4. A statisztikai tanulás és a nyelvi képességek atipikus nyelvfejlődésben

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Azért (is) fontos az ST sérülékenységének vizsgálata az atipikus nyelvfejlődéssel összefüggő fejlődési zavarokban, mert további betekintést nyújthat az ST és a nyelvi képességek közötti kapcsolatba. Elméleti szempontból, ha egyszerre áll fenn e két képességnek a zavara, az kétféle magyarázatra utalhat: közvetlen ok-okozati kapcsolatra, mely szerint az ST sérülése a nyelv sérüléséhez vezet, vagy pedig közvetett összefüggésre, melyben más kognitív funkció(k) is érintett(ek), és egy közös mögöttes tényező eredményezi mind az ST, mind a nyelvi képességek sérülését. Az ST és a nyelvi képességek közötti ok-okozati összefüggést példázza, ha az átmenetvalószínűségekre való gyengébb érzékenység akadályozza a szóhatárok hatékony kiemelését a folyamatos beszédből, ami lassabb lexikális fejlődést és kisebb szókincsméretet eredményez. Hasonlóképpen, az ST hozzájárulhat a morfoszintaktikai sérülésekhez azáltal, hogy befolyásolja a nyelvi elemek közötti nyelvtani szabályosságok kiemelését.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sok fejlődési zavart a rövid távú memória, a végrehajtó funkciók vagy a feldolgozási kapacitás egy vagy több modalitásban való sérülése is jellemez. Mivel ezek az általános kognitív képességek mind szerepet játszhatnak az ST feladatokon nyújtott teljesítményben, a sérülésük várhatóan az ST teljesítménycsökkenéséhez vezet még olyan esetben is, amikor az ST-képesség maga nem sérült. Éppen ezért nem elég, ha egy fejlődési zavarban csökkent ST-teljesítményt találunk, az ST-sérülés természetének tisztázásához meg kell vizsgálni azoknak a kognitív funkcióknak a lehetséges közvetítő szerepét, amelyek szerepet játszanak az ST-feladatokban, és amelyek sérülhetnek az adott fejlődési zavarban. Ha az ST és a nyelvi képességek közötti kapcsolatot más kognitív tényezők közvetítik – mint például a feldolgozási sebesség vagy a munkamemória-kapacitás –, akkor az ST és a nyelvi feladatok alacsony teljesítménye a korlátozott kognitív erőforrásoknak tudható be. Ebben az esetben a sérült ST – beleértve a fonéma-, szószintű és nyelvtani ST-t – nem az elsődleges ok, hanem – akárcsak a nyelvi sérülés maga – az említett kognitív funkciókban fennálló deficit következménye. Fontos azonban leszögezni, hogy ha ilyen jellegű közvetett ST sérülés áll fenn, a sérült ST is további nehézségeket okozhat a nyelvelsajátításban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alábbiakban négy fejlődési zavar, a nyelvfejlődési zavar, a fejlődési diszlexia, a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar és az autizmus spektrum zavar kognitív profilját mutatjuk be, kiemelt tekintettel az ST és a nyelvi képességek összefüggéseire.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave