Tudásmenedzsment a következő két évtized határán
Tartalomjegyzék
- TUDÁSMENEDZSMENT A KÖVETKEZŐ KÉT ÉVTIZED HATÁRÁN • a MTA GB TM Munkabizottság 20. éves jubileumára készült tanulmánykötet
- Impresszum
- Előszó
- Elnöki ajánlás a jelen gyűjteményes kötethez
- Köszönetnyilvánítás
- A tudásmenedzsment (TM) hazai fejlődéstörténete • (A MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottság 20 évet átfogó tevékenységének tükrében)
- Esély a felzárkózásra – csak tudásalapon
- Tudásviszonyok és szakpolitikák. Európai és nemzetállami szintű szakpolitikák hatékonysága a hallgatólagos tudás elmélete szempontjából
- Bevezetés
- A tanulmány alapjául szolgáló empirikus kutatások
- Kulcsfogalmak
- Tudásmenedzsment a közpolitika-alkotásban
- Az intézménycentrikus hallgatólagos tudás rövid bemutatása
- A hallgatólagos tudáskészletek a közpolitika-alkotás és -megvalósítás szempontjából
- A változtatási programba bevont intézményeken belüli hallgatólagos tudás
- A narratív hátterű intézménycentrikus hallgatólagos tudás a közpolitika-alkotási folyamatban
- A létrejövő intézményekhez kapcsolódó intézménycentrikus hallgatólagos tudás
- A hallgatólagos tudáskészletek a közpolitika-alkotás és -megvalósítás szempontjából
- A rejtett hálózatokban kialakult hallgatólagos tudás vagy hálózati hallgatólagos tudás
- A nem tervezett többletváltozás és a hallgatólagos tudáskészletek korlátozott felhasználása
- Az intézménycentrikus hallgatólagos tudás fajtáinak kezelése
- Záró gondolatok
- Irodalomjegyzék
- Bevezetés
- A digitalizáció korszaka a tudásmenedzsment fejlődéstörténetében
- A tudás unikornisai
- A szervezeti tudás fenntarthatósága és feltételrendszere
- Tudáskommunikáció a vállalaton belül
- Bevezetés
- Egy kis visszapillantás: a tudásmegosztás mint létfeltétel
- A vállalaton belüli tudáskommunikáció vezetéstudományi értelmezésben
- A tudáskommunikáció tartalma és résztvevői
- A tudáskommunikáció módjai és csatornái
- A tudásmegosztás típusai kommunikáció révén
- A digitális média a tudáskommunikációban
- A tudáskommunikáció funkciói
- A rejtett tudás kommunikációja
- A tudásmegosztást befolyásoló tényezők, zavarok és a megosztás támogatása
- A szervezet hatása
- Az egyén szerepe
- A technikai feltételek
- A tudásmenedzsment és a vállalati kommunikációmenedzsment szimbiózisa
- Következtetés
- Irodalomjegyzék
- Bevezetés
- A tudás digitális tárgyainak sokoldalú kontrollja
- Fenntartható tudástranszfer-technológiák
- Alkalmazható-e az aranyszabály-alapú etika a tudásmegosztásban?
- Bevezetés
- Szükség van etikára a tudásmegosztáshoz? – avagy a tudásvezetők 7 főbűne
- A tudásmenedzsment etikai kérdéseinek negligálása (1)
- Etikusnak látszó vezetői imázs önreklámozása (2)
- Lemondás a szakmai közösségek dilemmáival való szembenézésről (3)
- Megelégedés a szervezeti tudásmegosztás értékének kinyilvánításával (4)
- A tudástőkével való felelőtlen gazdálkodás (5)
- A mérgező szervezeti kultúra fenntartása (6)
- A közösségépítés elmulasztása (7)
- A tudásmenedzsment etikai kérdéseinek negligálása (1)
- A 7 főbűn legsúlyosabb következménye: a bizalom elvesztése
- Kísérletek az etikusság javítására
- Az aranyszabályra épülő etika segíthet a tudásmegosztásban?
- Válasz a 7 főbűnre: bizalomépítés az aranyszabályra építve
- Zárszó
- Irodalomjegyzék
- Ajánlott további irodalom
- Bevezetés
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2023
ISBN: 978 963 454 913 0
Tudás és menedzsment. Két szó, amit együtt emlegetünk ebben a kötetben.
Az üzleti sikerhez évszázadokon keresztül három dolog kellett: nyersanyag, tőke és munkaerő. A szükséges szaktudás kevéske, a transzfer pedig célorientált volt: „Add át a fiadnak”. Évszázadok során, napjainkra nagyon megváltozott a helyzet, amelynek „eredményei” a fogyó anyagkészletek, a dráguló energia, a környezetpusztulás, a globális demográfiai helyzet problémái, s az erre adható válaszok és problémamegoldások bonyolultabbá váló tudásigénye. Ebből következik az Ipar 4.0-nak nevezett átalakulás szükségszerűsége, az agrárgazdaság forradalma, az elavuló nyersanyag-tőke-munkaerő háromszög „beburkolása” a tudás köpenyével. A fejlett világ évszázadok óta halmozza gazdagságát, ezen alapuló technológia- és tudományfejlődését, fejleszti globális rendszereit, s rohamosan tér át a nyersanyag- és energiaigényes ipari gazdaságok zsákutcája helyett a tudásalapú és környezettudatos működésre. Az MTA Gazdálkodástudományi Bizottsága alá tartozó Tudásmenedzsment Munkabizottságnak a huszadik évfordulójára készített kötetben épp ezt a kérdést teszik fel a kutatók: Kiránt-e bennünket a bajból a tudás helyes és hatékony menedzselése? A kötet az alapító-elnökasszony történeti áttekintésével alkalmat ad a sokoldalú, eltérő hátterű és érdeklődésű kutatókból és oktatókból álló közösség munkájának megismerésére, a tudásmenedzsment szerteágazó szakterületeinek bemutatására. A további, neves szerzők mind saját kutatási területük szempontjából világítják meg az előbbi dilemmára adható igen sokrétű válaszokat. Jeff Angus tapasztalt vezető informatikai szakértő szerint egyes emberek a tudásmenedzsmentre azt mondják, hogy az csak egy üres szóösszetétel. Nem az, hanem egy cselekvésre késztető tudományág. Remélem, ez a kötet is gondolkodásra késztet minden Tisztelt Olvasót – és hozzásegíti a vezetőket ahhoz, hogy cselekedjenek.
Hivatkozás: https://mersz.hu/noszkay-tudasmenedzsment-a-kovetkezo-ket-evtized-hataran//
BibTeXEndNoteMendeleyZoteroKözreműködők
Bisan Abdulkader, a Central European University végzett PhD-hallgatója,
Bencsik Andrea, egyetemi tanár, Pannon Egyetem
György Boda, professzor emeritus, Budapesti Corvinus Egyetem, Boda–Partners Kft. Partnere
Borgulya Istvánné Vető Ágnes Ágota, egyetemi magántanár, Pécsi Tudományegyetem
Bőgel György, professzor, Central European University
Dobay Péter, PTE KTK professor emeritus
Kiss Ferenc, INFOTA Kutatóintézet kutatási és fejlesztési igazgató, MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottság elnöke
Láncz Gábor , Láncz–Parners Kft. partnere
Obermayer Nóra, habilitált egyetemi docens, MTA GB Tudásmenedzsment Munkabizottság főtitkára, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Szívós Mihály
Tomka János, professor emeritus, főiskolai tanár, Pünkösdi Teológiai Főiskola
Véry Zoltán, címzetes egyetemi docens