2. számú Melléklet: Pedagógiai párhuzamok
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2581/#m1323aap_2581 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2581/#m1323aap_2581)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2581/#m1323aap_2581)
2. táblázat. Lichtwark és Kokas módszerének rövid összevetése (saját szerkesztés)
|
Alfred Lichtwark
|
Kokas Klára
|
|
Gyermekek festményei – a produktum a fontos
|
A gyermekalkotásokban a folyamat a fontos
Nincs rossz alkotás
|
|
Fő hangsúly a festésen, rajzoláson
|
Komplex művészetpedagógia: előbb meghallgatni, befogadni a zenét, majd zenére alkotni festéssel, rajzolással, formázással
|
|
Múzeumpedagógia – a festészet, a festés tanulása, művészetre való nevelés, az alkotás támogatása
|
Művészet általi nevelés – a lelki, személyiségbeli fejlődés a fontos, a különböző művészetek eszközökként segítik azt
|
|
Kiállítások szervezése
|
Az alkotás gyönyörűsége, a nonverbális önkifejezés a cél, majd az esetleges narrációk a festmények, rajzok margójára. A gyerekek művei nem kerülnek kiállításra
|
|
Esztétikai, művészeti nevelés
|
Nem a szakmai, speciális képességek fejlesztése a cél, hanem a szociális képességeké, a képzelet kibontakoztatása, a zenére való figyelés – a festés is a zene befogadását, tükrözését segíti
|
|
Többnyire zene nélkül alkotnak a gyerekek
|
A zenehallgatás központi eleme Kokas foglalkozásainak, minden más tevékenység is a zenére, éneklésre épül, a mozgás, tánc, festés, rajzolás, mesélés mindegyike
|
|
Művészetpedagógiájában a testbeszéd, a gesztus és a mimika is meghatározó szerepet töltött be
|
A mozgás, a gesztus, a mimika, a nonverbális kommunikáció hordozza az igazi üzenetet, amelyet nagyon nehéz rögzíteni, értelmezni, de éppen ezekre volt a leginkább kíváncsi Kokas Klára
|
|
Csendes, elmélyült figyelemben kell kivárni az alkotás (festmény) hatását
|
A figyelem, elcsendesedés kiindulópontja Kokas foglalkozásainak és pedagógiájának
|
|
A gyermekrajzok pedagógusi irányítás nélkül születtek
|
Nincs instrukció, az alkotómunka végén kérdezgette Kokas a gyerekeket a kész rajzról. Nincs rajztechnika tanítás, csupán az eszközök bemutatása
|
|
Reformpedagógiai elem: személyes élmény, kapcsolat létesítése az eredeti művel – amely szemlélődést nem vezet meg a pedagógus, és amelyet az élményről való narráció, beszélgetés követ
|
A gyerekek narrációi elsődlegesen nem a műről, hanem a saját lelkükben képződött történetről, érzelmekről, felismerésekről szólnak – jóllehet, a személyes élmény fontos itt is
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2583/#m1323aap_2583 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2583/#m1323aap_2583)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2583/#m1323aap_2583)
3. táblázat. Orff és Kokas koncepciójának rövid összevetése (saját szerkesztés)
|
Carl Orff
|
Kokas Klára
|
|
Éneklés (népdal, műdal, gyermekdal), beszélgetés, dallami érzék fejlesztése hallás utáni daltanítás alapján
|
Népdaléneklés (-tanulás), névéneklés
|
|
Hangszerrel való ismerkedés, hangszertanulás alapfokon – előbb Orff-hangszerekkel
|
Nincs hangszerhasználat
|
|
Ritmusérzék fejlesztése beszéd és testmozgás alapján
|
Szabad mozdulatok (dallami-ritmikai-dramaturgiai) megkötöttség nélkül
|
|
Polifóniai érzék kialakítása énekléssel és ritmus-cselekvéssel egyszerre, relatív szolmizáció
|
Nem cél a ritmusérzék, illetve polifónia kialakítása, nincs szolmizáció
|
|
Mozgás, mozgássorok, tánc – zenére
|
A zene mozgásban, táncban való megjelenítése, történetté alakítása
|
|
Ütőhangszeres kíséretre való improvizáció, zenei rögtönzés a beszéd-ének-zene-mozgás-hangszer összekapcsolásával
Hangszerpark – Orff instrumentárium
|
Felvételről, ritkábban élőben hallgatott zenékre szótlanul, csendben történő improvizáció: csoportos vagy szólótánc
|
|
Népi zenei hagyományokból építkezik: népdalok, népi játékok, mondókák
|
Népdaléneklés és tanulás mellett hangszeres klasszikus zene hallgatása hangfelvételről
|
|
Testzene: taps, dobbantás, csattogtatás, csettintés, ritmikus járás – történetek megjelenítése beszéd, zene, mozgás által
|
Történetek megjelenítése táncban, rajzban – zenére
|
|
Kiindulási pont a beszéd, amelyből ritmus, majd dallam lesz
|
Kiindulási pont a csend
|
|
Zenei feladat: először a tanárral együtt, majd tanári bemutatásra, improvizációs mintára, végül a tanulók önállóan alkotnak
|
Nincsenek kritériumok, sem megfigyelési szempont – ehelyett irányítás, sugallás, felvetett téma nélküli szabad képzelet-játék zenére
|
|
Zeneterápiás koncepció (ld. Orff, 1994)
|
Az alkalmazott módszerek, személyesség, narrációk miatt terápiás hatású módszer
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2585/#m1323aap_2585 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2585/#m1323aap_2585)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2585/#m1323aap_2585)
4. táblázat. Kodály és Kokas zenepedagógiájának rövid összevetése (saját szerkesztés)
|
Kodály Zoltán
|
Kokas Klára
|
|---|---|
|
A legfiatalabb korban kell megkezdeni a kisgyermekek zenei fejlesztését minden tekintetben igényes zenei neveléssel: a zeneértővé nevelést már kora kisgyermek kortól, sőt az anya magzatkorától kell elkezdeni
|
A zenés foglalkozások résztvevői kisgyermekek (óvodás és kisiskolás korúak), de Kokas óráin olykor részt vettek szülők, nagyszülők is
|
|
Az éneklés, mint aktív zenélés áll hozzánk a legközelebb, az emberi hang a legnemesebb hangszer – belső hallás kifejlesztése
|
Éneklés és aktív zenehallgatás – a legnemesebb nemzetközi zenei hagyományból
|
|
Középpontban a népdalkincs: a nemzeti népi hagyományok, a pentatónia
Népdalaink által ismerjük meg zenei anyanyelvünket
|
Gyermekközpontúság mellett a körjáték, névéneklés, népdaléneklés, illetve tanítás is jelen van, de azt fontosságban megelőzi a zene figyelmes, aktív befogadása
|
|
Kórusban, csoportban való népdaléneklés: a zene közösségi élmény például kórusban való éneklés által
A teendő a tömegek és a minőségi zene közvetlen találkozásnak elősegítése karéneklés által
|
Közös népdaléneklés a zenés tevékenységek bevezetőjeként, énekes körjátékok, névéneklés népdalok mintájára
|
|
Legyen mindenki számára elérhető a zenei nevelés, zenei műveltség
Cél a zeneértő tömegek kiművelése
|
Cél gyerekek és felnőttek zenéhez vezetése, a zeneérző emberré nevelés
|
|
Nem komplex, nem jelennek meg egyéb művészeti ágak, noha Kodály tanította, hogy az értékes zene érzékenyíti a lelket a művészi szép befogadására, ízlésformáló ereje van
|
Komplex – mozgásos-verbális-képi kifejezési lehetőség. Ez jelenti újszerűségét – a zene és mozgás, illetve képi megjelenítés összekapcsolása: improvizációs tánc, festés, mintázás, történet-elbeszélés
|
|
Statikus – nem ad teret a mozgásnak és improvizálásnak, noha Kodály vallotta, hogy a zene elválaszthatatlan a mozdulattól (Kodály, 1982. I. 62-63)
|
Mozgalmas, dinamikus, improvizatív, személyes, közösségi és egyéni kifejezési mód, zene és mozgás egybekapcsolása
|
|
Relatív szolmizáció – zenei írás-olvasás gyakorlása, melyet Kodály mindig összekötött a belső hallás fejlesztésével. A zeneértővé nevelésnek feltétele a zenei írás-olvasás elsajátítása, relatív szolmizáció szükségessége
|
Nincs szolmizáció, sem kottaírás-olvasás, csak sajátélményű népdaléneklés és hallás utáni daltanulás
|
|
Csak művészi értékű, minőségi, tiszta zene lehet a zenei nevelés alapja. A zenével való találkozás az értékközpontúság elvén történjen, s ehhez a zenei anyanyelv jelentse a garanciát
|
Művészi, tiszta népdalkincs és abszolút zenei repertoár
|
|
A zene értelmi megközelítése
|
A zene érzelmi üzenetére való figyelés
|
|
Minden gyermek fejleszthető – a zene transzferhatása
|
A transzferhatás mérése: Képességfejlesztés zenei neveléssel – Kokas doktori értekezése (1972)
|
|
A pedagógus (karvezetőként érthetően) megmarad a klasszikus szerepében, azaz irányító-vezetője az alkalmaknak
|
A Kokas-módszerrel oktató pedagógus egyfajta szervezője az alkalmaknak (az egymás után következő elemeket, az óra lépéseit sugallja, elindítja), a vezető szerepet pedig nem személy, sokkal inkább a zene és a zenére születő inspirációk töltik be
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2587/#m1323aap_2587 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2587/#m1323aap_2587)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2587/#m1323aap_2587)
5. táblázat. Dalcroze és Kokas zenepedagógiai módszerének összevetése (saját szerkesztés)
|
Émile Jaques-Dalcroze
|
Kokas Klára
|
|---|---|
|
Elsődlegesen a ritmusérzéket, ritmusok felismerését fejleszti: ritmikus járással, tapssal
|
Elsődleges a képzelőerő, gyermeki fantázia, az önkifejezés fejlesztése: a zenére való teljes figyelés által
|
|
Zenei érzék fejlesztése a zene ritmusának, belső lüktetésének átvételével, koncentrálással, ritmusgyakorlatokkal – az idői arányérzék, tempó, ütemérzék fejlesztése
|
Szabad mozgás, improvizáció, a ritmusok, dallamok egyedi kifejezése
Nincs megfigyelési szempont
|
|
A hallott, tanár által improvizált zene azonnal, spontán látvánnyá alakítása, (főként ritmusának, dinamikájának) kiábrázolása – a ritmusképeltek követése improvizációs mozdulatokkal, testmozgással
|
A rövid zenemű (részlet) többszöri meghallgatása után annak szabad mozdulatokkal való megjelenítése
|
|
Utánzás (tanáré, egymásé), később önálló, egyéni kifejezés
|
Megkötöttség nincs, a tanár nem ad követendő mintákat – a saját történet, érzelmek megfogalmazása a cél
|
|
Egymásra való figyelés, alkalmazkodás
|
Egymás tisztelete, fokozhatatlan figyelés egymásra és a zenére
|
|
A vezető zongorán improvizációs zenét játszik, amelynek tempójára, intenzitására improvizálnak mozgást (járást, futást, ugrást) a gyerekek – zenei fogalmak tanulása
|
Többnyire felvételről szóló zenére táncolnak szótlanul, arra alakítanak saját történetet a gyerekek, nincs zeneelméleti képzés
|
|
Euritmia – a zene, hallási érzékelés mozgásban való megjelenítése szabad mozgással
A módszer fontos elemei az improvizáció, gesztikuláció, természetes mozgáselemek, emellett a képzőművészeti önkifejezés, illetve a szolfézstanítás
|
A konkretizált pedagógiai cél nem a zeneelmélet- vagy a szolfézstanulás, hanem a zene átélése, befogadása hasonlóképpen szabad mozdulatok által
|
|
Vokális- és mozgásimprovizáció
|
Mozgásos, figuratív tánc-improvizáció
|
|
Zenei írás-olvasás fejlesztése az önkifejező képesség fejlesztése érdekében
|
Önkifejezőképesség fejlesztése táncban, majd azt követően szóban, festésben, rajzban
|
|
Cél az egyén értelmi és testi képességeinek összehangolása a zene segítségével
|
Cél a zene segítségével megvalósítani a hallott mű értő befogadását, ezáltal pedig a személyiség kibontakoztatása
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2589/#m1323aap_2589 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2589/#m1323aap_2589)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2589/#m1323aap_2589)
6. táblázat. Montessori és Kokas pedagógiájának összevetése (saját szerkesztés)
|
Maria Montessori
|
Kokas Klára
|
|---|---|
|
A komplex képzőművészeti reform fő célja: a gyerekek ne kész modelleket, mintákat másoljanak, hanem kapjanak lehetőséget a spontán önkifejezésre. „Ehhez biztosítani kell a különböző technikák megismerését, és az ehhez szükséges gazdag eszközválasztékot (ecset, ceruza, kréta, szén, tempera stb.), valamint a manuális munkavégzés lehetőségeit” (Pukánszky-Németh, 1996).
|
A komplex művészetpedagógia célja a gyermekek sokoldalú személyiségfejlesztése egymást erősítő technikák által: zenével, mozgással, tánccal, narrációval, kézműves foglalkozással, rajzolással
|
|
A zenei nevelés elsődleges célja: napi koncerthallgatással jó zenehallgatóvá nevelni
|
Elsődleges cél: a zene átélése testtel, lélekkel
|
|
A zaj, a csend, a hang megkülönböztetése: „Csak a csend felfedezése után van a gyermek hallása előkészítve az érzékelési nevelésre” (Szőnyi in: Kenesei, 1994. 20).
Csendgyakorlat – célja az önfegyelemre, nyugalomra szoktatás
Csendtartás – célja a munka félbeszakítása, a gyermekek önmegtartóztatása
|
A csend, mint a zenébe való belépés előszobája, nem öncélú, hanem egy folyamat része: a lélek lecsendesedése, érzékenyítése, mint a zene befogadásának feltétele
|
|
Egyszerű tárgyak, hangszerek használata a zenehallgatás és kottaolvasás fejlesztéséhez (a gazdag Montessori-eszköztárnak megfelelően, amely az ő pedagógiájának fontos eleme más tantárgyak tanítása esetében is) – fahengerek, harangok, sípok, monochord, facimbalom, miniatűr zongora, csengők, kartondobozok stb.
|
Nincs hangjegyírás- és olvasás, nem a zenei írásbeliség elsajátítása a cél, hangszerek sincsenek, sem segédeszközök, csupán a gyerekek és a (legtöbbször felvételről, ritkábban élő előadásban hangzó) zene
|
|
Ritmikus mozgás – célja a testi nevelés és komplex személyiségfejlesztés
|
Nem a ritmusra, hanem a gyerekre irányul a figyelem, és arra, amit előhoz magából a zene közegében
|
|
A figyelem polarizációja – elmélyült individuális munka, önművelés
|
Zenefigyelem – a zene interiorizálása, hogy inspirációs forrássá válhasson
|
|
Megváltozott tanárszerep: a pedagógus segítő, támogató, a tanulók önművelésének szervezője, irányítója, megfigyelő, segítő, tanácsadó, tévedéseket kijavító kísérő
|
A pedagógus megteremti a helyzetet, feltételeket, bizalmi légkört, a meghitt kapcsolatot, emellett figyel és kérdez
|
|
Nevelési forma: szabad, illetve szabadon választott munka, gondosan kialakított környezet, laza, nyugodt légkör, pedagógiai tér, eszközök a gyerekek önállósodása érdekében – szabad polcok, átrendezhető terem (Stein, 2015. 148-149; Pethő, 2011. 82-83)
|
Tágas tér a szabad mozgás biztosítására – a tánc alatt többnyire eszköztelenség, rajzoláshoz szabadon választott technika
|
|
A zenetanulás elemei: hangjegyírás, kottaolvasás, éneklés, ritmusos-mozgásos feladatok, hangszeres játék, zenei improvizáció
|
Hallás utáni népdaltanulás, zenehallgatás felvételről
|
|
Egymásra figyelés zavaratlan munka miatt
|
Egymásra figyelés a zavaratlan közös alkotás, egymás nonverbális üzenetének befogadása miatt
|
|
Gyermeki önállóság, öntevékenység, aktív részvétel, kooperáció, mások személyiségének tisztelete
|
Egymás és a másság (fogyatékosság) tisztelete, empatikus elfogadása, szóló- és csoportos táncokban való önkéntes, aktív részvétel vagy szemlélődés
|
|
Vegyes életkorú, kis létszámú, saját fejlődési ütemben haladó gyerekcsoportok (Stein, 2015)
|
Vegyes korú és képességű, vegyes szocio-kulturális hátterű gyerekek, a zenei képzettség nem kritérium
|
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Székely Csilla Imola (2025): Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2591/#m1323aap_2591 (2025. 12. 08.)
Chicago
Székely Csilla Imola. 2025. Az alázat pedagógiája. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2591/#m1323aap_2591)
APA
Székely C. I. (2025). Az alázat pedagógiája. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641597.
(Letöltve: 2025. 12. 08.https://mersz.hu/hivatkozas/m1323aap_2591/#m1323aap_2591)
7. táblázat. Steiner és Kokas művészetpedagógiai szempontú összevetése (saját szerkesztés)
|
Rudolf Steiner – Waldorf iskola
|
Kokas Klára
|
|---|---|
|
Korai gyermekkorban bevezetett hangszeres zenetanulás előbb furulyán, ütőhangszereken, majd húros hangszereken
|
Hangszeroktatás nélküli énektanulás
|
|
A kézműves-tevékenység hangsúlyozása
|
Kézműves, képzőművészeti alkotások fontossága
|
|
Euritmia: mozdulatköltészet hangzás, mozgás, ritmus, beszéd által – a készségfejlesztés közös alapja, bizonyos zenei elemek szociális környezetben és térben történő megjelenítése
Kevésbé megengedő módszer
|
Tánc, improvizáció megkötés, szabályozás nélkül, teljes gyermeki szabadságban
|
|
Élő zene
|
Ritkábban élő zene, legtöbbször felvételről hallgatott rövid zenerészlet, a megismeréshez szükséges többszöri ismétléssel
|
|
Komplex művészetpedagógia: dramatikus játék, szavalás, iskolai ünnepek, színjátszás, díszletkészítés, képzőművészetek, zene
|
Komplex művészetpedagógia: zene, tánc, történetmesélés, rajzolás, festés, mintázás
|
|
Rituálék a nevelőfolyamatban
Négy-hat hetes epochális pedagógiai rendszer, a napok beosztása szintjén jelen levő ciklikusság: részfeladatok elvégzése, napok, hónapok beosztása, szakasz- illetve hónapzáró ünnepélyek
|
Rituálisan felépített tevékenységek, rituális elemek jelenléte
Célszerűen kialakított visszatérő, rituális elemek – megszokottság és biztonságérzet
|
|
Közös éneklés – iskolai énekkarok, kórusok, zenekarok
|
Öröméneklés egyfajta kötetlenséggel, variációkkal
|
|
Plasztikus-képzőművészeti és zenei-költészeti elemek egyesítése az euritmiában (Steiner, 2018. 41)
|
Zene, képzőművészet, mozgáskultúra és elbeszélés (költőiség) egyesítése az átváltozó táncokban és narrációkban
|
|
A vallásosság fontos elem Steiner személyiségében és pedagógiájában: „A gyermeknek nem fültől fülig, hanem lélektől lélekig kell megértenie a dolgokat” (Steiner, 2018. 23)
|
Kokas alapvetően vallásos, ebben a szellemiségben tanított, beszélt és élt
|
|
A nevelő és gyermek közötti kapcsolat fontossága: a tanításhoz „a tanítónak, a nevelőnek a gyermekhez való eleven viszonyára van szükség, s nem egy halott viszonyra, amelyet halott pedagógiai fogalmakból sajátítunk el” (Steiner, 1995. 25)
|
Kokas módszerének kulcsfontosságú sajátossága az Istennel és gyerekekkel való bensőséges viszony
|
|
A zenetanítás anyaga: népi dallamok és klasszikus zenei darabok, zenetörténet, zeneelmélet, zenei írás-olvasás, hangszeren játszás
|
Népdalok, klasszikus és modern instrumentális zenei darabok éneklése-hallgatása képezi a zenei nevelés anyagát – zenetanítás nélkül
|