6. A hatalmi viszonyok átrendeződése és hatása a szankciók alkalmazására

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A hatalom forrásainak eloszlása a nemzetközi rendszerben meghatározza, szankció alá helyezhető-e egy állam anélkül, hogy másodlagos szankciókat is bevezetnének. Ezen azt értjük, amikor olyan személyekre és szervezetekre, gazdasági tevékenységet végző államokra vetnek ki szankciókat, amelyek nem tartoznak a szankcionáló államok joghatósága alá, és amelyek az elsődleges szankciók értelmében tiltott, azokkal azonos ügyleteket végeznek. Történelmileg ez az eszköz nélkülözhető volt, amikor a Nyugat kohéziója a kelet–nyugati konfliktus keretei között megkérdőjelezhetetlen volt, és amikor a Nyugat műszaki-technikai és tőkepiaci fölénye egyértelmű volt – ha nem is szankcióként, hanem azt elkerülendő, hogy a Nyugattal ellenséges államok, a Szovjetunió és szövetségesei katonailag versenyképesebbek legyenek annál, mintha csak saját eszközeikre, forrásaikra támaszkodnának. Egy olyan helyzetben azonban, amikor a Nyugat monopolisztikus fölénye meggyengül, nő annak a jelentősége, hogy a „politikai Nyugathoz” nem tartozó államok ne tudják kisegíteni egymást, mert a másodlagos szankciók által okozott/okozható károk meghaladják a hasznokat. Az pedig még hosszú időt vesz igénybe, mire a politikai Nyugat részét nem alkotó államok eljutnak abba a helyzetbe, hogy műszaki-technikai fejlettségük miatt nem fognak a nyugati műszaki-tudományos eredményektől, beruházási javaktól vagy általában a nagy hozzáadott értékű termékektől függeni. Az viszont látható, hogy a Nyugat – mindenekelőtt az ebben az esetben leginkább stratégiai módon gondolkodó Egyesült Államok – azt szeretné, hogy ez minél később következzen be.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Nyugat tehát – az Egyesült Államok vezetésével – arra törekszik, hogy az utolérésére a legjobb eséllyel rendelkező Kína minél később jusson ebbe a helyzetbe, ha pedig ez lehetséges, soha ne érje el. Ennek eszközei között szerepel Kína általános gazdasági meggyengítése a kínai termékek nyugati importjának csökkentésével, az amerikai vállalatok által Kínában előállított termékek gyártásának repatriálásával – vagy legalábbis más baráti vagy közelebbi államokba való áttelepítésével – és a kínai diákok számának csökkentésével az amerikai felsőoktatásban, mindenekelőtt a műszaki és a természettudományok területén. Mindezt az az ideológia alapozza meg, hogy Kína nem változott meg abban a folyamatban, amelyben a nemzetközi rendszer részévé vált a nixoni–kissingeri külpolitika eredményeként. Nem teljesítette be azt, amit Richard Nixon későbbi amerikai elnök még 1967-ben fogalmazott meg elvárásként: „Hosszú távon egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy Kínát örökre a nemzetek családján kívül hagyjuk… A világ nem lehet biztonságban, amíg Kína meg nem változik. Célunk tehát, hogy amennyire tudjuk, befolyásoljuk az eseményeket. Célunknak a változás előidézésének kell lennie.” (Nixon, 1967, 177) Az ezzel való szakítást 2020-ban az Egyesült Államok akkori külügyminisztere, Mike Pompeo jelezte egy beszédében. „Az igazság az, hogy a mi politikánk – és más szabad nemzetek politikája – feltámasztotta Kína kudarcot vallott gazdaságát, de Peking megharapta az őt tápláló nemzetközi kezeket… Nekünk változásra kell késztetnünk Kínát, ahogy Nixon elnök akarta.” (Pompeo, 2020) A beszéd hosszan sorolta azokat a területeket, amelyeken Kína nem felelt meg az Egyesült Államok ötvenöt évvel korábban megfogalmazott elvárásainak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Természetesen így is lehet értelmezni a helyzetet, de ha a „meztelen valóságot” nézzük, az Egyesült Államok egészen egyszerűen és érthetően nem akar lemondani arról a vezető szerepről, amelyet a bipoláris nemzetközi rend megszűnését követően, sőt már a hidegháború végét megelőzően is élvezett. Ez vezet el a Graham Allison által elemzett thuküdidészi csapdához, amelyben a békés hatalomváltás ritka, az erőszakba torkolló annál gyakoribb. Az efféle helyzetek többször eredményezhettek úgynevezett „ráfutásos balesetet” (rear end collision), amikor a felemelkedőben lévő hatalom túlbecsüli képességeit, lehetőségeit, és kihívást intéz a vezető hatalommal szemben, remélve, hogy felgyorsíthatja a hatalomváltás folyamatát. A bismarcki – pontosabban Bismarck utáni – Németország pontosan ezt próbálta meg a Viktória királynő utáni Brit Birodalommal szemben. Az első világháborúban azonban vereséget szenvedett, majd próbálta meg ugyanezt, és szenvedett ismét vereséget a második világháborúban. Mindez az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok közötti békés hatalomváltáshoz hozzájáruló tényező volt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kérdés, hogy a szemünk előtt kibontakozó esetben sikerül-e elkerülni a világ két vezető hatalma között az erőszakba torkolló összeütközést, vagy sem. Mindenesetre Kína láthatóan nagyon ügyel arra, hogy a másodlagos szankciók ne fékezzék tovább gazdasági növekedését, és ne adjanak érvet az Egyesült Államoknak ahhoz, hogy tovább késleltethesse, akadályozhassa Kína csúcsra érkezését. Ennyit nyilván nem ért volna meg egy olyan szankcionált állam – Oroszország – támogatása, amely már ma is erősen és jobbára egyoldalúan függ Kínától. Ráadásul egy olyan ügyben – erőszakos területváltoztatás, becsületes nevén háború –, amellyel Peking nem is ért egyet, sem elvi okokból, sem azért, mert a háború akadályozhatja saját felemelkedését. Ezért változtatta meg Kína az orosz–ukrán konfliktusra vonatkozó retorikáját, és tért át annak hangsúlyozására, ami összetartja a két államot: az egypólusú nemzetközi rendszer elutasítására. Arról pedig, ami megosztja Moszkvát és Pekinget, beleértve az előbbi agresszióját, többnyire diplomatikusan hallgat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az Oroszország nagy stratégiai tévedésének nevezhető ukrajnai háború és a szankciós csomagok azt követő, lavinaszerű sorozata hozzájárulnak a világgazdaság átrendeződéséhez. Minél tovább folytatja agresszióját Oroszország, és ennek következtében minél tovább szenvedi el a szankciók következményeit, annál inkább folytatódik marginalizációja. Nem mintha ez nem lett volna már folyamatban annak következtében, hogy gazdasága nem kellőképpen diverzifikált, és túl nagy mértékben hagyatkozik nyersanyagok, energiahordozók és feldolgozatlan élelmiszerek kivitelére, cserében pedig késztermékek behozatalára. A Nyugat leválása az orosz szénhidrogénekről tovább gyengíti a szerepét. Mivel ezt a kierőszakolt szakítást strukturális változás, a Nyugat dekarbonizációs törekvése egészíti ki, gyanítható, hogy Oroszország már soha nem fogja visszanyerni korábbi szerepét a világ legnagyobb szénhidrogén- (kőolaj- és gáz-) exportőreként.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Arról láthatóan megoszlanak a vélemények, mi a szankciók célja: a jogsértés abbahagyása, Ukrajna területi épségének helyreállítása, Oroszország meggyengítése annak érdekében, hogy középtávon, nyolc-tíz éven belül ne legyen képes kiterjedt támadó hadműveletre, vagy történelmi léptékű, összetett meggyengítése, elszigetelése, páriává tétele, vagy akár az Orosz Föderáció belső felbomlásának előmozdítása. Míg az előbbi három cél tekintetében egyetértés lehet a politikai Nyugat államai között, az utóbbi három esetében ez már kétségesebb, és kétséges az is, hogy ez célszerű volna. Elég lehet annak tanulmányozása, ami Németországgal történt az első világháborút követően, és ami két évtizeddel később következett.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave