2.1. Az iskola mint szervezet

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A funkcionalista szervezetkutatások három alapvető jellemző mentén azonosítják a szervezetet. Egy szervezet az 1) egyének egy csoportjának strukturált, feladatköröket és belső viszonyrendszert kijelölő együttműködése, mely 2) közös, világosan megfogalmazott célok mentén működik és 3) dinamikus kölcsönhatásban van környezetével (Lénárd–Czető, 2022). Az iskola is leírható úgy, mint egy szervezet: a szervezeti célok elérése érdekében létrehozott szerepek és pozíciók funkcionális szerveződése, hálózata. Optimális esetben a tanárok (a szervezet tagjaiként) a nevelőtestület által elfogadott értékek mentén, közösen meghatározott célokért dolgoznak, egymás között felosztva a feladatokat. Ezeknek a feladatoknak egy része formálisan előírt, melyek elvégzéséhez meghatározott végzettség, speciális szaktudás szükséges. Funkcionális szempontból pedig az iskola működése során kisebb egységekre tagolódik, strukturálódik (Adey, 2006; Voogt et al., 2015).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szervezet és az intézmény fogalmak elkülönítését segíti a széleskörűen alkalmazott neoinstitucionalista megközelítés (Biggart, 2015), amely elmélet szerint „egy szervezet legitimitását nem elsősorban a jogi-formális struktúrák adják” (Lénárd et al., 2020, 56.), hanem annak a tagok által érzékelt jelentősége, s amennyiben ezt képesek a szervezeten kívülre is kommunikálni, úgy tágabb környezetük is legitimnek tekinti a csoportot, mely így hatalommal is felruházza őket. A neoinstitucionalista megközelítés a struktúrák helyett az egyének, illetve az intézményesített cselekvések szerepét hangsúlyozza. A kialakított szerkezetet pedig nem elsősorban funkcionális szempontból vizsgálja, hanem a tagokon keresztül, akik saját érdekekkel, értékekkel és célokkal rendelkeznek, a működő szervezetet a pedig a tagok dinamikus változása eredményeként értelmezi (Lénárd et al., 2020).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az iskola szervezeti értelmezésében meghatározó szerepet játszik a vezetés, a vezetési stílus, a vezetői stratégiák, illetve ezzel összefüggésben a tanári munkára való visszacsatolás szerepe, melyet a vezetés mellett rendszerszintű hatások is befolyásolnak. Az iskolában dolgozó pedagógusok formális vagy informális közösségekbe szerveződése nem csupán az iskolán belül, de az iskolán kívül is (például az iskolák közötti hálózatok, szakmai közösségek vagy egyéb szakmai kapcsolatok által) a szakmai fejlődés fontos színterei lehetnek (Lénárd et al., 2020). Számos kutatás hangsúlyozza a szakmai tanulás személyes, affektív, egyénhez kötődő tényezőit (Keltchermans, 2009; Korthagen, 2017), párhuzamosan a szervezeten belüli formális vagy informális szakmai csoportok, tanuló közösségek megerősödésével. Egyre nagyobb teret kapnak azok a megközelítések is (Adey, 2006; Voogt, 2015), melyek szerint nem feltétlenül az egész szervezetben, egyformán, azonos intenzitással folyik a tanulás, azaz nem feltétlenül a teljes szervezetre igaz, hogy abban természetes a pedagógusok tanulása. A szervezeten belül létrejöhetnek kisebb egységek, csoportok, szervezeti közösségek, melyek lehetnek formálisak (például a munkaközösségek), vagy akár informálisak (például egy tanuló szakmai közösség, [professional learning community {PLC}]), melyekben egyaránt megvalósulhat a közös gondolkodás és munkavégzés. A működő tanári közösségek számos jellemzőjük alapján csoportosíthatók például tantárgyspecifikum, méret vagy egyéb elemek mentén, alakulásuk szerint pedig lehetnek formális vagy nem formális csoportok.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave