4. Az esetek összehasonlító elemzése

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahogy az elméleti fejezetek rámutattak, a szakmai fejlődésről és tanulásról, az annak során létrejövő tudásról és eredményességéről sokféleképpen lehet gondolkodni, a szervezeti szintű tanulásszemlélet az értelmezést befolyásoló dimenziók változásának függvényében dinamikusan alakul, formálódik. A továbbiakban az eredmények bemutatása arra fókuszál, hogy hogyan gondolkodnak az intézmények az SZFT-ről és ez milyen eredményes (vagy kevésbé eredményes) tanulási helyzeteket, mintázatokat eredményez a gyakorlatukban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az esettanulmányok láthatóvá tették, hogy ahol a szakmai fejlődés és tanulás főként a szakmai továbbképzések, a formális tanulás keretei között értelmeződik, ahol az SZFT a szakmai autonómia egyéni szintjéhez kapcsolódva, mintegy egyéni felelősségként jelenik meg, illetve ahol a tanulásról való gondolkodás elsősorban a tanulói tanulásra koncentrálódik, ott a munkavégzés közben megvalósuló tanulási folyamatokat a tanárok nagy része nem értékeli „tanulásként”, sokkal inkább a napi feladatellátás szerves és magától értetődő részének érzi („F” eset, „B” eset), emiatt nem is gondolkodik róla tudatosan.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egyes intézményekben a szakmai fejlődés és tanulás természetessége explicit módon jelenik meg az iskola önmeghatározásában, pedagógiai és alkotóműhelyként definiálva önmagát. Itt a pedagógusok egyéni szakmai tanulásuk sajátos körforgásában hol tanulóként, hol a tanulás támogatójaként vesznek részt azzal, hogy a tanuló szerepből más tanárok tanítójává, tanulásuk támogatójává válnak, ami újabb tanulásra sarkallja őket („A” eset).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szűkebb értelmezésbeli keretből való elmozdulás, az SZFT-ről, illetve az annak eredményeképp létrejövő tudásról való tudatos gondolkodás fejlődési folyamata ugyan minden esettanulmányban megjelent, a változás kiindulópontja, a folyamat ritmusa és intenzitása, hatóköre, és az, hogy mi „működteti jól” a tanulási folyamatokat (lásd elemzési mátrix szempontjai) intézményenként különbözik.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Miközben az intézményi esettanulmányok megerősítették ezt a sokszínű képet az eltérő kontextusokból fakadó különbözőségek bemutatásával – az egyes esetek intézményi sajátosságait, az eredményes tanulási helyzetek kontextusát és összetettségét jelen tanulmány mellékleteiben mutatjuk be (1. melléklet) – a tanulmányok másodelemzése lehetővé tette a tanulási helyzetek analóg folyamatainak megragadását is.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alábbiakban ezeket a kirajzolódó tanulási mintázatokat mutatjuk be az elemzési keretben megjelölt szempontok alapján.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave