4.3.2. A személyjelölés líraisága
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_629/#m1301ananm_629 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_629/#m1301ananm_629)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_629/#m1301ananm_629)
A dalszövegekről mint aposztrofikus diskurzusokról fentebb mondottakból lényegileg következik az, hogy a dalszövegek befogadói jellemzően a fiktív aposztrofikus figyelemirányítási aktusok által felkínált perspektívákból férnek hozzá azokhoz a világbeli jelenetekhez, amelyekre a dalszövegek szerzői ráirányítják a figyelmüket. Ennélfogva a mindenkori befogadónak el kell játszania azzal a gondolattal, hogy mi lenne akkor, ha abban a fikcionális aposztrofikus diskurzusban, amely a dalszövegben megkonstruálódik, ő lenne az, akitől elfordulnak, azaz ő lenne az a harmadik, aki látja, amit a másik kettő közösen megfigyel, és aki érti, amit a másik kettő megért (a fikcionalitás fogalomértelmezéséhez l. Iser 1993).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Tátrai Szilárd (2025): A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_630/#m1301ananm_630 (2025. 12. 05.)
Chicago
Tátrai Szilárd. 2025. A nézőpont a nyelvi megismerésben. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_630/#m1301ananm_630)
APA
Tátrai S. (2025). A nézőpont a nyelvi megismerésben. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641207.
(Letöltve: 2025. 12. 05.https://mersz.hu/hivatkozas/m1301ananm_630/#m1301ananm_630)
Mindez azt is jelenti, hogy a funkcionális kognitív pragmatika háttérfeltevéseit érvényesítve az aposztrofét az interszubjektív figyelemirányítás sajátos módjaként értelmezhetjük, amely kiindulópontul szolgál a lírai diskurzusok, köztük a dalszövegek személyjelölő konstrukcióinak a vizsgálatához. Az alábbi vizsgálat a dalszövegekben történő személyjelölés pragmatikai leírásának elméleti lehetőségeit problematizálja (l. ehhez Tátrai 2018a, 2024). Ennélfogva bizonyos dalszövegek, illetve dalszövegrészletek kvalitatív, a kutatói intuíción alapuló elemzését azért végzi el, hogy az elméleti belátásokat szemléltesse. Ezzel együtt – kognitív nyelvészeti kiindulópontjának megfelelően – szem előtt tartja az elmélet és az empíria kölcsönviszonyát, így tudatában van annak, hogy a szemléltető példák elemzései nem helyettesítik a kiterjedt, korpuszalapú, illetve kísérletes vizsgálatokat, hanem azoknak csupán a kvalitatív alapozásához járulnak hozzá (vö. Domonkosi et al. 2018; Horváth–Simon–Tátrai 2021). A fentiek értelmében a használatalapúság kognitív nyelvészeti alapelvét úgy érvényesítjük, hogy a személyjelölés működését annak diszkurzív közegében szemléljük. A kiválasztott kilenc dalszöveg a kilencvenes, kétezres évek alternatív zenekaraihoz kötődik. A Rablóhal, az Autó egy szerpentinen és a Mari című dalszövegek a Quimby zenekarhoz, szerzőjük Kiss Tibor; a Zöld hullám, A rossz fridzsider és A dióhéj hajós az Amorf ördögök zenekarhoz, szerzőjük Tariska Szabolcs; az Autók a tenger felé, a Hang és fény, valamint a Szívrablás a Kispál és a borz zenekarhoz, szerzőjük Lovasi András.1 A zenekarok, illetve a dalszövegek „alternativitását” – ahogy korábban már szó esett róla – továbbra is népi kategóriaként értelmezzük, és a tudományos meghatározás helyett beérjük azzal, hogy így szokás emlegetni őket (l. ehhez Imre 2017). Az alternatív dalszövegek kiválasztását az a feltevés motiválta, hogy megformáltságukat, referenciális összetettségüket és poétikai hatásukat tekintve e szövegek különböznek mind a slágerszövegektől, mind a kanonizált lírai alkotásoktól, de mindkét csoporttal viszonyba hozhatók olyan módon is, hogy szemléltetik a populáris és a magas kultúra, valamint a hétköznapi és a szépirodalmi nyelvhasználat kontinuumjellegét (vö. Tátrai 2012b, 2018c). A háromszor három dalszöveg kiválasztását mindamellett az is motiválta, hogy mindegyikük aktiválja a szerelmi dal diszkurzív sémáját, azzal együtt, hogy eltérő mértékben hagyják jóvá, illetve eltérő mértékben és módokon rekonfigurálják azt.
| 1 | A dalszövegek forrása ebben az alfejezetben is a zeneszöveg.hu internetes portál volt. |