4.1. Előzmények, impulzusok

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A felsőoktatás nagy intézményei többnyire végzett diákjaik közösségéről is híresek. Amerikában a „Best Colleges” 2021-es listáján1 a Harvard, a Yale, az MIT, a Stanford és a Columbia szerepel az első helyeken az ott végzett hírességeket tekintve. A „legjobb alumni hálózatok” közvélemény-kutatáson alapuló listáján2 Princeton, Stanford, Harvard, Amherst és Brown az első öt. Ugyanezek az egyetemek szerepelnek az első helyeken az adományok összegén alapuló rangsorokban3 (Harvard, U. of Texas System, Yale, Stanford, Princeton).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nem lehet véletlen, hogy az alumni minőségét jellemző rangsorokban és a teljesítmények szerinti listákon is vezető egyetemek szerepelnek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

De a végzett diákok nemcsak a legnagyobb egyetemek számára fontosak. Tanulmányok sora foglalkozik a világ számos részén azzal, hogy milyen sokoldalú támogatást jelent egy erős alumni szervezet például Angliában,4 Dél-Afrikában5 vagy Pakisztánban.6

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

És bár az angolszász világban vannak a legerősebb hagyományai a végzett diákok szerveződéseinek, napjainkban a francia7 és a német8 egyetemeken vitathatatlan a jelentőségük.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Minderről keveset tudtunk akkor, amikor 1973-ban, az első teljes évfolyam végzésekor azonnal megalakítottuk a Volt Szakkollégisták Körét, azaz a VOSZK-ot. Tudhattuk volna, hiszen a fent hivatkozott alumni szervezetek már rég léteztek – de kapcsolódásaink a nyugati világ egyetemeihez a szocialista idők utazási lehetőségei mellett és persze az internet hiányában igen szerények voltak. Fontos volt ugyanakkor, hogy – szintén a Rajkot alapító Szabó Kálmán rektor jóvoltából – a hetvenes évek elején az MKKE tucatnyi fiatal oktatójának, köztük e sorok írójának – alkalma volt megismerkedni néhány vezető amerikai egyetem (Harvard, Stanford, Berkeley stb.) működésével, s láttuk, mennyire lényeges szerepet játszott ott az alumni.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ennél is fontosabb volt azonban az, hogy még középiskolai tanulmányainkból meg szépirodalmi olvasmányainkból fel tudtuk idézni a „pataki diák” alakját, s volt ismeretünk arról, hogyan emlékeztek meg a kollégiumhoz fűződő kapcsolataikról a hazai szellemi élet debreceni, nagyenyedi, pápai kollégiumokban tanult diákjai. Azokban az időkben persze szó sem lehetett alumni szövetségekről, de a hagyományokról és azok átörökítéséről annál inkább.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Még élőbb impulzusokat kaptunk a kollégiumi múlt és az egykori diákok kapcsolatáról a volt népi kollégistáktól. A Rajk alakulásának időszakában több jelentős hatással járó találkozási lehetőségünk volt mind a NÉKOSZ valamikori vezetőivel, mind „egyszerű” népi kollégistákkal (az utóbbiak között számos később nagy karriert befutó közszereplővel), s igen nagy hatással volt ránk az, ahogyan ők egykori intézményükhöz, sőt egykori önmagukhoz viszonyultak. Vonzó volt számunkra, hogy olyan kollégiumot hozzunk létre, amellyel évtizedek múltán is a népi kollégistákhoz hasonló érzelmi és szellemi közösséget vállaljanak a tagjai.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave