XVII. Mit adott a Rajk a magyar társadalomnak?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Rajk küldetésének fókuszában – nevelési intézmény lévén – az egyének állnak. Mindig is fontosnak tartottuk azonban, hogy a kollégium működése „mutasson túl önmagán”, legyen társadalmi jelentősége. Érdemes áttekinteni, hogyan, mennyiben valósult ez meg az elmúlt fél évszázadban. A konkrétumok fellelhetők írásunk korábbi fejezeteiben, itt csak összefoglaljuk a legfontosabbnak ítélt hatásokat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • A legkézenfekvőbb azt felidézni, hogy több mint 850 végzett diákunk van, s még mintegy kétszázan vannak azok, akik hosszabb-rövidebb ideig kollégisták voltak, s vélhető, hogy kedvezően hatott rájuk a nevelési modell. Ezeknek az embereknek a teljesítménye, kisugárzása remélhetőleg pozitív társadalmi hatással jár.
  • Hazánkban ma több mint százötven szakkollégiumnak nevezett intézmény működik. Ezek nagyon kevés kivételtől eltekintve konkrétan a Rajk mintájára jöttek létre, s mintegy fele határozottan ezt a modellt követve működik, de legalábbis erősen törekszik rá. Ez egyrészt immár több ezer valaha volt szakkollégistát jelent, másrészt létrehozta a szakkollégiumi mozgalmat, amelynek elindításában és fenntartásában is kulcsszerepe van a Rajknak. A szakkollégiumi mozgalom mértékadó vélemények szerint ma a magyar felsőoktatás egyik leginkább progresszív áramlata. A Rajk belépésével mintegy tíz éve indított folyamat eredményeképpen a magyar szakkollégiumok egyre jelentősebb szerepet játszanak az európai egyetemi kollégiumok szövetségében (EuCA).
  • A szakkollégiumok között a mozgalomként való együttműködés a rendszerváltást megelőzően kezdődött, s az azt előkészítő folyamatokban a Rajknak és a rajkosoknak lényeges szerepük volt. Ez a közvetlen politikai szerep a kollégium küldetésének a helyzethez való illesztésével hamar elhalványult, de a jeszkesek és voszkosok közéleti szerepvállalása ma is kiemelkedik a társadalmi átlagból.
  • Egyes szakterületeken (így a pénzügyi rendszerben, a szociológiában, a közgazdaságtani kutatásokban és az oktatásban) fontos szerepet játszottak a végzett szakkollégisták a magyar gazdasági és szellemi élet formálásában. Végzett hallgatóink közel egyharmada az oktatás és a kutatás szférájában dolgozik, egy MTA-tagunk és kereken húsz MTA-doktorunk van a voszkosok között, és számos szakmai szervezet vezetésében játszanak kitüntetett szerepet.
  • A Szabó Kálmán Tehetségprogram az önkéntes civil szerepvállalás kiemelkedő példája. Minimális pénzügyi forrással gazdálkodva, ugyanakkor rengeteg személyes munkával, példamutató kreativitással és kitartással az elmúlt tíz évben közel száz, egyébként erre csaknem esélytelen fiatal számára tették lehetővé a rajkosok a Corvinusra való bejutást.
  • A Neumann János-, Herbert Simon- és Andorka Rudolf-díjak az elmúlt bő negyedszázadban a rajkosok által tanult és művelt tudományterületek csúcsain járó külföldi tudósokat hoztak el Magyarországra. Több mint negyven – szó szerint – világhírű vendégünk volt eddig, köztük kilenc Nobel-díjas. Több száz fő által látogatott előadásaik nehezen mérhető, de alighanem jelentős befolyást gyakoroltak a hazai tudományos gondolkodásra. A díjaknak ma már jelentős nemzetközi presztízse van, s érzékelhetően hozzájárulnak hazánk jó hírnevének növeléséhez.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave