5. Összefoglalás és következtetések

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eredmények értelmezése kapcsán fontos ismét hangsúlyoznunk, hogy vizsgálatunkban olyan iskolák szerepeltek, melyek fejlesztésekben aktív, kezdeményező intézmények voltak a vészhelyzetet megelőzően is. Ez természetesen a következtetések lehetőségét szűkíti, azonban benyomásunk szerint a szervezeti rezilienciához és kollaborációhoz kapcsolódóan számos általános következtetést is megfogalmazhatunk.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alábbiakban a bevezetőben megfogalmazott kutatási kérdéseket válaszoljuk meg az eredmények alapján.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

K1: Milyen szervezeti szintű, a szervezeti rezilienciához kapcsolható tanulási folyamatok azonosíthatók a veszélyhelyzeti működés kapcsán az egyes esetekben?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy a távolléti oktatás bevezetése teret adott, szinte rákényszerítette az intézményeket a kollaboratív szakmaiság kiépítésére, így annak egyes elemei látványosan felerősödtek. Az esettanulmányokban a szakmai tanulás alakulása, támogatása jól azonosíthatóan három közös fókusz köré rendeződik: (a) a megküzdési folyamatok koordinációja, implementálása, (b) a szakmai együttműködés és (c) a mentálhigiénés segítség köré. Az új helyzethez való adaptálódás külső kényszere és belső igénye felerősítette és tudatosabbá tette a pedagógusok szakmai közösségekben zajló tanulásáról és annak támogatásáról való szervezeti reflexiót.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

K2: Milyen különbségek mutatkoznak az intézményi gyakorlatok esetében ezekben a szervezeti szintű tanulási folyamatokban?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szakmai tanulás formáit, a fejlesztésbe és terjesztésbe bevont aktorok (vezetők, szakmai teamek, diákok, külső partnerek) összetételét jelentősen befolyásolják az intézmények hagyományai, szervezeti kultúrája, a veszélyhelyzet előtt megszokott működési rutinjai. Az intézményi eltérések leginkább a reakcióképesség intenzitása, a szabályozottság és a rugalmasság egyensúlyára való törekvés, a mentális jóllét fontossága és a közösség védőhálóként való értelmezése kapcsán azonosíthatók. Mindezek dinamikus kölcsönhatása biztosíthatja a fenntartható és reziliens szervezeti működést.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

K3: Milyen elemekkel gazdagodott a szervezeti szintű tanulás és ezen belül a kollaboratív tanulás a reziliens működéshez kapcsolódóan? Milyen tényezők akadályozták vagy támogatták ezeket a változásokat?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az iskolák világában a reziliens működéshez szükséges fő kapacitásnak, a szervezeti tanuláshoz szükséges elemnek a kollaboratív szakmaiság jellemzőit látjuk. Így arra voltunk kíváncsiak, hogy a járványhelyzetben milyen módon alakultak a kollaboratív szakmaiság jellemzői (l. táblázat).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. táblázat: Az iskolák reziliens működésének szakaszaiban a kollaboratív szakmaiság alakulása

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vészhelyzet előrelátása, a várakozás szakasza szempontjából a legfőbb jellemzőnek a közös munka megléte, rutinja számított. Úgy tűnt, hogy ez volt az a kulcstényező, ami alapvetően számított a szervezeti felkészültségben. De elég volt, hogy már működött egy-egy horizontális munkacsoport, vagy hogy kisebb léptékű közös fejlesztés történt már a szervezetben. A kollaboratív szakmaiság ennél összetettebb rendszerének szükségessége nem látszódott a felkészültség kapcsán.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A veszélyhelyzeti távolléti oktatással való megküzdés során viszont azt lehet mondani, hogy a kollaboratív szakmaiság számos jellemzője megerősödött, sőt a korábban kihívásokkal telített tevékenységek, jellemzők is új erőre kaptak. Az intézmények a kollektív autonómia kapcsán számolnak be erősödésről, amit éppen egyre problémásabban éltek meg a veszélyhelyzeti távolléti oktatás előtt, a közoktatás centralizációja okán. A veszélyhelyzet során viszont a centrális irányítás háttérbe szorult, amit az elemzett iskolák a kollektív autonómiájuk növekedéseként éltek meg és kifejezetten felszabadítóan hatott rájuk. A kölcsönös párbeszéd, ami korábban kihívásokat jelentett, mivel nehezen vállalták fel a pedagógusok a nézeteltéreseket, másképp gondolkodást, a hibázást; most éppen a veszélyhelyzeti távolléti oktatás miatt könnyebbé vált, a saját problémák felvállalása természetesebb lett, hiszen más is ugyanolyan védtelen volt. Másrészt ezeket a beszélgetéseket erősítette a közös cél és jelentés kimunkálása, hiszen a veszélyhelyzet közös alapkérdéseket vetett fel, például a gyerekek megtartását, a jóllétük megteremtését, valamint a tanulmányi elvárások, követelmények újraértelmezését. Mindezt táplálta még a kollaboratív vizsgálódáshoz kapcsolódó szükséglet- és felkészültségelemzések megjelenése is. Kiemelendő még a megküzdés időszakából a partneri együttműködés erősödése, a diákokkal való valódi együttműködés, de akár a szülőkkel való szorosabb kapcsolatfelvétel, együttműködés is fontos új vagy erősödő jellemzőjévé vált a vizsgált iskoláknak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az adaptációs szakasz vizsgálata kapcsán elmondható, hogy az egyes szereplők a távolléti oktatás szervezésében és lebonyolításában való részvételének intenzitását jelentős mértékben meghatározta az, hogy mekkora szerepük és megbecsültségük volt az intézményben. Emellett az esetek vizsgálata alapján számos, az adaptáció sikeressége szempontjából meghatározó tényezőt emelhetünk ki, melyek alapvetően meghatározhatják egy intézmény adaptációját bármilyen vészhelyzet során. Mindenekelőtt a kevésbé rutinszerű hétköznapi működés, az iskola folyamatos megújulása jelentőségét emelnénk ki, mint olyan tényezőt, mely a vizsgált esetekben jelentősen hozzájárult az egyes pedagógusok és az intézmény egésze gyors reagálásához. A vizsgált intézmények mindegyikében megjelenik az interdiszciplinaritás és/vagy az együttműködés igénye. Leginkább a kettőt ötvöző iskolák tudtak hatékony, reziliens működéssel reagálni a veszélyhelyzetre, azaz azok az intézmények, ahol a szakmai munkaközösségek/munkacsoportok nem csupán szakok (tantárgyak) mentén szerveződnek, hanem törekszenek a különböző szakterületek és tudások összekapcsolására, a tudásátadásra; vagy ha a szervezeti felépítés alapján tantárgyanként szerveződő munkacsoportok vannak, azokban nagy az átfedés és átjárás. Tehát ahol a tudásmegosztás, a kommunikáció, a közös gondolkodás rutinszerű tevékenység, ott zökkenőmentesebben sikerült az átállás. Emellett fontos szempont a vezetők személyisége és hozzáállása. A vizsgált intézmények mindegyikére jellemző a motiváló, stabil vezető, aki fontosnak tartja a kommunikációt. Azonban különbségek mutatkoztak az intézmények között abban, hogy az egyszemélyi vezetés, vagy több erős egyéniség meghatározó szerepe dominálta az irányítást a vészhelyzet során (ld. bővebben Czető et al., 2023).
 
Mit tanulhatunk hát a vészhelyzeti működés kapcsán azonosított folyamatokból?
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vizsgálat eredményei alapján számos javaslat megfogalmazható speciálisan a vészhelyzetekre felkészülés, illetve általánosságban a pedagógusok szakmai fejlődése, tanulása vonatkozásában.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vészhelyzetekre, krízishelyzetekre felkészülést nagyban támogatja, ha az intézmények tudatosan építenek saját meglévő belső erőforrásaikra (például tudásmegosztó felületet működtetnek, belső továbbképzéseket tartanak, mentorrendszert működtetnek), illetve tudatosan törekszenek a belső tudásmegosztási folyamatok ösztönzésére és támogatására. Az erőforrások esetében a pedagógusok eszközellátottsága is alapvető feltétel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eredmények alapján javasolható, hogy vészhelyzeti működés esetén a szabályalkotás és rugalmas átalakítás dinamikus egyensúlyára törekedjenek az intézmények, melyben a főbb átgondolandó területek a jelenlét-hiányzás rögzítése, követése, a kamerahasználat, a tananyag mennyiségének optimalizálása, valamint a képernyő előtt töltött idő és asztali tanulás – kreatív tevékenységekkel töltött idő aránya.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vészhelyzeti működés során a mentálhigiénés támogatás és a közösségi élmények (pl. közös tevékenykedések, sportok, kihívások, közös beszélgetések, alkotómunka ösztönzése) szervezése (különösen hosszabb ideig tartó vészhelyzet esetén) a sikeresség meghatározó tényezője, ennek tudatos kialakítására érdemes törekedni.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A tanulók sikeres tanulása szempontjából meghatározó, hogy rendelkeznek-e a vészhelyzet során alkalmazott tanulási formákhoz szükséges képességekkel és eszközökkel. A tudatos támogatáshoz a képességek célzott fejlesztésére és az eszközellátottság biztosítására van szükség. Emellett a tanulók tervszerű, rendszeres követése, a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás jelentősen hozzájárul az eredményességhez, rendkívüli körülmények esetén is.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave