5.3. Kokas Klára nevelőképének sajátosságai
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1694/#m1323aap_1694 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1694/#m1323aap_1694)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1694/#m1323aap_1694)
A mindenkori pedagógusok nagy kihívása abban áll, hogy az embereszmény az időben gyorsan változó tényező, miközben a nevelés végső célja változatlan és örök, a nevelés jelensége pedig komplex, sokoldalú és problematikus1. Kokas abban a korban élt és alkotott, amikor a világ egy egyre inkább globalizált, bonyolult világgá kezdett válni, ahol a nagy narratívák és (etikai) szabályok szétestek, és a pedagógia lemondott arról, hogy a fiataloknak világképet adjon és a teljes embert áttekintse. Kokas azonban nem mond le sem a gyermekről, sem a nevelés lehetőségeiről, egy értékvesztett világban ő a teljes személyiségen és a valódi értékeken gondolkodik. De mit kezdhet a megosztottság és viszonylagosság korában, a relativitást kiélező posztmodernben egy tradicionális értékekre építő művész-pedagógus, aki a múlt hagyományaira építette fel nevelői rendszerét?
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1696/#m1323aap_1696 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1696/#m1323aap_1696)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1696/#m1323aap_1696)
Kokas példája és életműve éppen ezt mutatja meg a szülőknek és pedagógustársadalomnak, hogy egyszemélyes mozgalmával, lelke teljességével és Istenbe vetett bizalmával egyetlen nevelő egy külön világot teremthet, amely ebben a világban van, de mintha mégsem lenne a világból való2. Megmutatta, hogy lehet a posztmodernben élve értékeket őrizni, élő, bensőséges kapcsolatokat ápolni, fokozhatatlanul egymásra figyelni, sőt új utakat keresni az önkifejezéshez és személyiségfejlesztéshez, lehet bízni egymásban, szembe lehet menni a divattal és a központosított rendszerrel, sőt azt is megmutatta, hogy mindezekre nagy igény van.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1698/#m1323aap_1698 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1698/#m1323aap_1698)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1698/#m1323aap_1698)
Kokas ember- és nevelőképének elemzésekor megállapítottuk, hogy az istenhite, vallásos meggyőződése és a Biblia emberképe felől értelmezhető, mégsem mondhatjuk róla, hogy célja a teológiai antropológia által áhított krisztusi ember kiművelése. Kokas nevelőképe istenhitéből és a gyermekből indul ki, sőt a felnőttlét értékét és súlyát is a gyermekekkel való viszonyuk, emellett a felnőttekben élő gyermek megnyilvánulásai alapján állapítja meg.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1699/#m1323aap_1699 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1699/#m1323aap_1699)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1699/#m1323aap_1699)
Istent és az istenképet illető vizsgálódásunkról korábban megállapítottuk, hogy azok egyoldalúak és sohasem lehetnek teljesek, mivel csak emberi viszonyrendszerben beszélhetünk Istenről – hasonlóképpen a gyerekek és a gyermeklét, illetve a gyermekkép vonatkozásában is csak egyik oldalt képviselve értekezhetünk: mint felnőttek. „A felnőttek mindig is kisajátították maguknak a gyermeklét meghatározásának jogát”3, és ezt akkor is fontos megemlítenünk, ha felnőttként nem tehetünk másképp. Sőt még akkor sem, ha a felnőttek újabb kutatásokkal igyekeznek önmagukban vizsgálni az (egykori) gyermek szociális kapcsolatait, illetve életkörülményeit, minél inkább függetlenítve azt a felnőttek világától, mint értelmezési kerettől4. Kokas figyelmének iránya más, valamiképpen fordított5, és nem a gyermeket, illetve a gyermeki létet hasonlítja a felnőtt-állapothoz, hanem az értékként értelmezett gyermekséghez, gyermeki lelkülethez rendeli hozzá a felnőttek világát felnőtt szemmel, de mégis mintegy a gyermekek közösségébe tartozóként.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1703/#m1323aap_1703 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1703/#m1323aap_1703)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1703/#m1323aap_1703)
Antropológiai fókusszal elemezve Kokas szövegeit kitűnik, hogy az emberi teremtettséggel együttjáró személyiségi jellemzők érintetlen tisztaságával rendelkezik a gyermek, a felnőttkor éppen ennek a fokozatos elvesztését, bepiszkolódását jelenti az elfogadásért, illetve érvényesülésért folytatott harcban. Az ember mintegy tele poggyásszal érkezik a világba, amelynek tartalma egyre kopik és fogy, noha krisztusi feladat ezeknek a megőrzése. Kokasnál a gyermek mintegy királyfi-identitással jön a világra, személyisége fejlődésének pedig csak képzelete szab határt – amelyhez képest a felnőttlét jobbára koldus-identitás. Ez a meghatározottság, ezek a korlátok azonban átléphetők, az evangéliumi gyermekség felnőttként is megélhető, egyébként nem kérné ezt tőlünk Krisztus6. Ilyen értelemben mintegy a felszabadultság előszobáját jelentik a Kokas-foglalkozások.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1705/#m1323aap_1705 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1705/#m1323aap_1705)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1705/#m1323aap_1705)
A nevelői hivatás, a tanítás-nevelés Kokas eszmerendszerében éppen a gyermeki identitás megélésében és megőrzésében segít lelki vezetés, játék és fejlesztés, inspirációs lehetőségek, alkotási folyamatok, önkifejezésre teret adó alkalmak felkínálása által. Az ideális nevelői lelkület és jelenlét ebben a pedagógiában a figyelő, szerető, őszinte kíváncsiság és odafordulás a gyermekek felé – legyenek azok bár szülők, pedagógusok, avagy előadóművészek, csak legyenek kortalan, nyitott szívű társai, hallgatói a gyermekeknek.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1706/#m1323aap_1706 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1706/#m1323aap_1706)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1706/#m1323aap_1706)
A lelki és személyiségbeli változások, az adott gyermekcsoporthoz való empatikus közeledés, rugalmasság és együttműködés elengedhetetlen elemei a komplex személyiségfejlesztésnek, és ez nemcsak a gyermekekkel foglalkozó felnőttekre vonatkozó kívánalom. A nevelőnek hinnie kell a neveltjeiben, abban, amit Kokas vallott, hogy mindannyiunkban ott él a csodákban hívő gyermek7.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1708/#m1323aap_1708 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1708/#m1323aap_1708)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1708/#m1323aap_1708)
Kokasnál a figyelemorientáció iránya sem a megszokott, nála a nevelő figyel a gyermekre teljes lényével és jelenlétével, nem a gyermek feladata a csendben figyelő és szabálykövető magatartás. Krisztus tanításait juttatja eszünkbe Kokas figyelem-koncepciója, aki mintha fordítottan értékelné az emberi magatartás megnyilvánulásait. Az evangéliumok tanúsága szerint Jézus az utolsókat teszi az első helyre, az alázatos kicsiket magasztalja fel, azt kéri, hogy az elveszítettet keressük, a meglevőt pedig veszítsük el stb.8
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1710/#m1323aap_1710 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1710/#m1323aap_1710)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1710/#m1323aap_1710)
A pedagógus legkézenfekvőbb és leghatékonyabb nevelőeszköze – mint említettük – a személyisége. Emiatt mérhetetlenül fontos az a figyelő, elfogadó jelenlét, amit Kokas hangsúlyoz a nevelés folyamatában. Minden szó és a szavak zenéje, íze is, minden gesztus, sőt a szülő vagy pedagógus hallgatása is üzenet. A gyermekek pedig végtelen érzékenységgel képesek értelmezni ezeket az üzeneteket – Kokas üzent, amikor pillantással, kíváncsi odafigyeléssel biztatta a gyereket, ők pedig teljes természetességgel értették, mertek és akartak megnyilvánulni, mozdulattal, tánccal, színekkel és formákkal mesélni.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1711/#m1323aap_1711 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1711/#m1323aap_1711)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1711/#m1323aap_1711)
De nemcsak nonverbálisan. Az önközlés, az ember önmaga felfedése, megnyilatkozása pedig sohasem veszélytelen. Bátorság kell hozzá, és a szeretet, az agapé, mint kötőanyag, mint közeg megtapasztalása. A Kokas-foglalkozások ezt a viszonyt kínálták gyerekeknek és gyermeklelkű felnőtteknek.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1712/#m1323aap_1712 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1712/#m1323aap_1712)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1712/#m1323aap_1712)
Kokas megállapításai nemcsak a reformpedagógia és a gyermeklélektan kutatásaival egybecsengőek, de a fejlődéslélektan, a társadalomtudományok és a szociológia felismeréseit is tükrözik, amikor a nevelők és gyermekeik közötti megváltozott kapcsolatot, a kevesebb szülői törődést és a személyes kommunikáció hiányát emeli ki9. Minden gyermeki megnyilatkozást egyszeri eseményként értékel, amelynek kimenete nem megjósolható, a nevelés tehát folyamatosan feltételezi a meglepetést, és ebben a nevelő részéről figyelemre és empátiára van szükség. Az én-te, azaz a kölcsönös szeretet-viszony segít megtalálni a személyes utat nevelő és nevelt között, véli Buber Kokassal egybehangzóan10.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1715/#m1323aap_1715 (2025. 12. 07.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1715/#m1323aap_1715)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 07.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_1715/#m1323aap_1715)
Összegzésként megállapíthatjuk, hogy Kokas ember- és pedagógusképe alapvetően transzcendentális antropológia, amely az ember teremtettségéből indul ki, bibliai alapokon nyugszik, ugyanakkor érzékeny a modern, humanisztikus pszichológiai irányzatok által képviselt emberi aspektusokra is, amelyeket szervesen beépített eszmerendszerébe. Kokas írásai alapján megfigyelhető, hogy az embert – felnőttet és gyereket – Isten előtt létező, isteni viszonyrendszerben és szeretetkapcsolatokban élő individuumnak tartja, akit mindig egzisztenciálisan értelmez. Kokas embereszméje fényében, zenepedagógiai-zenepszichológiai témájú, de spiritualitásra gyakran utaló közleményei alapján megállapíthatjuk, hogy felfogásában az ember nemcsak test-lélek-szellem hármasegysége11, de fontos attribútumai a lelki gazdagság, a vallásosság, a kreativitás, a szeretetre való képesség, a zenére való érzékenység és a feltámadásba vetett hit. Ennek értelmében Kokasnál a tanulás bilaterális folyamat, a szerepek nem rögzítettek, ugyanakkor kitágulók, a nevelő ugyanis valamelyest terapeuta, lelkigondozó, kísérő, mentálhigiénés szakember is, sőt szerepe szülői attribútumokkal gazdagított szerep, a tanító nemcsak tanít, de védelmez, ajándékoz, gyógyít, utat mutat és felemel.
| 1 | Fink, 1970. In Sárkány, 2018. |
| 2 | Ld. Jn. 17, 14-16. |
| 3 | Buckingham, 2002. In Majzikné, 2008. 8. |
| 4 | Golnhofer & Szabolcs, 2005. In Majzikné, 2008. |
| 5 | Ld. Chris Jenks A gyermekkor szociológiája – szerk., 1982. In Majzikné, 2008. |
| 6 | Mk. 10, 13-15. |
| 7 | Kokas, 1992. 90. |
| 8 | Mt. 10, 39; Mk. 10, 43-45; Mt. 20, 16. |
| 9 | Ld. Winn, 1990. |
| 10 | Ld. Aspelin, 2014. |
| 11 | Ld. a nyugati egzisztencialista-perszonalista filozófia emberképét, amelyet Kokas továbbvisz: „az ember háromdimenziós létező, testi-lelki-szellemi komplexitás, egység, intenzív teljesség. Ebben az emberképben az ember igazi beteljesítő dimenziója a szellem” (Schaffhauser, 2018. 22). |