A beszélőváltások időzítése 5 és 9 éves korú gyermekeknél
Életkori jellemzők és a beszédtempó szerepeJegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p2 (2025. 04. 07.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p2)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p2)
Hámori Ágnes1 – Bóna Judit2
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p3 (2025. 04. 07.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p3)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p3)
1HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p4 (2025. 04. 07.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p4)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p4)
2ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem hamori.agnes@nytud.hun-ren.hu; bona.judit@btk.elte.hu
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Svindt Veronika–Bóna Judit (szerk.) (2024): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636640644 Letöltve: https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p6 (2025. 04. 07.)
Chicago
Svindt Veronika, Bóna Judit, szerk. 2024. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644 (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p6)
APA
Svindt V., Bóna J. (szerk.) (2024). Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789636640644. (Letöltve: 2025. 04. 07. https://mersz.hu/dokumentum/m1217anyt36__55/#m1217anyt36_53_p6)
Kivonat: A társalgásbeli beszélőváltások időzítése az utóbbi időben kiemelt figyelmet kap a társalgáselemzési és pszicholingvisztikai kutatásokban. Számos munka mutatta be a gyors beszélőváltás univerzális jellegét, a váltási időtartamok jellemző – többnyire ±200 ms körüli – mintázatát és a gyors beszélőváltások mögött álló mentális mechanizmust. A gyermekek beszélőváltás-időzítéseit is több kutatás elemezte, elsősorban az életkorral összefüggő jellemzőket és a váltási időtartamot befolyásoló tényezőket vizsgálva, többnyire 5 évesnél fiatalabb korban. – A jelen tanulmány 5 és 9 éves korú magyar gyermekek beszélőváltás-időzítési jellemzőit vizsgálja, 24 gyermek-felnőtt társalgás felvétele alapján a GABI gyermeknyelvi adatbázisból. Társalgáselemzési és fonetikai módszerek összekapcsolásával elemezzük a gyermekek beszélőváltási időtartamait (FTO), valamint a fordulók hosszát, a gyermekek átlagos beszédtempóját és ezek összefüggéseit egymással. Az eredmények egyrészt bemutatják, hogy a gyermekek váltási időzítésében és beszédtempójában megfigyelhetőek életkori mintázatok, e téren szignifikáns különbség van a korcsoportok között, a váltási időtartamok átlaga az életkortól függően csökkent. Ugyanakkor a váltási időtartamok nem egységesen csökkennek, és nem mutatnak összefüggést a gyermek beszédtempójával, sem az átlagos fordulóhosszal. A gyermekek neme szerint is találtunk különbséget a beszélőváltás-időzítésben: a lányok beszélőváltásai összességében rövidebb időtartamúak, mint a fiúkéi.
Kulcsszavak: társalgás; beszélőváltás; beszédtempó; fordulóhossz; beszélőváltási idő (FTO)
Timing of turn-takings in children aged 5 and 9: Age characteristics and the role of speech rate
Abstract: The timing of turn-takings in conversations has recently received considerable attention in research in conversation analysis and psycholinguistics. Several papers have demonstrated the universality of rapid turn-takings, the typical patterns of the duration of floor transfer offsets (FTO), mostly around ±200 ms, and the mental mechanism underlying rapid turn-takings. Several studies have also analysed the timing of children's turn-takings, mainly examining age-related characteristics and factors influencing duration of turn-takings, mostly at ages below 5 years. – The present study investigates the timing characteristics of turn-takings of native Hungarian children aged 5 and 9 years, based on 24 recordings of child–adult conversations from the GABI child language and speech database. By combining conversation analysis and phonetic methods, we analyse children's FTO-s, turn lengths, average speech rates and their relationship with each other. On the one hand, the results show that there are age patterns in the timing of children's turn-taking and speech rate, with significant differences between age groups, and that the average turn-taking duration decreases with age. On the other hand, turn-taking durations do not decrease uniformly and do not show a correlation with turn length and speech rate. The gender of the children may also be an influencing factor: girls' FTOs are generally shorter than those of boys.
Keywords: conversation; turn-taking; speech rate; turn length; floor transfer onset (FTO)