5. NGDO-részvétel az EUTF projektjeiben

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az EUTF céljaival és működésével kapcsolatos súlyos kritikák után jogos elvárás, hogy az NGDO-k nagyon óvatosan közelítsenek az EUTF-ben való gyakorlati részvételhez. Első ránézésre azonban mégsem ezt tapasztaljuk: az EUTF weboldalán található információk szerint az alap szerződött összegének körülbelül 18 százalékát NGDO-k hajtották végre (European Commission, n. d. c).1 Ez az arány jóval magasabb, mint az NGDO-részvétel más EU-s fejlesztési segélyprogramokban (2018-ban 10,5 százalék; OECD.stat, 2020; lásd még Keijzer–Bossuyt, 2020). Az előző szakaszban vizsgált nagy, transznacionális NGDO-k szinte mind nyitva hagyták maguknak a lehetőséget, hogy részt vegyenek az EUTF implementációjában: mint tárgyaltuk, néhány kivételtől eltekintve „kiszervezték” az EUTF-fel kapcsolatos kritikai tevékenységet a CONCORD-nak. Így az egyes szervezetek ezt valamelyest távol tudták tartani maguktól. A legtöbb NGDO nem bírálta nyíltan az EUTF-et, inkább csak általánosságban beszélt az EU migrációkezelési gyakorlatáról.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Összeegyeztethető-e az EUTF-es részvétel az NGDO-k morális érdekeivel? Az EUTF erőteljes kritikája jól láthatóan jelzi a morális aggályokat, de a gyakorlati részvétel sértheti az NGDO-k jó hírnevét. A nagy NGDO-k számára a kockázatok csekélynek tűnhetnek, hiszen néhány EUTF-es projekt nem tűnne ki abból a rengetegből, amelyet egy ilyen szervezet egyszerre végez. Az EUTF-projekteket az éves jelentésekben egy kalap alá lehet venni az összes többi, EU által finanszírozottal, „EU-támogatás” vagy más, hasonló címszó alatt. Az Oxfam ezzel szemben az EUTF-et elemző publikációiban még külön fel is hívja a figyelmet arra, hogy részt vesz az alapból finanszírozott projektek megvalósításában (Oxfam, 2020a: 10). Azonban nem mindegyik NGDO ennyire transzparens. Így mindenképpen érdemes alaposabban megvizsgálni az NGDO-k EUTF-es projektekben való részvételét meghatározó tényezőket, illetve, hogy pontosan milyen projektekben is vesznek részt, és hogy ez a részvétel összeegyeztethető-e morális érdekeikkel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az elemzéshez az EUTF weboldalán található projektadatbázist használtuk adatforrásként (European Commission, 2020b). Az adatbázist 2020 augusztusában töltöttük le, és összesen 234 projektet tartalmazott. Az egyes projektek között nagy volt a szórás a rendelkezésre álló adatok tekintetében: volt, amelyiknek fent volt a részletes dokumentációja, pénzügyi és megvalósítási adatokkal és az egyes akciók pontos leírásával. Más esetekben a projekt címén és egybekezdésnyi leíráson túl azonban nem volt semmi. A 234 projektből 206 esetében sikerült viszonylag részletes adatokat gyűjteni. A legtöbb projektet EU-tagállami fejlesztési ügynökségek vagy ENSZ-szervezetek valósították meg, de 34 esetben volt legalább egy NGDO is a megvalósítók között. A 34 projektben összesen 31 NGDO vett részt; adataikat a 2. táblázat tartalmazza, weboldalaik és 2018/2019-es éves jelentéseik alapján. A táblázatból jól látszik, hogy alapvetően északi (fejlett) országokból származó, nagy szervezetekről van szó (medián bevételük 2018/2019-ben 177 millió euró volt). Többségük erősen függ a hivatalos donorok támogatásaitól, és noha erről nem minden esetben áll rendelkezésre adat, fontos donor számukra az EU is. A 31 szervezet pénzügyi jelentései alátámasztják azt a várakozást, hogy igyekeznek elrejteni az EUTF támogatását: a legtöbb jelentés csak nagyon nagy vonalakban bontja le az EU-tól kapott pénzek pontos megoszlását, általában csupán a humanitárius célú és a fejlesztési célú pénzeket különböztetik meg, vagy még azokat sem.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2. táblázat. Az EUTF megvalósításában részt vevő NGDO-k, 2015–2020
Név
Anyaország
Bevétel
EUTF-projektek
Összesen
Hivatalos donoroktól
EU-tól
Száma
Összértéke
ACTED
Franciaország
260
,00
87%
20%
2
11
,10
Action Contre la Faim
Franciaország
424
,50
78%
19%
2
50
,00
ADRA
USA
NA
NA
NA
1
8
,00
CARE International UK
USA
74
73
,80%
7
,70%
1
20
,00
Centre pour le dialogue humanitaire – HD
Svájc
34
,1
NA
NA
1
2
,20
CESVI
Olaszország
26
,00
80%
27%
1
23
,00
Concern Worldwide
Írország
163
,50
57%
14
,8%
3
27
,00
COOPI
Olaszország
60
,50
93%
31%
1
8
,00
Cordoba Foundation
Svájc
NA
NA
NA
1
2
,40
Danish Church Aid
Dánia
90
75%
15%
1
30
,00
Danish Refugee Council
Dánia
415
,00
84%
NA
4
46
,52
GOAL
Írország
109
,7
80%
9%
1
15
,00
GRET
Franciaország
32
60%
36%
1
40
,11
Humanity & Inclusion
Franciaország
190
,7
65
,5%
NA
3
78
,00
IMPACT Initiatives
Svájc
NA
NA
NA
1
10
,00
Instituto Marquês de Valle Flôr
Portugália
6
,5
100%
89%
1
23
,00
International Medical Corps
USA
248
,8
98%
NA
1
7
,00
International Rescue Committee
USA
711
,2
71%
NA
3
56
,62
Médecins du Monde
Franciaország
99
,2
47
,50%
NA
1
9
,90
Mercy Corps UK
USA
128
,4
83%
22%
1
3
,50
Norwegian Refugee Council
Norvégia
430
90%
16%
2
41
,62
Oxfam
Egyesült Királyság
493
,3
43%
6%
3
82
,00
Plan International
Egyesült Királyság
895
NA
NA
2
90
,00
Positive Planet
Franciaország
NA
NA
NA
1
40
,11
Regional Durable Solutions Secretariat
Kenya
NA
100%
NA
1
9
,00
Save the Children
Egyesült Királyság
1964
,3
55%
2
,5%
4
57
,90
SNV Netherlands
Hollandia
142
92%
10%
4
90
,00
SOS Sahel
Szenegál/ Franciaország
19
,6
84
,80%
NA
1
25
,00
Terre des hommes
Svájc
212
55%
8%
1
30
,00
Welthungerhilfe
Németország
249
75
,90%
26
,50%
2
18
,00
World Vision Australia
Ausztrália
362
,1
21
,40%
NA
1
15
,00
Az adatok 2019-re vonatkoznak, vagy a legfrissebb elérhető adatok. Bevétel és projektértékek millió euróban. A nem euróban megadott összegeket az Európai Központi Bank 2019-re vonatkozó éves átlagos árfolyamán váltottuk át. NA: nincs adat.
Forrás: NGDO-k weboldalai, éves jelentései és European Commission, 2020b
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az NGDO-k EUTF-es részvételének további vizsgálatához egy Probit regressziót futtattunk le a projektadatbázison. A függő változó bináris, értéke egy, ha az adott projekt megvalósításában részt vett egy NGDO (függetlenül pontos szerepétől, amelyre az adatbázisban általában nincs megfelelő adat). Az előző szakaszokban tárgyalt elméleti szempontok alapján az NGDO-k EUTF-es részvételét pénzügyi szempontok vezérlik. A regressziós modellben ezeket a pénzügyi szempontokat az adott projekt teljes költségvetésével közelítjük (euróban, „budget” változó). Az NGDO-k részvételi valószínűségét szintén növelik a morális szempontok. Ezeket egysornyi dummy változóval közelítjük, amelyek a projekt tematikus prioritását kódolják. Az alapot, ahol az összes dummy értéke nulla, az „Egyéb” kategória jelenti; ezek alapvetően kutatási és értékelési projektek, és az EU egyik tematikus prioritáshoz sem sorolja be őket. Ezen túl egy-egy dummy kódolja a Gazdasági és foglalkoztatási lehetőségek javítása prioritást (econ_emp), az Ellenálló képesség erősítését (str_res), a Jobb migrációkezelést (migr_man), illetve a Jobb kormányzás és konfliktusmegelőzést (impr_gov). Az elmélet alapján várakozásunk szerint az NGDO-k kisebb valószínűséggel vesznek részt a Jobb migrációkezelést előmozdító projektekben, mivel ezeket bírálták a legélesebben. Az ilyen projektekben való részvétel ellentmondana morális elveiknek és retorikájuknak, és látványos reputációs kockázattal járna. Várakozásaink szerint az NGDO-részvétel valószínűsége pozitívan korrelál az olyan projektekkel, amelyek az emberek megélhetését és a szegénység csökkentését támogatják, leginkább a Gazdasági és foglalkoztatási lehetőségek javítása, illetve az Ellenálló képesség erősítése prioritások alatt. Az utóbbi tematikus prioritás különösen fontos lehet, hiszen elsősorban olyan projekteket tartalmaz, amelyek beilleszthetőek a „hagyományos” fejlesztési együttműködés alá, és ahol az NGDO-knak van némi komparatív előnyük, hiszen általában sebezhető közösségekkel dolgoznak együtt. A regressziós modell ezeken túlmenően tartalmaz két dummyt, amelyek a projekt régióját kódolják: itt a Száhel-övezet és a Csád-tó jelenti az alapot, és egy-egy dummy szerepel Észak-Afrikára (n_afr) és Afrika szarvára (horn_afr). Végezetül a projekt megvalósításának évét is dummykkal kódoltuk, ahol 2015 volt az alap. A változók leíró statisztikáit a 3. táblázat tartalmazza.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

3. táblázat. Leíró statisztikák
Változó
Megfigyelések
Átlag
Szórás
Min.
Max.
budget
234
19 600 000
22 000 000
1 000 000
144 000 000
NGDO-részvétel
206
0
,17
0
,37
0
1
n_afr
234
0
,13
0
,34
0
1
horn_afr
234
0
,42
0
,50
0
1
impr_gov
234
0
,30
0
,46
0
1
migr_man
234
0
,30
0
,46
0
1
str_res
234
0
,40
0
,49
0
1
econ_emp
234
0
,32
0
,47
0
1
Forrás: saját szerkesztés
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ezek a változók értelemszerűen nem fogják át valamennyi tényezőt, amelyek meghatározhatják az NGDO-k EUTF-es részvételét. Az EUTF projektadatbázisból azonban nehezen nyerhető ki több, valamennyi projektre nézve összehasonlítható módon számszerűsíthető adat. Fontos magyarázó tényezők lennének továbbá az NGDO-k tulajdonságaival kapcsolatos változók, például a bevételeik vagy ezek hivatalos donoroktól származó hányada. Mivel az NGDO-k a 206-ból mindössze 34 projektben vettek részt megvalósítóként, ilyen változók sajnos nem értelmezhetőek a megfigyelések többségénél, ahol tagállami fejlesztési ügynökségek, a partnerállam hatóságai vagy nemzetközi szervezetek voltak a megvalósítók.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A regressziós modellnek két változatát is lefuttattuk, hogy valamelyest biztosítsuk az eredmények robusztusságát, de a rendelkezésre álló potenciális független változók korlátozott volta nem adott erre sokkal több lehetőséget. Az eredményeket a 4. táblázat szemlélteti. Az első modell az egész adatbázist egyetlen keresztmetszetnek tekinti, vagyis nem tartalmazza az év-dummykat, és így nem veszi figyelembe az EUTF gyakorlatában az idő során esetlegesen bekövetkezett változásokat. A Jobb migrációkezelés változó szignifikáns ebben a modellben (noha csak 10 százalékos szinten), a koefficiens pedig negatív: ez alapján az NGDO-k – várakozásainknak megfelelően – valóban kisebb valószínűséggel vesznek részt a migráció csökkentését célzó projektekben. Ezzel szemben az Ellenálló képesség erősítése dummy erősen szignifikáns, a várt pozitív előjellel. Szignifikáns továbbá az Afrika szarva változó is. A többi változó közül egyik sem szignifikáns: az NGDO-k EUTF-es részvételét nem befolyásolja a projekt mérete, sem az, ha a projekt Észak-Afrikában vagy a Száhel-övezetben kerül megvalósításra. A Gazdasági és foglalkoztatási lehetőségek javítása, illetve a Jobb kormányzás és konfliktusmegelőzés prioritások sincsenek hatással az NGDO-k döntéseire. Ezt a modellt lefuttattuk úgy is, hogy a budget változó logaritmikus formában került bele, de az eredmények gyakorlatilag változatlanok maradtak (így nem is kerültek be a 4. táblázatba).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A második modell figyelembe veszi az időt is. Az egyes éveket jelző dummy változók egyike sem szignifikáns, és egy F-teszt után kijelenthető, hogy együttesen sem azok. Mindez azt jelzi, hogy az NGDO-k részvétele az EUTF-ben nem nagyon változott az öt év során. Az év-dummyk beemelése a regresszióba nem változtat a többi változó szignifikanciáján. További robusztusságvizsgálatként valamennyi év- és régió-dummy helyett azok interakcióit raktuk a modellbe. Ennek eredményeit nem ismertetjük részletesen, de a Jobb migrációkezelés és az Ellenálló képesség erősítése dummyk továbbra is szignifikánsak (p = 0.008 és p < 0.001). Az új interakcióváltozók közül egyedül az Afrika szarva interakciói szignifikánsak a 2015, 2016, 2018 és 2020 évekkel (a p-értékek 0.06 és 0.007 között szóródnak). Egyetlen másik változó sem szignifikáns, összehangban a korábbi eredményekkel.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4. táblázat. Az NGDO-k EUTF-es részvételét meghatározó tényezők vizsgálata Probit regressziókkal
(1)
(2)
budget
1
,09E-09(4,68E-09)
1
,99E-09(5,02E-09)
n_afr
0
,8289(0,5762)
0
,7832(0,5766)
horn_afr
–0
,6828(0,2854)**
–0
,7118(0,3288)**
impr_gov
–0
,2582(0,2992)
–0
,2221(0,2899)
migr_man
–0
,8478(0,4828)*
–0
,8018(0,4757)*
str_res
0
,9150(0,2906)***
0
,9685(0,2985)***
econ_emp
0
,0677(0,278659)
0
,1956(0,2719)
2016
––
–0
,2963(0,6543)
2017
––
–0
,2095(0,6902)
2018
––
0
,6237(0,6940)
2019
––
–0
,0125(0,6792
2020
––
–0
,5028(0,7981)
Konstans
–1
,0733***(0,2799)
–0
,8420(0,6835)
N
206
205
Pszeudo R2
0
,1210
0
,1421
A zárójelekben robusztus standard hibák szerepelnek.
*** p < 0.01, ** p < 0.05, * p < 0.1.
Forrás: saját szerkesztés
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Jobb migrációkezelés, illetve az Ellenálló képesség erősítése dummyk függő változóra gyakorolt átlagos határhatásait szemlélteti az 5. táblázat, az első regressziós modell alapján. Valamennyi megfigyelés átlagában az NGDO-k 15,8 százalékkal alacsonyabb eséllyel vesznek részt egy migrációcsökkentést célzó projektben, míg részvételi valószínűségük 21,8 százalékkal magasabb az afrikai közösségek ellenálló képességének erősítését célzó projektekben. Az ábrák (1. ábra és 2. ábra) e két változó határhatásait mutatják különböző projektösszegek esetén.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

5. táblázat. A migr_man és str_res változók átlagos határhatása az EUTF-beli NGDO részvétel valószínűségére
Határhatás
95%-os konfidencia- intervallum
migr_man
–0
,1577**(0,0717)
–0
,2983 – –0,0171
str_res
0
,2184***(0,0721)
0
,0771 – 0,3598
Az egyes megfigyeléseknél mért határhatások átlaga.
A zárójelekben standard hibák szerepelnek. *** p < 0,01, ** p < 0,05.
Forrás: saját szerkesztés
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. ábra. A migr_man változó határhatása különböző projekt-költségvetések mellett
Forrás: saját ábra
 
 
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2. ábra. A str_res változó határhatása különböző projekt-költségvetések mellett
Forrás: saját ábra
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A regressziós vizsgálatok tehát azt mutatják, hogy az NGDO-k viselkedése nagyjából konzisztens a retorikájukkal. Noha irreális lenne az EUTF teljes bojkottját elvárni tőlük, azt látjuk, hogy nem vonzzák őket a nagyobb projektek, és csak nagyon kis valószínűséggel vesznek részt olyanokban, amelyek – a Jobb migrációkezelés tematikus prioritás alatt – leginkább ellentmondanak morális elveiknek. A legnagyobb valószínűséggel olyan EUTF-projektekben vesznek részt, amelyek céljai összeegyeztethetők a hagyományos fejlesztési együttműködési célokkal. Az Ellenálló képesség javítása prioritás alatt alapvetően ilyeneket találunk.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Elképzelhetőek azonban alternatív magyarázatok is az NGDO-k viselkedésére. A legkézenfekvőbb ezek közül, hogy az NGDO-k azért nem vesznek részt migrációt kezelő projektekben, mert nincs szakértelmük ezen a területen. Részletesebben megvizsgáltuk tehát a Jobb migrációkezelés prioritás alatti projekteket. Egyértelműen vannak köztük olyanok, ahol nehéz lenne elképzelni egy NGDO-t mint megvalósítót. Ezek általában olyan projektek, amelyek a kormányok megfigyelési képességeit fejlesztik, segítik őket az irreguláris határátlépők elleni fellépésben, határőrizeti infrastruktúrát telepítenek, vagy migrációval kapcsolatos adatbázisokat fejlesztenek. Ezek mind olyan témák, amelyekben az NGDO-knak nincs tapasztalatuk. A tematikus prioritás alatt azonban számtalan olyan projekt is akad, amelyben el lehetne képzelni NGDO résztvevőt. A 6. táblázat részletezi a Jobb migrációkezelés prioritás alatt finanszírozott projektek témáit. A határrendészeti projektek mindössze 18 százalékát tették ki a prioritás alatt elköltött összegeknek. Vannak olyan projektek is, amelyek célja a menekültek védelme – ezek részesedése 25 százalék. Ezekben a projektekben általában a következő tipikus elemek találhatóak: alapvető szolgáltatások biztosítása a migránsoknak (például egészségügyi ellátás, szanitáció), a nők és gyerekek védelme a kizsákmányolás és az embercsempészet ellen, jogi segítség, a migránsok lakhatási körülményeinek javítása, illetve felvilágosítás és ismeretterjesztés a rendészeti szervek dolgozói és más kormányzati tisztviselők körében a migránsok jogairól. A migrációkezelési projektekben részt vevő néhány NGDO kizárólag ilyen, humanitárius jellegű akciókban vett részt, ami összeegyeztethető morális céljaikkal. Például a Save the Children, a világ egyik legnagyobb, a gyerekek védelmével foglalkozó NGDO-ja egy olyan projektben vett részt, amely Mauritániában migráns gyerekeknek biztosított oktatást és védelmet az embercsempészektől. A Danish Refugee Council pedig alapvető szolgáltatásokat nyújtott menekülteknek és migránsoknak Líbiában (European Commission, n. d. e).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

6. táblázat. A „Jobb migrációkezelés” prioritás alatt megvalósított projektek fő tevékenységei
Fő tevékenység
Projektek összértéke (euróban)
Részesedés
Határrendészet
236 623 927
18
,1%
Kormányzás
62 350 000
4
,8%
Információs kampányok
75 600 000
5
,8%
Legális migrációs csatornák kiépítése
40 000 000
3
,1%
Menekültek védelme
329 880 000
25
,2%
Hazatérés és visszafogadás
439 593 500
33
,6%
Egyéb
125 952 573
9
,6%
Összesen
1 310 000 000
100
,0%
Forrás: European Commission, 2020b alapján saját szerkesztés
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az NGDO-k nem vesznek részt olyan projektekben, amelyek a migránsok hazatérését és visszafogadását próbálják előmozdítani, és egyetlen kivételtől eltekintve potenciális migránsokat „lebeszélő” információs kampányokban sem, holott ezekre meglennének a képességeik. Ezek a projektek képzésekkel, jobb megélhetési lehetőségekkel és munkahelyteremtéssel próbálják rávenni a migránsokat arra, hogy hazatérjenek a közösségeikbe. Mögöttes filozófiájuk azonban nehezen egyeztethető össze az NGDO-k morális elveivel, amelyek szerint a migránsokat nem szabad akaratuk ellenére hazaküldeni, vagy arra csábítani. Mindez erősíti arra vonatkozó érvelésünket, hogy az NGDO-k nem azért tartózkodtak a migrációt kezelő projektektől, mert ezekre nem lettek volna képesek, hanem azért, mert nem akarták, hogy a nevük összefonódjon az EUTF vitatottabb tevékenységeivel.
1 Ez csak azokat a projekteket tartalmazza, ahol NGDO a fő végrehajtó. A civilek azonban jelen lehetnek más projektekben is alvállalkozóként, például ha egy tagállam nemzetközi fejlesztési ügynöksége a fő végrehajtó. Az EU által közölt adatok alapján ezt a szintet azonban már nem lehet számszerűsíteni.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave