"De nehéz az iskolatáska..."
Az óvoda-iskola átmenet nehézségei
Tartalomjegyzék
- „De nehéz az iskolatáska…” • Az óvoda–iskola átmenet nehézségei
- Impresszum
- Köszönetnyilvánítás
- 1. Bevezetés
- 2. A tankötelezettség
- 3. Az óvodakötelezettség alakulása
- 4. A jelen problémái
- 5. A családi háttér szerepe a gyermek iskolaalkalmasságát tekintve
- 6. Lemorzsolódás
- 7. Az iskolaérettség fogalma, kritériumai
- 8. Az óvoda–iskola átmenet
- 9. A számolás, olvasás és írás elsajátításának nehézségei
- 9.1. A biztos számfogalom, valamint a számolási készség hiányából adódó nehézségek
- 9.2. Az olvasási készség, a helyesírás és a fonológiai tudatosság kapcsolata
- 9.3. Az olvasástanulás, -tanítás előkészítésének jelentősége óvodáskorban
- 9.4. A szótagtudat és az olvasástanulás
- 9.5. Az írásmozgás-koordináció fejlesztése
- 9.6. Az iskoláskor előtti írás-olvasás esemény
- 9.1. A biztos számfogalom, valamint a számolási készség hiányából adódó nehézségek
- 10. Mozgásfejlettség
- 11. A kutatás menete
- 12. A kutatás eredményei a hipotézisek mentén
- 13. Nem hipotézisekhez köthető eredmények
- 13.1. Készségek, képességek az iskolaalkalmasság szempontjából
- 13.2. Készségek, képességek hiánya az iskolaalkalmasság szempontjából
- 13.3. A szülőkkel való együttműködés formái
- 13.4. Az intézmények közötti kapcsolattartás formái
- 13.5. Szakszolgálattal való együttműködés
- 13.6. Az óvoda iskolafelkészítő tevékenységének eredményessége
- 13.7. A család készülődése az iskolára
- 13.8. Legnagyobb nehézségek az iskolakezdés során a szülők tapasztalatai alapján
- 13.9. Legnagyobb sikerek az iskolakezdés során a szülők tapasztalatai alapján
- 13.10. Beszédértés/beszédhanghallás, nyelvi készségek fejlesztése
- 13.11. Fejlesztőjátékok használata a tanítók munkája során
- 13.12. A segítségadás lehetőségei a képességek fejlesztésére
- 13.13. Következtetések
- 13.1. Készségek, képességek az iskolaalkalmasság szempontjából
- 14. Összegzés
- Legfontosabb fogalmak, kifejezések
- Függelék
- 1. Kérdőívek
- 2. Statisztikai adattáblák
- 2.1. Pedagógusok egyéb szakirányú végzettségei
- 2.2. Csoportösszetétel közigazgatási egység szerint
- 2.3. Óvodában maradt gyermekek száma nemenként
- 2.4. A családi háttér fontossága
- 2.5. Intézmények közötti együttműködés
- 2.6. Nehézségek száma az iskolakezdés során
- 2.7. A segítségnyújtás módjai a pedagógusok részéről az iskolakezdés támogatására
- 2.1. Pedagógusok egyéb szakirányú végzettségei
- 3. Félig strukturált interjú – Fazekasné dr. Fenyvesi Margit
- 4. Interjúösszesítő – Fejlesztőpedagógusok, óvodapszichológusok, logopédusok
- 5. Néhány fontos tapasztalat az óvoda–iskola átmenettel kapcsolatban – Óvodapedagógusok, tanítók és szülők
- 1. Kérdőívek
- Irodalomjegyzék
- Ábrák és táblázatok jegyzéke
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 138 2
Az ideális óvodai nevelés során minden gyermek a fejlettségéhez igazodó nevelésben, oktatásban részesülhet, figyelembe véve a gyermek fejlettségét, képességeit, a családból hozott neveltségi szintet és értékrendszert. Az óvodai nevelés kiemelt szerepet tölt be az iskolára való felkészítés folyamatában. A könyv célja annak feltárása, hogy a tanítók és óvodapedagógusok, valamint a szülők, hogyan vélekednek az óvoda–iskola átmenet nehézségeiről, a gyermekek képességeiről, az óvodai felkészítőmunka hatékonyságáról, az intézmények közötti együttműködésről, valamint a fejlesztés lehetőségeiről. Vizsgálat tárgyát képezi az is, hogy a gyermekek fejlődését segítő szakemberek (óvodapedagógusok, fejlesztőpedagógusok, óvodapszichológusok, gyógypedagógusok, logopédusok) képesek-e a hatékony partneri munkára az előrehaladás érdekében. Mindemellett a kötet arra is kitér, hogy az óvodában még egy nevelési évig maradó gyermekek számára milyen fejlődési lehetőségeket biztosítanak a pedagógusok. A szakirodalmak és a kutatási eredmények is azt igazolják, hogy az iskolába készülő gyermekek között jelentős képességbeli különbégek tapasztalhatók, mely különbségek akár években is számolhatók. Az iskolakezdéskor jelentkező nehézségek szép számmal jelen vannak a gyermekek iskolai életében. A problémák felszínre kerülésével közelebb jutunk ahhoz, hogy érdemben segítsük a gyermekek átlépését az óvodából az iskolába. Így preventív módon segíthetjük a sikeres iskolakezdéshez szükséges képességek fejlődését.
Hivatkozás: https://mersz.hu/takacsne-szabo-de-nehez-az-iskolataska//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero