Az emberi jogok válsága

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A tanulmány által feltett kérdések megválaszolásában segíthet, ha felteszünk egy további kérdést, mégpedig azt, hogy fenntartható-e, fenn fog-e maradni a poszt-vesztfáliai modell, amely a 20. század második felében alakult ki, illetve Közép-Kelet-Európa országai törekszenek-e a modell fenntartására. A poszt-vesztfáliai modell alapelvei a következők: a szuverén államok egyenjogúsága, a be nem avatkozás, az erőszak alkalmazásának tilalma, az önrendelkezési jog tiszteletben tartása, a jóhiszeműség, a viták békés rendezése, az emberi jogok érvényesítése, a nemzetközi viszonyokban az együttműködés elsődlegessége. Belátható, hogy ezeknek az elveknek az érvényesülése a nemes cél fontossága ellenére csak viszonylagos lehetett, főként a nyugati világon kívül, de az elmúlt három évtizedben Európán belül is jelentősen aláásták érvényesülését a volt Jugoszlávia és az egykori Szovjetunió területén az utódállamok között folyó háborúk. A globalizáció maga is – több szempontból – ellene dolgozott a modell érvényesülésének, és a globális hatalom jelenlegi válsága tovább bonyolítja a helyzetet. Saját gondolatmenetemet csak az emberi jogok kérdésére korlátozom, de érzékelhető, hogy még ebből a szűk szempontból is mennyire bonyolult és ellentmondásos a helyzet.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának (1948) kihirdetése óta az emberi jogok kérdése a nemzetközi jogrendszer állandó vitatémája. Az ehhez kapcsolódó tapasztalatok meglehetősen ellentmondásosak, elég csak a következőkre gondolni:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • milyen változóak az elméletileg egyetemes érvényű emberi jogok védelmének mércéi,
  • milyen eltérően értékelik az emberi jogokat különböző kultúrák és ideológiák függvényében,
  • milyen változatos politikai következményei vannak az emberi jogok védelmének.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az értékek iránti szkepticizmus következménye az emberi jogok másodlagossága, főként a gazdasági érdekekhez képest. Napjainkban a jog értékelemére való utalás, az erkölcsi elem a jogban elsősorban az emberi jogok (mint elidegeníthetetlen jogok) és az alkotmányosság koncepcióiban (az erkölcsi elveket is magában foglaló természetjogi elveknek és értékeknek ember alkotta, pozitív joggá transzformálásában) jelenik meg, főként az alkotmánybíróságok és a nemzetközi bíróságok (így a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága vagy a hágai Nemzetközi Büntetőbíróság) ítélkezésében.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jelezni kell, hogy a nemzetközi viszonyok elmélete mélységesen szkeptikus nemcsak az emberi jogok, hanem a határokon átnyúló jogok és kötelességek tekintetében is.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az emberi jogok elterjedése nem lineáris folyamat, és nem is egyirányú utca. Olyan utca, amelyben vissza lehet tolatni, vissza lehet fordulni, ahol küzdeni kell a védelem már elért szintjének megtartásáért. Maga az emberi jogi fejlődés pedig nem egyenes vonalú, hanem igen összetett folyamat. Ez természetesen következik az emberi jogok koncepciójának sokszínűségéből és sokértelműségéből. Messzire jutottunk az egyének elidegeníthetetlen jogainak az állammal szembeni védelmétől az állatok jogainak vagy a vízhez való jognak az elismeréséhez. Az ennek alapját képező paradigmaváltások lényege, hogy az államot korlátozó koncepció kibővült a jogok védelmének nemzetközi dimenziójával, majd az emberi jogok új generációja egyre több pozitív, tevőleges kötelezettséget rótt az államra, amely így az emberi jogok „ellenségének” szerepe mellett vagy helyett az emberi jogok védelmének fő letéteményese lett.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez a folyamat váltotta ki a klasszikus emberi jogi koncepció „utópista” híveire zúduló kritikát, amelynek egyes elemeit Farkas Beáta is említi. Ezek:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. az emberi jogok kétarcú felhasználása (ehhez még hozzátehető a Nyugat és Kelet, illetve az Észak és Dél közötti szakadék; az emberi jogok elterjesztésének gyarmatosításként történő felfogása);
  2. az elméleti alapozás megrendülése:
    • a genderelmélet előtérbe nyomulása; az 1990-es évekbeli posztmodern fordulat óta nemcsak a társadalmi, hanem a biológiai nem is társadalmi konstrukció, amelyet fel kell számolni;
    • az univerzális eszmerendszerek, így az emberi jogok dekonstruálása.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ezekkel a kritikai megállapításokkal egyetértek. A bírálat jó példája a téma egyik bestsellere, Costas Douzinas Az emberi jogok vége című könyve (Douzinas, 2000). Bírálatának fő elemei az alábbiak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. A természetjogi forradalom a 18. században elnyomóbb rendszerekhez vezetett, mint amely ellen harcoltak; az 1980-as évek kelet-európai forradalmai pedig maffia-kormányok alakításához, kultúrák és népek piac általi lerombolásához vezettek.
  2. Az emberi jogok globalizációja a nemzetközi és a humanitárius jog istenítéséhez vezetett, és ahhoz a kettősséghez, hogy a nagyhatalmak az emberi jogok védelme jegyében semmibe veszik a szuverenitást, míg a saját államaikban elkövetett jogsértésekkel nem törődnek. Különbséget tesz a kanti normatív univerzalizmus és a globalizáció között: az előbbi szabályozó elvek rendszere, amely alapján egyetemesen meg lehet ítélni minden egyes tettet. A kiszámítható globalizációban a legkisebb közös többszörös nemzetközi eszménye jelenik meg.
  3. A humanitárius beavatkozás a legjobb példája a nemzetközi politika moralizálásának, amely világpiac fokozatos egységesítését követi. Az emberi jogok előbb-utóbb a politikai konfliktusok eszközei lesznek.
  4. Az „emberi” (human) szó jelentése üres, tetszés szerint ragasztható jelzettekhez, és különösen népszerű a politikai kampányokban.
  5. A kulturális relativizmus közösségközpontúsággal társul, legyen az nemzet, osztály, törzs vagy egyéb közösség, és az alanyiságot totalitásban oldja fel. Az univerzális moralitás és a kulturális identitás kéz a kézben járnak.
  6. Az identitás elérése a vágyon keresztül: az önazonosság elérése érdekében újabb és újabb jogokért küzdünk; ezek a különös jogok megszüntetik az emberi személy integritását, teljességét, széttördelik a testet (abortusz, egyneműek házassága). A végeredmény, hogy minél több jogunk van, annál védtelenebbek leszünk.
  7. A felsorolt rengeteg negatív jelenséggel szemben Douzinas az igazságosság posztmodern elvében látja a gyógymódot: posztmodern víziójában a másik személyt, a másik egyén jogait helyezi a középpontba. A másik egyén adott időben és helyen létező egyetlen személy, akinek van neme, története, szükségletei és vágyai. Ami túlélheti a dekonstrukciót, az a másik személy egyediségének az elismerése.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave