intézkedés iránti eljárásban benyújtott, sür-
gős vizsgálat iránti kérelmét (T-123/22R. RT France v. EU Council), július 27-én 
pedig a testület nagytanácsként eljárva teljes egészében elutasította az RT France 
fellebbezését (Bertuzzi, 2022). Döntésében a bíróság explicit módon hivatkozott 
az Emberi Jogok Európai Egyezményére, illetve annak 10. cikkére, és utalt arra, 
hogy a 11. cikknek ugyanolyan jelentőséget kell adni, a Karta 52. cikke értelmé-
ben (Ó Fathaigh–Voorhoof, 2022). A bíróság úgy találta, hogy a korlátozás ará-
nyos volt, és egészében megfelelt az alapjogi korlátozás követelményeinek. 

Számos elemzés helyesen mutat rá arra, hogy tartalmi korlátozásként értel-
mezhetetlenül abszurd az európai aktus: egy, a végrehajtó hatalomhoz tartozó 
testület, a tagállamok kormányaiból álló Tanács, olyan műsorszolgáltatókat tilt 
be, amelyeket európai médiahatóságok (kivéve a német) jogszerűen bejegyeztek. 
Mindezt előzetes korlátozásként, bírói döntés, vizsgálat és mérlegelés nélkül. 
A Nemzetközi Egyezségokmány 20. cikkének hivatkozását is helytelenítik („Min-
den háborús propagandát törvényben kell betiltani”),13 mivel az sem mentesít a 
bírói döntés követelménye alól. Ahogy a szerzők helyesen rámutatnak, az EU 
szerződések sehol sem utalnak propagandára, és ez a kifejezés nincsen definiál-
va semmiféle jogszabályban (Ó Fathaigh–Voorhoof, 2022). A kritikusok szerint 

13 Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya, 20. cikk (1). 



	 Az orosz dezinformációra adott európai válasz az ukrajnai háború kontextusában� 1147

Magyar Tudomány 184(2023)9

ezzel az EU hasonló eszközökhöz folyamodik, mint Oroszország (Baade, 2022). 
Jelen írásnak nem célja, hogy ebben a kérdésben részletesebben elmélyedjen vagy 
állást foglaljon. Kétségkívül, a szólásszabadság elveinek megtartására felszólító 
érvek megszívlelendőek. 

Mindazonáltal, az RT kettős célú termékként történő azonosítása egyáltalán 
nem nélkülözött sem bizonyítékokat, sem jogalkotási előzményeket. Az Európai 
Tanács már 2015-ben határozatot hozott az orosz dezinformáció megállításának 
szükségességéről, amikor létrehozta az EU External Action Service keretei között 
az East Stratcom Task Force-t (EEAS, 2019). 2016-ban közös keretegyezményt 
alkotott a hibrid fenyegetések elhárításáról, és akciótervet fektetett le a dezin-
formációt terjesztő idegen ügynökök ellen.14 2018-ban az Európai Tanács ismét 
határozott a dezinformáció elleni küzdelemről és a demokrácia védelméről  
(Európai Tanácsi határozatok, 2018). 

Nemzetközi tudományos kutatások révén többszörösen bizonyítást nyert, hogy 
néhány állam szándékosan manipulálta a demokratikus közbeszédet (Biteniece et 
al., 2017). Az orosz védelmi minisztérium pedig nyíltan „információs háborúként” 
definiálta a stratégiát, amelynek a polarizáció fokozása volt az egyik kimondott 
célja. Kreml dokumentumokban volt olvasható a hibrid hadviselés kifejezés, és 
annak célja, hogy „a lakosság masszív pszichológiai kondicionálásával destabi-
lizáljon egy társadalmat és egy államot, valamint nyomást gyakoroljon egy állam
ra, hogy az ellenfél érdekeinek megfelelő döntéseket hozzon” (Russell, 2016).

Kétségtelen, hogy az információs hadviselés önmagában még nem tekinthető 
puha politikai befolyásszerzési kísérletnek. Mindaddig fenntartható ez a jóindu-
latú vélelem, amíg az információs hadviselés pusztán önmagában jelenik meg. A 
katonai agresszió megjelenése azonban megdönti ezt a vélelmet.

ÖSSZEGZÉS

A politikai kommunikáció kutatói évek óta figyelmeztetnek, hogy Oroszország 
geopolitikai stratégiai céllal, összehangoltan alkalmazza az információs had-
viselést. Az ukrajnai agresszió mégis váratlanul érte a politikai döntéshozókat. 
A világrend, amely mintegy harminc éve többé-kevésbé stabilnak és – Európa 
számára – biztonságosnak tűnt, néhány nap alatt felborult. Ennek fényében nai
vitásnak tűnik számon kérni, hogy miért nem tették mérlegelés tárgyává a bi-
zonyítottan politikai fegyverként használt RT csatornák betiltását, vagy miért 
nem korlátozták a tiltást egyes műsorokra.

14 European Commission (2016), Joint Communication to the European Parliament and the 
Council Joint. Framework on countering hybrid threats a European Union response, JOIN(2016) 
18 final, Brussels, 6 March. 



1148	 Tematikus összeállítás • Az ukrajnai háború és várható következményei 

Magyar Tudomány 184(2023)9

Oroszország háborúja éppenhogy semmissé teszi a szólásszabadság tudósai 
által hivatkozott nemzetközi ENSZ-egyezmények jelentőségét: hiszen az ENSZ 
célja a háború eliminálása és megelőzése volt. Nyilvánvaló tehát, hogy a harc a 
geopolitikai hatalomért folyik, és a határok nélküli kibertér új lehetőséget kínál 
ennek megszerzésére. A demokráciák mint toleráns és nyitott térségek, militáns 
önvédelem nélkül rendkívül sebezhetőek az újfajta hadviselés ellen. 

Ahogyan az alkotmányos rend erőszakos megdöntésére irányuló kísérlet bünte-
tendő, úgy az agresszív háború indítását a nemzetközi jog tiltja. Ugyanarra a célra 
való törekvés a toll eszközével, érvekkel és véleményekkel – még ha tévesekkel 
is – védett eszköz marad. Előfordulhat olyan, hogy egy agresszió ténye utólag meg-
fosztja a védelemtől a kifejezéseket? Nos, a gyakorlatban éppen ez a helyzet az 
uszítás és a népirtás esetén is. Habár egyiknek sem tényállási eleme a ténylegesen 
(és a szólással összefüggésben bekövetkező) agresszió, mégis lehet ez az ultima 
ratio, amelynek hiányában a bíróságok gyakran meghátrálnak a korlátozás alkal-
mazásától. 

IRODALOM

Baade, Björnstjern (2022): The EU’s “Ban” of RT and Sputnik. Verfassungsblog, https://verfas-
sungsblog.de/the-eus-ban-of-rt-and-sputnik/

Baggott Carter, Erin – Carter, Brett L. (2021): Questioning More: RT, Outward-Fac
ing Propaganda, and the Post-West World Order. Security Studies, 30, 1, 49–78. DOI: 
10.1080/09636412.2021.1885730

Bahgat, Farah (2022): DW’s Moscow Bureau Closes after Russian Ban. Deutsche Welle, 04 Feb-
ruary 2022. https://www.dw.com/en/dws-moscow-bureau-closes-after-russian-ban/a-60657233

Baumgärtner, Maik – Lehmann, Timo – Müller, Ann-Katrin (2022): So egal sind einem rus-
sischen Staatskanal deutsche Verbote. Spiegel, 28 Februar 2022. https://www.spiegel.
de/politik/deutschland/sendeverbot-fuer-rt-de-politiker-erhoehen-druck-auf-medienans-
talt-a-ab839e42-52fc-4f8f-9669-ff497defcf98

Bertuzzi, Luca (2022): EU Court Confirms Ban on Russia Today. Euractiv, https://www.euractiv.
com/section/media/news/eu-court-confirms-ban-on-russia-today/ 

Biteniece, Nora – Bertolin, Giorgio – Agarwal, Nitin et al. (2017): The Digital Hydra: Security Im-
plications of False Information Online. Nato Strategic Communications Centre of Excellence, 
https://www.stratcomcoe.org/digital-hydra-security-implications-false-information-online 

Crilley, Rhys – Gillespie, Marie – Vidgen, Bertie et al. (2022): Understanding RT’s Audiences: 
Exposure Not Endorsement for Twitter Followers of Russian State-Sponsored Media. The In-
ternational Journal of Press/Politics, 27, 1, 220–242. DOI: 10.1177/1940161220980692

Deutsche Welle (2022): Russia Shuts DW’s Moscow Bureau, Withdraws Staff Credentials. Deut-
sche Welle, 03 February 2022. https://www.dw.com/en/russia-shuts-dws-moscow-bureau-wit-
hdraws-staff-credentials/a-60646973

EEAS (2019): Don’t Be Deceived: EU Acts against Fake News and Disinformation. 19 September 
2019. https://www.eeas.europa.eu/node/32408_en

Elswah, Mona – Howard, Philip N. (2020): “Anything That Causes Chaos”: The Organizational 
Behavior of Russia Today (RT). Journal of Communication, 70, 5, October, 623–645. DOI: 
10.1093/joc/jqaa027, https://academic.oup.com/joc/article/70/5/623/5912109



	 Az orosz dezinformációra adott európai válasz az ukrajnai háború kontextusában� 1149

Magyar Tudomány 184(2023)9

European Union External Action (2018): Joint Report on the Implementation of the Joint 
Framework on Countering Hybrid Threats from July 2017 to June 2018. 13 June 2018. https://
eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=JOIN:2018:014:FIN 

Goncharenko, Roman (2022): DW Ban in Russia: How It Happened. Deutsche Welle, 04 February 
2022. https://www.dw.com/en/dw-ban-in-russia-how-it-happened/a-60666435

ICA (2017): Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections”: 
The Analytic Process and Cyber Incident Attribution. Intelligence Community Assessment. 
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf 

Krieger, Stefan (2022): Aus für RT DE: Russischer Sender wehrt sich vor Gericht gegen Ver-
bot. Frankfurter Rundschau, 09 February 2022. https://www.fr.de/kultur/rt-de-russland-sen-
der-verbot-deutschland-gericht-deutsche-medienaufsicht-news-91278261.html

Ó Fathaigh, Ronan (2019): Court of Justice of the European Union: Pay-to-View Restriction on 
Foreign TV Channel Now Permissible. Iris, 8, 1/3. https://merlin.obs.coe.int/article/8634 

Ó Fathaigh, Ronan – Voorhoof, D. (2022): Case Law, EU: RT France v. Council: General Court 
Finds Ban on Russia Today Not a Violation of Right to Freedom of Expression. Inforrm, htt-
ps://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-finds-ban-on-rus-
sia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-fathaigh-and-dirk-voor-
hoof/

Roth, Andrew – Waterson, Jim (2018): Russian Media Regulator to Investigate BBC’s Opera-
tions. The Guardian, 21 December 2018. https://www.theguardian.com/media/2018/dec/21/
media-regulator-in-russia-to-check-legality-of-bbc-operations 

Russell, M. (2016): Russia’s Information War: Propaganda or Counter-Propaganda? EPRS 
European Parliamentary Research Service. Members’ Research Service PE 589.810. 2. htt-
ps://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/589810/EPRS_BRI(2016)589810_
EN.pdf 

Saari, Sinikukka (2014): Russia’s Post-Orange Revolution Strategies to Increase Its Influence in 
Former Soviet Republics: Public Diplomacy po russkii. Europe-Asia Studies, 66, 1, 50–66. 
DOI: 10.1080/09668136.2013.864109, https://tinyurl.com/3p979wrh 

Sakwa, Richard (2012): Conspiracy Narratives as a Mode of Engagement in International Poli-
tics: The Case of the 2008 Russo-Georgian War. The Russian Review, 71, 4, 581–609. DOI: 
10.1111/j.1467-9434.2012.00670.x

Smirnova, Olga (2016): Russian TV: Contesting European Values. Reuters Institute Fellowship 
Paper, University of Oxford, https://tinyurl.com/2k9yn26b 

Yablokov, Ilya (2015): Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of 
Russia Today (RT). Politics, 35, 3–4, 301–315. DOI: 10.1111/1467-9256.12097

URL1: Strengthened Code of Practice on Disinformation (megerősített dezinformációs kódex) 
(2022): https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2022-strengthened-code-practice-disin-
formation

URL2: Commission Decision C(2017) 814 final. 17.2.2017. https://digital-strategy.ec.europa.eu/
en/news/decision-suspend-broadcast-russian-language-channel-rtr-planeta-lithuania-compli-
es-eu-rules

URL3: Commission Decision C(2021) 3162 final, 7.5.2021. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/
news/decision-latvia-suspend-broadcast-tv-channel-rossiya-rtr-compatible-eu-law 

URL4: C‑622/17, Baltic Media Alliance Ltd. v. Lietuvos radijo ir televizijos komisija. https://curia.
europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=215786&doclang=EN

URL5:    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:02014R0833-20230205 
&from=EN#tocId2 



1150	 Tematikus összeállítás • Az ukrajnai háború és várható következményei 

Magyar Tudomány 184(2023)9

Jogszabályok és bírói határozatok

A Tanács 833/2014/EU rendelete (2014. július 31.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intéz-
kedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről

A Tanács 2014/512/KKBP határozata (2014. július 31.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről

A Tanács (EU) 2022/350 rendelete (2022. március 1.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról

A Tanács (EU) 2022/394 rendelete (2022. március 9.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról

A Tanács (EU) 2022/879 rendelete (2022. június 3.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz in-
tézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról

A Tanács (EU) 2022/2474 rendelete (2022. december 16.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz 
intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról

A Tanács 428/2009/EK rendelete a kettős felhasználású termékek kivitelére, transzferjére, bróker-
tevékenységére és tranzitjára vonatkozó közösségi ellenőrzési rendszer kialakításáról

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/1925 rendelete (2022. szeptember 14.) a digitális 
ágazatban a versenyalapú és tisztességes piacokról és az (EU) 2019/1937 és (EU) 2020/1828 
irányelvek módosításáról (digitális piacokról szóló törvény)

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2065 rendelete (2022. október 19.) a digitális szolgál-
tatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról (digitális szolgáltatásokról 
szóló rendelet) 

C‑622/17, Baltic Media Alliance Ltd. v. Lietuvos radijo ir televizijos komisija. https://curia.europa.
eu/juris/document/document.jsf?docid=215786&doclang=EN 

EUMSZ IV. cím 215. cikk
Európai Bizottsági (EB) Közlemény (2016): Joint Communication to the European Parliament 

and the Council Joint. Framework on Countering Hybrid Threats a European Union Response. 
JOIN(2016) 18 final, Brussels, 6 March. 

Európai Bizottsági határozat (EB) C(2017) 814 final, 17.2.2017. https://digital-strategy.ec.euro-
pa.eu/en/news/decision-suspend-broadcast-russian-language-channel-rtr-planeta-lithua-
nia-complies-eu-rules 

Európai Bizottsági határozat (EB) C(2021) 3162 final, 7.5.2021. https://digital-strategy.ec.europa.
eu/en/news/decision-latvia-suspend-broadcast-tv-channel-rossiya-rtr-compatible-eu-law

Európai Tanácsi határozatok, 2018. október 18. https://www.consilium.europa.eu/en/press/
press-releases/2018/10/18/20181018-european-council-conslusions

EUSZ. V. cím 2. fejezet. 
MABB: Verwaltungsgericht Berlin bestätigt mabb im Fall RT DE. https://www.mabb.de/uber- 

die-mabb/presse/pressemitteilungen-details/verwaltungsgericht-berlin-bestaetigt-mabb- 
im-fall-rt-de.html 

OFCOM: Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti, https://
www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0027/158571/sanction-decision-rt.pdf 

Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya, 20. cikk (1). 
T‑125/22 R. RT France v. EU Council. https://curia.europa.eu/juris/document/document. 

jsf?text=&docid=256901&pageIndex=0&doclang=fr&mode=lst&dir=&occ=first&part= 
1&cid=4668816


