6. Következtetések

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A cikk az EU Afrika Alapján keresztül vizsgálta a nemzetközi fejlesztési civil szervezetek motivációit. A szakirodalomban sokszor úgy érvelnek, hogy az NGDO-k hajlamosak a pénzügyi megfontolásokat előbbre helyezni, mint morális elveiket. Sok szerző azonban figyelmen kívül hagyta azt a tényt, hogy az NGDO-k számára fontos jó hírnevük megőrzése, és fontos, hogy bizonyos érintettek – mint a lakossági adakozók vagy a kormányok – erkölcsös szereplőkként tekintsenek rájuk. Reputációjuk megőrzése érdekében jól látható jelzéseket küldenek álláspontjaikról. A tanulmány első hipotézise beigazolódott: az EUTF esetében az NGDO-közösség erősen kritizálta az alap mögöttes céljait és megvalósítását, világosan jelezve ezzel kapcsolatos aggályaikat. Mindez azonban nem gátolta meg őket abban, hogy részt vegyenek az alapból finanszírozott projektek megvalósításában. A második hipotézis szerint ilyenkor megpróbálják minimalizálni az ebből származó reputációs károkat: részvételüket – az Oxfam kivételével – nem verték nagy dobra, és ügyeltek arra, hogy csak olyan projektekben vegyenek részt, amelyek összeegyeztethetők voltak morális retorikájukkal, és elkerüljék azokat, amelyek nyíltan az EU migránspolitikai céljait szolgálták. Az NGDO-k nem zárkóztak el teljesen az EUTF-től, mégis ügyeltek arra, hogy „ne igyanak bort, míg vizet prédikálnak”, vagyis ne tűnjön úgy, hogy csak a pénz számít nekik. Ez a konklúzió felhívja rá a figyelmet, hogy az NGDO-kat nem szabad egyoldalúan, vagy altruista, vagy egoista szereplőként felfogni. A civil szervezetek komplex módokon egyensúlyozzák az ösztönzőiket, és ügyelnek arra, hogy a róluk mint erkölcsös szervezetekről alkotott közfelfogás ne sérüljön.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az elemzés az „NGDO-közösséget” viszonylag homogén egységként kezelte. Ez a leegyszerűsítés szükséges volt ahhoz, hogy átfogó képet adhassunk a szektor viselkedéséről. Természetesen nem vitatjuk, hogy jelentős különbségek vannak még a nagy nyugati NGDO-k EUTF-hez való hozzáállásában is, nem beszélve a közép-kelet-európai szervezetekről. Egyáltalán nem garantált, hogy valamennyi szervezetet azonos elvek mozgatják, amikor arról döntenek, kitől fogadnak el pénzt. Ezeket a különbségeket kvalitatív esettanulmányok formájában a jövőben érdemes lehet tovább kutatni.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave